Den gröna omställningen och framtidens arbetsliv, 4 hp
The Green Transition and the Future Work Life, 4 credits
Kurskod: CC2020
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen är en del av Högskolan i Halmstads Common Core utbud.
Mål
Kursens mål är att studenten utvecklar kunskap om den gröna omställningen och dess koppling till arbetslivet och om den befintliga forskningens prognoser om den gröna omställningens utmaningar och möjligheter för det framtida arbetslivets hållbarhet. Målet är också att studenten utvecklar förmåga att diskutera och problematisera den gröna omställningens inverkan på arbetslivets hållbarhet samt att analysera komplexa problem i relation till detta problemområde. Målet är slutligen också att studenten självständigt ska kunna problematisera och värdera den gröna omställningens möjliga positiva och negativa effekter på arbetslivet i stort samt på olika samhällsgruppers sociala inkludering, välfärd och hälsa. I detta sammanhang är målet även att studenten självständigt kan problematisera och värdera olika reformstrategiers roll i relation till ett konkret fall.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- uttrycka en grundläggande förståelse för den gröna omställningen och dess koppling till arbetslivets utveckling utifrån perspektiv på människa, teknik och samhälle
- redogöra för den befintliga forskningens mest väsentliga prognoser om den gröna omställningens utmaningar och möjligheter för framtidens arbetsmarknad, arbetsorganisation och arbetsmiljö
Färdighet och förmåga
- muntligt och skriftligt diskutera och problematisera kopplingen mellan den gröna omställningen och arbetslivet med avseende på hållbar utveckling
- tillämpa sina kunskaper för att i mångvetenskaplig grupp analysera komplexa problem och föreslå lösningar relevanta för arbetslivets hållbarhet under den gröna omställningsprocessen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera och värdera om och under vilka omständigheter olika samhällsgruppers sociala inkludering samt välfärd och hälsa kan tänkas påverkas positivt eller negativt av den gröna omställningens inverkan på arbetslivet
- problematisera och värdera hur olika reformstrategier som svarar på den gröna omställningens utmaningar kan inverka på det framtida arbetslivets hållbarhet i stort samt mer specifikt på olika samhällsgruppers sociala inkludering samt deras välfärd och hälsa
Innehåll
Alla Common Core kurser utgår från komplexa samhällsutmaningar till vilka lösningar ska sökas inom olika vetenskapliga områden. I den här kursen består utmaningen i att identifiera, problematisera och utveckla lösningar för att förena samhällets gröna omställning med ett hållbart arbetsliv.
Kursen kommer att fokusera på frågan hur arbetslivet kan komma att förändras på grund av den gröna omställningen, vilka möjligheter och utmaningar dessa förändringar kan innebära för arbetslivets hållbarhet i stort och för specifika samhällsgrupper, samt vilken roll möjliga arbetslivs- och välfärdsreformer kan spela för att kunna skapa ett nytt hållbart arbetsliv.
Kursens innehåll är tätt kopplat till de globala hållbarhetsmålen: Hållbar industri, Innovationer och infrastruktur samt Anständiga arbetsvillkor och Ekonomisk tillväxt. Den berör också ett flertal andra hållbarhetsmål - främst de globala målen God hälsa och välbefinnande, Jämställdhet och Minskad ojämlikhet.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursen bedrivs enligt aktuella riktlinjer som beskriver det problembaserade pedagogiska ramverket för Common Core-kurser (LooP-modellen). Detta innebär bland annat att studenterna arbetar med mindre fallbaserade projekt som genomförs i mångvetenskapliga grupper.
Undervisningen består av föreläsningar, obligatoriska workshops samt ett projektarbete i grupp.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom två workshops samt ett tvärvetenskapligt skriftligt projektarbete i grupp.
2301: Workshop I, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2302: Workshop II, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2303: Projektarbete i grupp, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Bjerkesjö, Peter., Isaksson Lantto Fanny., Malmaeus, Mikael., Sanne, Johan .M & Wennerholm, Malin. Grön omställning och arbetsliv – Kunskapsläge och fortsatta forskningsbehov. Formas och Forte, 2021.
https://forte.se/app/uploads/2021/03/fort-0041-rapport-gron-omstallning-web-ta-1.pdf
Höst, Jeppe., Lauritzen, Finn., & Popp, Stine. A socially sustainable green transition in the Nordic countries. An analysis of the inequality-creating effects of the green transition and the opportunities to promote a socially sustainable green transition. Nord 2020:056. Nordic Council, 2020.
https://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:1506058/FULLTEXT01.pdf
ILO. World employment and social outlook 2018. Greening with Jobs. International Labour Office, 2018.
https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_628654.pdf
IVL Svenska Miljöinstitutet. Färdplan sysselsättning. Arbetsmarknadseffekter av en grön omställning i Sverige. Tankesmedjan Global Utmaning, 2023. https://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vRes/lo_play_fardplan_sysselsattning_pdf/$File/Fardplan_Sysselsattning.pdf
Van der Ree, Kees. Promoting Green Jobs: Decent Work in the Transition to Low-carbon, Green Economies. Internal Development Policy, 3, Part 3 – The Future of Work. International Labour Office, 2019. https://journals.openedition.org/poldev/3107
Ytterligare vetenskapliga artiklar tilkommer. Därutöver får studenterna i samråd med kursens lärare själv välja ut relevanta vetenskapliga texter för sitt projektarbete.