Sök Stäng
Kursplan

Sociologisk teori och kvalitativ metod, 15 hp

Sociological Theory and Qualitative Method, 15 credits

Kurskod: SO6002

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-27 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Sociologi, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

Sociologi (1-60) 60 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Samhällsförändring och social hållbarhet 180 hp.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten fördjupar sin kunskap och förståelse av social sammanhållning, livsvillkor och maktprocesser i relation till sociologiskt relevanta fenomen i det samtida samhället. Vidare är målet att studenten fördjupar kunskaper om ämnets vetenskapliga grund och samtida forskningsfält samt utvecklar färdigheter för att genomföra ett mindre vetenskapligt arbete, som omfattar sociologisk samhällsanalys av insamlade data.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för och diskutera centrala sociologiska teorier för att förstå social sammanhållning, livsvillkor och makt i ett samtida samhälle samt teoriers betydelse för forskningsprocessen
  • redogöra för och diskutera innebörden av olika metodologiska perspektiv och vetenskapsteoretiska begrepp



Färdighet och förmåga

  • med bas i sociologiska teorier, begrepp och metodologier självständigt analysera samhällsförändringar på både mikro och makronivå och förklara hur man skapar teoretiska ramar för sådana analyser
  • självständigt inhämta information och fördjupa sig i avgränsade sociologiska forskningsfält och göra en kritisk bedömning av denna kunskap



Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera och jämföra hur olika val i forskningsprocessen påverkar förhållandet mellan teori, metod och forskningsdesign
  • reflektera över hur sociologiska problemformuleringar skapas utifrån upplevelser av personliga bekymmer, sociologisk teori och avgränsade forskningsfält

Innehåll

Kursen behandlar vårt samtida samhälle genom att belysa betingelserna för social sammanhållning, livsvillkor och makt med utgångspunkt i aktuella sociologiska teorier och forskningsfält. Tillika innehåller kursen en fördjupning i sociologisk samhällsanalys, vetenskapsteori och metodologi. Kursen är uppbyggd av tre delar: 1) aktuell sociologisk teori och konstruktion av teoretiska ramar 2) orientering och fördjupning i aktuella forskningsfält 3) sociologisk samhällsanalys, metodologi och vetenskapsteori.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, handledning och gruppövningar.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga individuella hemtentamina och seminarier med obligatoriskt deltagande.

2201: Hemtentamen I, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2202: Hemtentamen II, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2203: Hemtentamen III, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2204: Seminarier, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj. Tolkning och reflektion: vetenskapsteori och kvalitativ metod. 3 uppl. Studentlitteratur, 2017 (i urval).


Asplund, Johan. Genom huvudet. Problemlösningens socialpsykologi. Bokförlaget Korpen, 2002.


Connell, Raewyn. Maskuliniteter. Daidalos, 2008.


Rosa, Hartmut. Acceleration, modernitet och identitet: tre essäer. Daidalos förlag, 2014.


Sassen, Saskia. Expulsion: brutality and complexity in the global economy. The Belknap Press of Harvard University Press, 2014.


Scheff, Thomas. Microsociology Discourse, Emotion and Social Structure. University of Chicago Press, 1994.


Schertzer, Robert & Taylor Woods, Eric. The New Nationalism in America and Beyond. The Deep Roots of Nationalism in the Digital Age. OUP USA. 2022



Sjöberg, Katarina & Wästerfors, David (red.). Uppdrag Forskning. Liber, 2008 (i urval).


Swedberg, Richard. The Art of Social Theory. Princeton University Press, 2015 (i urval).