Kropp, klass och konsumtion, 7,5 hp
Body, Class and Consumption, 7.5 credits
Kurskod: MK6013
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)Behörighetskrav
60 hp, varav minst 30 hp medie- och kommunikationsvetenskap. Engelska 6. Undantag ges för kravet på svenska.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Medie- och kommunikationsvetenskapligt program – inriktning hälsa 180 hp och ges även som fristående kurs.
Mål
Kursens mål är att studenten ska utveckla kunskap och förmåga att kritiskt reflektera kring förhållandet mellan kropp, klass och konsumtion utifrån medie- och kommunikationsvetenskapliga och kultursociologiska perspektiv. Mer specifikt handlar det om att studenten ska utveckla teoretisk förståelse för hur såväl kroppar som diverse konsumtionsvaror fungerar kommunikativt och uttrycker identitet, livsstil och status i vardagslivet, men också för hur denna process ingår i ett större socialt sammanhang präglat av socialt strukturerande faktorer såsom klass, genus och etnicitet. Målet är vidare att studenten ska utveckla sin förmåga att analysera och kritiskt reflektera kring hur olika kroppar, konsumtionsmönster, identiteter och livsstilar tillerkänns olika värde i samhället, mediernas centrala betydelse i denna process, samt vilka implikationer detta har för människors hälsa och välbefinnande. Avslutningsvis är målet också att studenten ska utveckla ett kritiskt förhållningssätt till konsumtion i relation till hållbarhetsfrågor.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara och exemplifiera hur kroppar och konsumtionsvaror kommunicerar identitet, livsstil och status i vardagslivet samt redogöra för hur detta formas av socialt strukturerade faktorer såsom klass, genus och etnicitet
- identifiera och analysera den medierade kommunikationens betydelse för hur olika kroppar, konsumtionsmönster, identiteter och livsstilar tillskrivs olika värde i samhället, men även hur den kan utgöra ett redskap i olika gruppers politiska kamp för erkännande
Färdighet och förmåga
- tillämpa medie- och kommunikationsvetenskapliga och kultursociologiska teorier och begrepp för att analysera mediernas roll i den process varigenom värdet av olika kroppar, konsumtionsvanor, identiteter och livsstilar upprättas, upprätthålls och omförhandlas i samhället
- framställa och presentera en egen medieproduktion utifrån ett realistiskt arbetslivsscenario
- sammanfatta, tolka och kritiskt diskutera aktuell och medie- och kommunikationsvetenskapligt relevant forskning om förhållandet mellan kropp, klass och konsumtion tillsammans med andra studenter
- använda engelska för akademisk kommunikation i tal och skrift
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera mediernas roll i den samhälleliga värderingen och fördelningen av erkännande till olika grupper samt kritiskt reflektera kring dess implikationer för människors hälsa och välbefinnande
- kritiskt reflektera kring förhållandet mellan konsumtion och hållbarhet
Innehåll
Kursen behandlar medie- och kommunikationsvetenskapliga och kultursociologiska perspektiv på relationen mellan kropp, klass och konsumtion. Under kursen uppmärksammas hur olika kroppar och konsumtionsvanor fungerar som tecken på olika identiteter, livsstilar och sociala positioner, liksom hur de tenderar att tillerkännas olika värde i samhället i stort. Kursen har ett särskilt fokus på hur mediernas representationer av olika kroppar, konsumtionsmönster, identiteter och livsstilar utgör ett centralt inslag i denna värdering och fördelning av erkännande till olika grupper, men den behandlar även hur internet och sociala medier erbjuder en arena för såväl kritik av rådande värdehierarkier som kamp för erkännande. Under kursen diskuteras också hur fördelningen av erkännande har betydelse för människors hälsa och välbefinnande, liksom hur dagens konsumtionssamhälle medför svårigheter ur ett hållbarhetsperspektiv. Kursen varvar teoretiska studier med praktiska övningar och beaktar kontinuerligt frågor om jämlikhet, jämställdhet, mångfald och hållbarhet.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar, samt webbaserad undervisning via lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras dels genom en gruppuppgift och en individuell uppgift som redovisas skriftligt och muntligt på seminarier med obligatoriskt deltagande, dels genom en individuell skriftlig tentamen.
2401: Gruppuppgift inklusive seminarier, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2402: Individuell uppgift inklusive seminarium, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2501: Skriftlig tentamen, 3,5 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Berker, Thomas, Hartmann, Maren, Punie, Yves & Ward, Katie J. Domestication of Media and Technology. Open University Press, 2006 (valda delar)
Bourdieu, Pierre. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Harvard University Press, 1984 (valda delar)
Du Gay, Paul, Hall, Stuart, Janes, Linda, Koed Madsen, Anders, Mackay, Hugh & Negus, Keith. Doing Cultural Studies: The Story of the Sony Walkman. 2. uppl. Sage, 2013
Ellis, Katie & Goggin, Gerard. Disability and the Media. Palgrave Macmillan, 2015
Kwan, Samantha. Framing the Fat Body: Contested Meanings between Government, Activists, and Industry. Sociological Inquiry. Vol. 79 (2009) nr. 1, s. 25-50
Maxwell, Richard & Miller, Toby. Greening Media Studies. Ingår i: Maxwell, Richard, Raundalen, Jon & Lager Westberg, Nina (red.). Media and the Ecological Crisis. Routledge, 2015, s. 87-98
Miller, Daniel. Consumption and its Consequences. Polity, 2012
Ouellette, Laurie. Lifestyle TV. Routledge, 2016
Ytterligare litteratur kan tillkomma.