Personcentrerad och evidensbaserad omvårdnad I, 15 hp
Person-Centered and Evidence-Based Nursing Care I, 15 credits
Kurskod: OM2014
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-07 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Omvårdnad, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Kursen Omvårdnad som profession och vetenskap 15 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Sjuksköterskeprogrammet 180 hp.
Mål
Målet med kursen är att studenten ska utveckla djupare kunskaper och färdigheter inom omvårdnad med fokus på personcentrerad och evidensbaserad vård, några av grunderna för sjuksköterskans professionella ansvar. Studenten ska fördjupa sig i personcentrerad vård och dess betydelse för omvårdnad. Ett personcentrerat förhållningssätt ska ge en förståelse för hur en person kan påverkas av sjukdom och ohälsa. Målet är även att integrera forskning med relevans för omvårdnadsområdet, så att evidensbaserad vård blir en central och självklar del av den kliniska omvårdnadsprocessen. Vidare är målet med kursen att studenten ska utveckla förmåga att tillämpa och värdera kvalitativ forskning. Ytterligare ett mål med kursen är att studenten ska få kunskap om smärtfysiologi och omvårdnad vid smärta. Målet är vidare att studenten inhämtar och tillämpar kunskaper inom säker läkemedelshantering och läkemedelsberäkning. Under kursens verksamhetsförlagda del är målet att studenten tillgodogör sig kunskap kring vårdandet av patienter i respektive verksamhet. Vidare ingår målet att studenten ska kunna Hjärt-lungräddning för sjukvårdpersonal (S-HLR vuxen).
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förstå och identifiera sjuksköterskans yrkeskunskaper, kompetensområden samt yrkesmässiga förhållningssätt
- beskriva innebörden av kursens väsentliga begrepp – personcentrering och evidensbasering
- redogöra för smärtfysiologi, inklusive metoder för bedömning, hantering och lindring av smärta
- beskriva kvalitativa metoder för att söka, värdera och tillämpa vetenskaplig evidens inom omvårdnad
Färdighet och förmåga
- med svenska språket som utgångspunkt, inhämta och delge information och kunskap till såväl patienter och närstående som till vårdens olika professioner
- tillämpa omvårdnadsprocessen evidensbaserat avseende observation, bedömning, planering, genomförande och utvärdering
- praktisera omvårdnadstekniska färdigheter med metodisk säkerhet och tydligt stöd av evidens
- praktisera Hjärt-lungräddning för sjukvårdpersonal (S-HLR vuxen) i klinisk träningsmiljö enligt gällande riktlinjer
- tillämpa läkemedelsberäkning och säker läkemedelshantering utifrån gällande lagstiftning
- analysera betydelsen av sjuksköterskans kärnkompetenser för ämnet omvårdnad
- utföra smärtbedömning och smärtanalys i vårdnära verksamhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över och diskutera omvårdnadshandlingars betydelse på ett insiktsfullt sätt och med beaktande av personcentrering och evidens
- reflektera över och granska eget förhållningssätt med förmåga till empati och samspel med andra
- diskutera och reflektera kring de lagar och författningar som styr den omvårdnad som utförs
- värdera och diskutera kvalitativ forskning, samt dess betydelse för omvårdnad och klinisk verksamhet
- tillämpa etiska principer i mötet med patienter, närstående och vårdens olika professioner
Innehåll
Kursen innehåller fördjupning av omvårdnad, inklusive de tidigare genomgångna begreppen personcentrering och evidensbasering. Kvalitativ forskningsmetod ingår i kursen. Vidare ingår läkemedelsberäkning och läkemedelshantering inom sjuksköterskans ansvarsområde, med fokus på patientsäkerhet. I kursen ingår smärtfysiologi, smärtskattning, och smärtbehandling. I kursen ingår fem veckors verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom hemsjukvård eller slutenvård.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, gruppövningar, workshops och seminarier. En del av kursen är verksamhetsförlagd, vilket innebär lärande under professionell handledning i kommunal eller regional vårdverksamhet. Dessutom innehåller kursen läraktiviteter, som genomförs i samband med verksamhetsförlagd utbildning. Dessa aktiviteter har som mål att knyta samman teori och praktik. Lärandet i kursen förutsätter studentens egenansvar.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom aktivt deltagande och närvaro i Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), gruppövning (S-HLR) och workshop individuellt och i grupp. Vidare examineras kursen genom individuell tentamen samt seminarier.
2501: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 6 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2502: S-HLR vuxen, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2503: Reflektion kring verksamhetsförlagd utbildning - seminarium , 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2504: Praktisk läkemedelshantering - workshop, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2505: Läkemedelsberäkning - individuell skriftlig tentamen, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2506: Personcentrerad och evidensbaserad omvårdnad - seminarium, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2507: Kvalitativ metod - seminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2508: Smärta - seminarium , 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Övriga föreskrifter
Om studenten på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid utan att särskilda skäl kan styrkas kan studenten komma att examineras baserat på befintligt underlag.
I de fall en student visar grov oskicklighet och patientsäkerheten är i fara ska den verksamhetsförlagda utbildningen avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) och studenten är underkänd i examinationsmomentet Slutbedömning av verksamhetsförlagd utbildning. Kursens examinator underkänner studenten efter underlag från handledare/huvudhandledare. I underlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av högskolans lärare och programansvarig i samråd med handledare och huvudhandledare där det framgår vilket stöd studenten kan få samt när och hur kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras. Hur kontrollen ska ske är beroende av bristernas art, men det kan ske genom klinisk färdighetsprövning, tentamen eller annat. För att göra om den verksamhetsförlagda utbildningen måste studenten vid kontroll uppvisat att de brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som innebar fara för patientsäkerheten inte kvarstår. Studenten har rätt till kontroll vid högst två tillfällen inom ett år och kontrollen utförs av högskolans lärare i samråd med handledare/huvudhandledare. Om studenten ej klarar kontrollen har studenten inte rätt att gå om kursen alternativt den verksamhetsförlagda delen av kursen.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Andersson, Ingegerd, Molin, Beata & Therborn, Marie. (senaste upplagan gäller om inget annat anges). Träna läkemedelsberäkning. Liber.
* Edberg Anna-Karin & Wijk Helle (senaste upplagan gäller om inget annat anges). Omvårdnadens grunder: Hälsa och ohälsa. Studentlitteratur.
* Ehrenberg Annika & Wallin Lars (senaste upplagan gäller om inget annat anges). Omvårdnadens grunder: Ansvar och utveckling. Studentlitteratur.
*Forsberg, Anna (senaste upplagan gäller om inget annat anges). Omvårdnad på akademisk grund: Att utvecklas och ta ansvar. Natur & Kultur.
*Friberg, Fredrik & Öhlen Jan (senaste upplagan gäller om inget annat anges). Omvårdnadens grunder: Perspektiv och förhållningssätt. Studentlitteratur.
*Henriksson, Maria. (senaste upplagan gäller om inget annat anges). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.
Norrbrink, Cecilia & Lundeberg, Thomas (red). (senaste upplagan gäller om inget annat anges). Om smärta, ett fysiologiskt perspektiv. Studentlitteratur.
Svenska rådet för hjärt-lungräddning. Kursbok HLR för sjukvårdspersonal vuxen/barn. Göteborg: HLR-rådet, 2021. Artikelnummer 27002. (Beställs från HLR-rådets webbutik via https://www.hlr.nu/)
* Förekommer även i andra kurser
Ytterligare litteratur samt vetenskapliga artiklar tillkommer i samråd med lärarna.