Sök Stäng
Kursplan

Samhällsarbete och social mobilisering, 7 hp

Community Work and Social Mobilization, 7 credits

Kurskod: SA4014

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-12-03 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Socialt arbete, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

45 hp inom huvudområdet socialt arbete inklusive kursen Juridik i socialt arbete 15 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Socionomprogrammet 210 hp.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten utvecklar fördjupade kunskaper om förebyggande socialt arbete ur ett strukturellt perspektiv, med särskild fokus på samhällsarbete och social mobilisering. Målet är att studenten ska förstå och värdera socialt utvecklings- och förändringsarbete på grupp-, organisations- och samhällsnivå i förebyggande syfte. Vidare är målet att studenten utvecklar en förståelse för och tillämpning av begrepp som empowerment (egenmakt), delaktighet, hållbart och grönt socialt arbete.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

• självständigt redogöra för centrala teoretiska begrepp för att förstå socialt förändringsarbete

• beskriva och analysera hur brukarmedverkan och samverkan med andra av civilsamhällets aktörer kan användas i olika hållbara arbetsmetoder i det förebyggande sociala arbetet

• redogöra för och analysera hur miljökriser och risker drabbar olika grupper utifrån perspektivet grönt socialt arbete.


Färdighet och förmåga

• självständigt identifiera och undersöka strukturella sociala problem på lokal nivå

• organisera och kategorisera information genom datainsamling och litteraturstudier av människors strukturella förutsättningar på samhällsnivå


Värderingsförmåga och förhållningssätt

• identifiera och analysera det egna informationsbehovet, utföra sökningar i olika sökkällor samt analysera och motivera sin sökstrategi

• problematisera vad brukarmedverkan och annan samverkan med civilsamhällets och marknadens olika aktörer tillför i fråga om värderingsgrunder, etik och sociala utvecklingsinsatser

Innehåll

I kursen studeras socialt utvecklings- och förändringsarbete utifrån teorier. Kursen ger kunskaper om bland annat civilsamhällets roll i social mobilisering ur ett kritiskt perspektiv i det strukturinriktade sociala arbetet. Särskilt fokus läggs på olika gruppers mobilisering och uppkomsten av motståndsstrategier.

Olika teoretiska perspektiv tillämpas på kursen för att förstå och analysera strukturer i samhällsarbetet. Av intresse är att identifiera relationerna mellan globala, nationella och lokala sammanhang när det gäller människors livsvillkor och för förståelsen av ett grönt och hållbart socialt arbete.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, praktiska färdighetsövningar och handledning.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Kursen examineras genom muntlig examination , en områdesanalys utförd som grupparbete samt genom aktiv medverkan på ett seminarium.

2501: Muntlig examination, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2502: Områdesanalys, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2503: Seminarium, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Blom, Björn., Eriksson, Malin & Snellman, Marie-Louise (red.). Socialtjänstens arbete med social hållbarhet: Instatser på individ-. grupp- och samhällsnivå. Studentlitteratur, 2023


Denvall, Verner, Heule, Cecilia & Kristiansen, Arne. (red.). Social mobilisering – en utmaning för socialt arbete. Gleerups, 2016


Linde, Stig & Roberto, Scaramuzzino. (red.) Socialt arbete i civilsamhället. Studentlitteratur, 2017


Närhi, Kati & Matthies, Aila-Leena. The ecosocial approach in social work as a framework for structural social work.* International Social Work,* Vol 61 (2018) Nr 4, s. 490-502. Tillgänglig: https://doi.org/10.1177/0020872816644663


Sim, Timothy, He, Minying & Lena Dominelli (2022). Social Work Core Competencies in Disaster Management Practice: An Integrative Review. Research on Social Work Practice, Vol. 32(3), s. 310–321 DOI: 10.1177/10497315211055427


Sjöberg, Stefan & Turunen, Päivi. (red.). Samhällsarbete: Aktörer, arenor och perspektiv. Studentlitteratur, 2018


Socialstyrelsen. Socialt fältarbete med barn och unga. Kartläggning av uppsökande och förebyggande socialt fältarbete i kommunal regi. (Rapport). 2022. 2022-1-7731 (Tillgänglig på nätet).


Ytterligare litteratur och artiklar kan tillkomma.