Sök Stäng
Kursplan

Äldre litteratur, 7,5 hp

Early Literature, 7.5 credits

Kurskod: LV2002

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-06 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i lärarprogram med inriktning mot ämneslärarexamen gymnasieskolan om 300 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskap om den äldre – i huvudsak västerländska – litteraturens epoker, genrer och tongivande författarskap, från antiken till förromantiken. Dessutom ska studenten utveckla förmåga att urskilja litteraturhistoriska förändringar och att föra didaktiska diskussioner i relation till den äldre litteraturens uttrycksformer.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för epoker, genrer, författarskap och litterära verk alltifrån 700 f.Kr. till sent 1700-tal 
  • urskilja intertextuella beröringspunkter mellan litteratur från olika tider och epoker 

Färdighet och förmåga

  • läsa, värdera och analysera äldre skönlitterära texter 
  • föra didaktiska diskussioner om äldre litteratur anpassade till gymnasiet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera litteraturhistorieskrivningen i ett litteraturdidaktiskt och intersektionellt perspektiv

Innehåll

Kursen blottlägger huvuddragen av den litterära utvecklingen inom epik, dramatik och lyrik från antiken till sent 1700-tal. Det övergripande litteraturhistoriska perspektivet kombineras med närstudium av centrala eller, med ett annat ord, klassiska texter. Dessutom diskuteras hur de lästa texterna kan introduceras och behandlas för att bli inspirationskällor för samtal och uttrycksmöjligheter i gymnasieskolor idag. Genom jämförelser med vissa samtida skönlitterära texter och andra kulturyttringar, tränas studenterna i att anlägga intertextuella och intersektionella perspektiv.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och övningsmoment.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom en individuell skriftlig salstentamen och seminarier.

För att få betyget Väl Godkänd på hela 7,5-poängskursen krävs betyget Väl godkänd på den skriftliga salstentamaen.

2501: Skriftlig salstentamen, 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2502: Seminarier, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Andersson, Maria & Cavallin, Anna (Red.). Genusperspektiv på västerländska klassiker. (S. 187–211) Studentlitteratur, 2013.

Algulin, Ingemar & Olsson, Bernt. Litteraturens historia i Sverige. Norstedts förlag, 2009 eller senare.

Algulin, Ingemar & Olsson, Bernt. Litteraturens historia i världen. Norstedts förlag, 2009 eller senare.

Elleström, Lars. Lyrikanalys. En introduktion. Studentlitteratur, 1999.

Hedberg, Andreas, Schottenius Cullhed, Sigrid & Svedjedal, Johan. (Red.) Litteraturvetenskap I. Studentlitteratur, 2020.

Holmberg, Claes-Göran & Ohlsson, Anders. Epikanalys. En introduktion. Studentlitteratur, 1999.

Lönnroth, Lars. Den dubbla scenen. Muntlig diktning från Eddan till Abba. (S. 7–52 och s. 81–111). Carlsson, 2008.

Sjöberg, Birthe. Dramatikanalys. En introduktion. Studentlitteratur, 2005.


Skönlitteratur 


Antologier 

Claesson, Dick, Fyhr, Lars & Hansson, Gunnar D. (Red.). Texter från Sapfo till Strindberg. Studentlitteratur, 2006.

Möller, Daniel & Schiöler, Niklas. (Red.). Svensk poesi. Albert Bonniers Förlag, 2016.


Separata utgåvor 

Aristofanes, Lysistrate (valfri utgåva)

Bedier, Tristan och Isolde (valfri utgåva)

Bellman, Fredmans epistlar (enligt anvisningar)

Bibeln (Första Moseboken, Ordspråksboken, Höga visan och Uppenbarelseboken)

Cervantes, Don Quijote (enligt anvisningar)

Dante, Den gudomliga komedin (enligt anvisningar)

Euripides, Medea (valfri utgåva)

Goethe, Den unge Werthers lidanden (valfri utgåva)

Homeros, Odysséen (enligt anvisningar)

Koranen (enligt anvisningar)

Ovidius, Metamorfoser (enligt anvisningar)

Petronius, Satyricon (enligt anvisningar)

Shakespeare, Hamlet (valfri utgåva)

Shakespeare, Romeo och Julia (valfri utgåva)

Shakespeare, Stormen (valfri utgåva)

Sofokles, Oidipus (valfri utgåva)

Swift, Gullivers resor (enligt anvisningar)

Voltaire, Candide (valfri utgåva)

Utdragen läses enligt lärarens instruktioner. Ytterligare skönlitterära texter kan tillkomma och tillhandahållas under kursen.