Sök Stäng
Kursplan

Etiskt och kritiskt förhållningssätt till hälsoarbete, 15 hp

Ethical and Critical Perspective on Health Work, 15 credits

Kurskod: TV4005

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-07 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

45 hp inom huvudområdet hälsopedagogik.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Hälsopedagogiskt program 180 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten ska utveckla ett etiskt och kritiskt förhållningssätt till hälsopedagogiskt arbete. Kursens mål är också att studenten ska utveckla kunskaper om etiska utmaningar inom det hälsopedagogiska området utifrån ett kritiskt perspektiv.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för och beskriva centrala begrepp och teorier relevanta för etiska och kritiska perspektiv inom hälsopedagogiskt arbete
  • redogöra för och beskriva olika etiska principer relevanta för hälsopedagogiskt arbete


Färdighet och förmåga

  • diskutera centrala begrepp och teorier relevata för etiska och kritiska perspektiv inom hälsopedagogiskt arbete
  • analysera etiska utmaningar inom hälsopedagogiskt arbete
  • visa sådan färdighet som behövs för att självständigt arbeta inom det hälsopedagogiska området


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över och analysera etiska utmaningar inom hälsopedagogiskt arbete
  • reflektera över kunskapens roll i samhället och människors ansvar för hur den används utifrån ett etiskt förhållningssätt

Innehåll

Inom ramen för kursen behandlas teorier, begrepp och etiska problemställningar som är av betydelse för ett etiskt och kritiskt förhållningssätt till hälsopedagogiskt arbete. Kursen innehåller även praktiska moment där studenten övar på att beskriva och diskutera etiska och kritiska aspekter relevanta inom hälsoarbete.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops och via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom en individuell onlinetentamen, en skriftlig rapport (individuell eller i grupp) samt seminarier/workshops i grupp.

För att få betyget VG på kursen krävs VG på examinationsmomenten Individuell onlinetentamen (5 hp) samt Skriftlig rapport, individuell eller i grupp (5 hp).

2501: Digital tentamen, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2502: Seminarier / workshopar, 5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2503: Skriftlig rapport, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Brülde, Bengt (red). Folkhälsoarbetets etik. Studentlitteratur, 2011.


Svensson, Peter & Styhre, Alexander. Kritiskt tänkande. Studentlitteratur, 2021.


Ytterligare litteratur tillkommer enligt lärares anvisningar.