Sök Stäng
Kursplan

Vetenskaplig forskningsmetodik inom psykologi I, 7,5 hp

Scientific Research Methodology in Psychology I, 7.5 credits

Kurskod: PS2060

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-15 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Psykologi, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Psykologi inriktning idrott och motion 180 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten ska tillägna sig kunskaper om vetenskapsteorins grundläggande frågor och dess begreppsvärld. Vidare är kursens mål att studenten utvecklar grundläggande kunskaper i forskningsmetodologi inom psykologi. Ett ytterligare mål är att studenten på ett korrekt vetenskapligt sätt kan presentera information.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:



Kunskap och förståelse

  • redogöra för vetenskapsteoretiska, kunskapsfilosofiska samt ämnesspecifika studier inom psykologi
  • beskriva vetenskapsteoretiska begrepp såsom epistemologi, ontologi samt vetenskapskritik
  • beskriva forskningsprocessens olika delar och deras inbördes relation




Färdighet och förmåga

  • diskutera hur olika ontologiska och epistemologiska antaganden kan påverka val av forskningsmetodologi
  • analysera och diskutera olika forskningsmetodologiska frågeställningar inom psykologi
  • på ett vetenskapligt korrekt sätt presentera information från vetenskapliga källor




Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt värdera vetenskapsteoretiska utgångspunkter, forskningsmetoder och designer inom psykologi

Innehåll

Kursen behandlar grundläggande vetenskapsteoretiska traditioner och dessa relationer till olika forskningsmetoder. Vidare innehåller kursen moment där studenten ombeds att reflektera kring hur olika forskningsmetoder kan påverka möjligheten för tillämpning inom idrotts- och motionskontexten. Studenten kommer också att få anslysera och diskutera olika aktuella forskningsmetodologiska frågeställningar med relevans för psykologiämnet.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska och engelska.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier och via utbildningsplattform.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Examination sker genom skriftlig hemtentamen i grupp och individuell hemtentamen samt samt deltagande i obligatoriska seminarier.

2201: Skriftlig hemtentamen i grupp, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2202: Seminariedeltagande I, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2203: Seminariedeltagande II, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2204: Individuell hemtentamen, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Allwood, Carl. M. & Erikson, Martin G. Grundläggande vetenskapsteori: för psykologi och andra beteendevetenskaper 2 uppl. (217 s.). Studentlitteratur 2017.


Referenslitteratur:

Benton, Ted. Craib, Ian. & Benton, Ted. Philosophy of Social Science. 2 uppl. ( 259 s.). Palgrave Macmillan. 2010.


Gratton, Chris., Jones, Ian. & Gratton, Chris. Research methods for Sport Studies. 1 uppl. (304 s.). Routledge. 2010.


Rich, Neil. (ed)., Sheldon, Hanton (ed.) & Scott, Felming. (ed.). The Research process in sport, exercise an health. Case studies of active researches. 1 uppl. (264 s.). Routledge. 2013.


UN General Assembly. Transforming our world : the 2030 Agenda for Sustainable Development. 21 October 2015, A/RES/70/1. Tillgänglig på Internet: https://www.refworld.org/docid/57b6e3e44.html


Ytterligare litteratur och artiklar kan tillkomma