UVK 4 Specialpedagogik för grundlärare åk F-3, 9 hp
Special Needs Education, 9 credits
Kurskod: UV6079
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)Behörighetskrav
UVK 3 för grundlärare åk F-3: Läraren som ledare, Svenska för grundlärare åk F-3, Matematik för grundlärare åk F-3, VFU inom Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare åk F-3.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i lärarprogram med inriktning mot grundlärarexamen åk F–3 om 240 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om och förståelse av begrepp inom aktuell specialpedagogisk forskning med betoning på inkluderande undervisning. Ett annat mål är att studenten ska utveckla grundläggande förmågor att självständigt analysera och värdera pedagogisk differentiering i praktisk handling, mot bakgrund av relevanta styrdokument.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera, beskriva och använda specialpedagogiska teorier och begrepp ur ett inkluderande perspektiv
- uttrycka förståelse för styrdokumenten ur ett inkluderande perspektiv
- redogöra för utvalda funktionsnedsättningar i relation till anpassning av pedagogik och didaktik
- identifiera elevers behov av specialpedagogiska insatser
Färdighet och förmåga
- använda specialpedagogiska teorier och begrepp ur inkluderande perspektiv som förhållningssätt och analysredskap i den egna undervisningspraktiken
- analysera pedagogisk praktik
- i samverkan med andra utforma och iscensätta specialpedagogiska insatser, inbegripet insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter
- planera för och tillämpa pedagogisk differentiering och likvärdighet i undervisning i grundskolan med hjälp av såväl analoga som digitala didaktiska verktyg
- formulera extra anpassningar som stöd för elevers utveckling och lärande med utgångspunkt i elevers förutsättningar och delaktighet
- identifiera emotionella aspekter av olika funktionsnedsättningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera etiska dilemman som kan uppstå i relationen mellan skola, vårdnadshavare och elever i behov av stöd
- granska, analysera och värdera undervisningssituationer och professionella pedagogiska förhållningssätt
- kritiskt granska och reflektera över sitt pedagogiska förhållningssätt
- värdera pedagogiska situationer utifrån beaktandet av varje elevs rättigheter utifrån FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, Salamanca-deklarationen samt Barnkonventionen
Innehåll
I kursen behandlas specialpedagogiska synsätt och centrala teorier kring dessa. Internationella och nationella styrdokument som ligger till grund för ett inkluderande arbetssätt studeras, liksom hur relevanta didaktiska redskap används analogt och digitalt i skolans och förskoleklassens vardagsarbete. I kursen ges en översiktlig bild av funktionsnedsättningar och dessas praktiska och emotionella konsekvenser, vilka pedagoger kan möta i skolan. Pedagogisk dokumentation i form av IUP och extra anpassningar samt åtgärdsprogram problematiseras ur olika etiska aspekter. I kursen ingår obligatoriska VI-dagar (verksamhetsintegrerade dagar). Syftet med VI-dagar är att integrera kursens innehåll med verksamheten på övningsskolan. I kursen ingår även 1,5 hp VFU där studenten ska observera, planera och genomföra undervisning där didaktiska moment av pedagogisk differentiering tillämpas. Undervisningen ska erbjuda förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas (jfr progressionsmatris för VFU).
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar och workshops. Kursen innehåller praktiskt lärararbete i den verksamhetsförlagda delen.
Betygsskala
Examinationsformer
Examinationen består av fyra delar. Examinationsmomentet Specialpedagogiskt perspektiv - skriftlig tentamen genomförs som en skriftlig individuell hemtentamen där teori och praktik integreras i en fallbeskrivning som analyseras. Examinationen Funktionsnedsättning- gruppexamination genomförs som en gruppexamination med muntlig redovisning samt genom skriftlig dokumentation. Vidare examineras Specialpedagogiska förhållningssätt och perspektiv - litteraturseminarier genom seminarieverksamhet. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) examineras genom praktiska och teoretiska moment i den pedagogiska verksamheten som dokumenteras i ett skriftligt omdöme och i en självvärdering . Vidare genomförs vfu-examinationen genom för- och efterseminarium.
