Etiskt och kritiskt förhållningssätt till hälsoarbete, 15 hp
Ethical and Critical Perspective on Health Work, 15 credits
Kurskod: TV4005
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-07 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
45 hp inom huvudområdet hälsopedagogik.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Hälsopedagogiskt program 180 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten ska utveckla ett etiskt och kritiskt förhållningssätt till hälsopedagogiskt arbete. Kursens mål är också att studenten ska utveckla kunskaper om etiska utmaningar inom det hälsopedagogiska området utifrån ett kritiskt perspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för och beskriva centrala begrepp och teorier relevanta för etiska och kritiska perspektiv inom hälsopedagogiskt arbete
- redogöra för och beskriva olika etiska principer relevanta för hälsopedagogiskt arbete
Färdighet och förmåga
- diskutera centrala begrepp och teorier relevata för etiska och kritiska perspektiv inom hälsopedagogiskt arbete
- analysera etiska utmaningar inom hälsopedagogiskt arbete
- visa sådan färdighet som behövs för att självständigt arbeta inom det hälsopedagogiska området
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över och analysera etiska utmaningar inom hälsopedagogiskt arbete
- reflektera över kunskapens roll i samhället och människors ansvar för hur den används utifrån ett etiskt förhållningssätt
Innehåll
Inom ramen för kursen behandlas teorier, begrepp och etiska problemställningar som är av betydelse för ett etiskt och kritiskt förhållningssätt till hälsopedagogiskt arbete. Kursen innehåller även praktiska moment där studenten övar på att beskriva och diskutera etiska och kritiska aspekter relevanta inom hälsoarbete.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops och via högskolans lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom en individuell onlinetentamen, en skriftlig rapport (individuell eller i grupp) samt seminarier/workshops i grupp.
För att få betyget VG på kursen krävs VG på examinationsmomenten Individuell onlinetentamen (5 hp) samt Skriftlig rapport, individuell eller i grupp (5 hp).
2501: Digital tentamen, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2502: Seminarier / workshopar, 5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2503: Skriftlig rapport, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Brülde, Bengt (red). Folkhälsoarbetets etik. Studentlitteratur, 2011.
Svensson, Peter & Styhre, Alexander. Kritiskt tänkande. Studentlitteratur, 2021.
Ytterligare litteratur tillkommer enligt lärares anvisningar.