VI-dagarna är obligatoriska och genererar underlag för bedömning till kursens examinationer.
För godkänt på hela kursen krävs godkänt på samtliga moment. För att få väl godkänt på hela kursen krävs förutom godkänt på alla moment, betyget väl godkänd på skriftlig individuell tentamen. För att bli godkänd på kurs som innehåller VFU krävs obligatorisk närvaro på samtliga VFU moment.
Efter genomgången VFU med underkänt betyg har studenten rätt till ytterligare en VFU period. Om studenten inte närvarar eller kontaktar sin övningsskola vid frånvaro ges betyget Underkänt.
2501: Specialpedagogiska perspektiv - skriftlig tentamen, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2502: Funktionsnedsättning - gruppexamination, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2503: Specialpedagogiska förhållningssätt och perspektiv - litteraturseminarier, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2304: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Övriga föreskrifter
För tillträde till kurs som innehåller VFU ska studenten ha genomfört föregående kurser med VFU med godkänt betyg. I de fall studenten visar så pass grov oskicklighet under VFU:n att barn/elever eller personal riskerar att skadas ska VFU:n avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) av examinatorn på kursen. Om VFU:n avbryts i förtid kan examinator efter samråd med VFU-handledare, VFU-ledare och programansvarig besluta att underkänna studenten i förtid. I beslutsunderlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av programansvarig. I planen ska det framgå vilket stöd studenten kan få samt när och hur bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras för att denne ska få återuppta verksamhetsförlagd utbildning (VFU), vilket är begränsad till ytterligare ett tillfälle.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Boo, Sofia, Forslund Frykedal, Karin och Thorsten, Anja. Att anpassa undervisning till individ och grupp i klassrummet. Natur och Kultur, 2017
Bruce, Barbro., Ivarsson., Ulrika, Svensson., Anna-Karin & Sventelius Eva. Språklig sårbarhet i förskola och skola: barnet, språket och pedagogiken. Studentlitteratur, 2016
Kotte, Elaine. Inclusive Education and Teachers’ Perceptions of Lesson Planning and Lesson Work rom a Student Inclusive Perspective. Sisyphus- Journal of Education, vol 9 (2021) No. 3, 2021, November-February, pp.56-71.
Nilholm, Claes. Perspektiv på specialpedagogik. (3 uppl) Studentlitteratur, 2020
Persson, Bengt. Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap (4:e upplagan) Liber, 2019
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen, fritidshemmet. (2022) www. skolverket.se
Skolverket. Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Finns tillgängligt som pdf, www.skolverket.se, 2022
Svenska Unescorådet. Salamanca-deklarationen - handlingsram för undervisning av elever med behov av särskilt stöd, 1997. Svenska Unescorådets skriftserie (1996:4)
Szönyi, Kristina., Söderqvist Dunkers, Tove. Delaktighet – ett arbetssätt i skolan. Finns tillgänglig som pdf. www.spsm.se, 2018.
Unicef. Barnkonventionenwww.unicef.se/barnkonventionen, 2013.
Ytterligare korta artiklar (och annat material) kan tillkomma enligt skriftliga anvisningar inom kursen.
Referenslitteratur
Bjørndal, Cato, R.P. Det värderande ögat. Liber, 2018
Leifler, Emma. Praktisk inkludering. Liber, 2022
Pettersson Charlotta, Wickman Kim & Takala Marjatta. Genus och specialpedagogik – praktiknära perspektiv. En vetenskaplig antologi från specialpedagogiska skolmyndigheten. Tillgänglig på: www.spsm.se, 2017
Wallberg, Helena.* Lektionsdesign - en handbok* Gothia Fortbildning AB, 2019