Sök Stäng
Kursplan

Engelska VI: engelsk språkvetenskap, akademiskt skrivande och forskningsmetodik, 15 hp

English VI: English Linguistics, Academic Writing and Research Methods, 15 credits

Kurskod: EN4031

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

Engelska I: lärande och undervisning i engelska för ämneslärare gymnasieskolan: introduktion, 7,5 hp, Engelska II: engelsk språkvetenskap och litteratur: struktur och terminologi 15 hp, Engelska III: multimodaliteter och mångfald i den engelskspråkiga världen 7,5 hp Engelska IV: lärande och undervisning i engelska för ämneslärare gymnasieskolan: teori och praktik 22,5 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår som en del i programmet för ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 300hp.

Mål

Kursen syftar till att studenten utvecklar insikt i grundläggande språk- och litteraturdidaktiska teoretiska förhållningssätt och termer och hur de kan appliceras i klassrummet, samt utvecklar sina färdigheter i författandet av vetenskaplig text och att använda formalia vad gäller engelskspråkiga litterära, och språkvetenskapliga uppsatser. Ett annat mål är att studenten utvecklar kunskaper om databasanvändning, materialinsamling och frågeställningar för klassrumsforskning. Kursens vidare syfte är att studenten utvecklar kunskaper och förmågor som förbereder för att självständigt utföra en vetenskaplig undersökning med relevans för undervisning och lärande i engelska.


Kurser består av två moment.


Efter avslutat moment I: Engelsk språkvetenskap, forskningsmetodik och akademiskt skrivande 7.5 hp ska studenten kunna:



Kunskap och förståelse

  • beskriva och redogöra för innebörden av olika teorier inom lingvistik och kommunikation och hur dessa kan användas ämnesdidaktiskt


Färdighet och förmåga

  • använda en akademisk engelska i tal och skrift
  • använda grundläggande språkvetenskapliga analysmetoder och termer på engelsk text
  • producera välstrukturerade, välskrivna och vetenskapligt förankrade texter på engelska
  • planera ett mindre praktiskt projektarbete som tillämpar förvärvad kunskap


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • med hjälp av förvärvad ämnesteoretisk kunskap utvärdera och utveckla språkdidaktiska metoder och resurser för undervisning i engelska språket


Efter avslutat moment 2: Forskningsmetodik för litterär didaktik 7.5 hp ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för aktuell forskning inom engelskspråkig litteraturvetenskap och språkdidaktik
  • diskutera kring vetenskapliga och didaktiska sammanhang och några av de problemformuleringar, metoder, material och resultat som framkommit inom aktuell forskning


Färdighet och förmåga

  • använda det engelska språket i tal och skrift på ett yrkesmässigt sätt
  • självständigt identifiera och formulera en relevant problemställning och samla relevant material och källinformation
  • producera en välstrukturerad, välskriven och vetenskapligt förankrad litteraturvetenskaplig didaktisk textanalys


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • föra ett teoretiskt och analytiskt resonemang som påvisar självständig förmåga att formulera, precisera och urskilja samband inom ämnesteori och didaktik
  • kritiskt och självständigt granska och värdera vetenskapligt material, forskningsmetoder och språkdidaktiska metoder inom engelsk litteraturvetenskap

Innehåll

Kursen består av följande två moment:


Moment I: Engelsk språkvetenskap, forskningsmetodik och akademiskt skrivande 7.5 hp
Momentet behandlar grundläggande språk- och kommunikationsvetenskapliga teoretiska förhållningssätt och termer och hur de kan appliceras i klassrummet. Ämnesområden som behandlas är t.ex. diskursanalys, sociolingvistik, kontrastiv lingvistik, multimodalitet, klassrumsspråk och språkdidaktisk forskningsmetodik. Momentet övar också färdigheter i författandet av vetenskaplig text.


Moment 2: Forskningsmetodik för litterär didaktik
Under momentets gång läses och diskuteras ett urval skönlitterära texter i förhållande till vetenskaplig litteratur, såväl avseende vetenskapligt arbetssätt som didaktisk forskning. Härigenom övas studentens förståelse för textanalys och didaktik utifrån olika kritiska förhållningssätt. I momentet övas därtill problemformulering och författande av vetenskaplig text samt användning av formalia vad gäller engelskspråkiga litterära uppsatser.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Undervisning består av föreläsningar, seminarier och övningsmoment.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

För betyget Väl godkänd (VG) på hel kurs krävs VG på 10 hp av totalt 15 hp. Moment I: Engelsk språkvetenskap, forskningsmetodik och akademiskt skrivande examineras genom en individuell skriftlig uppsats och muntlig uppgift. Moment 2: Forskningsmetodik för litterär didaktik examineras genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter.

2201: Engelsk språkvetenskap, forskningsmetodik och akademiskt skrivande: individuell skriftlig uppsats, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2202: Engelsk språkvetenskap, forskningsmetodik och akademiskt skrivande: individuell muntlig uppgift, 2,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2203: Forskningsmetodik för litterär didaktik: individuella skriftliga inlämningsuppgifter, 7,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Moment I: Engelsk språkvetenskap, forskningsmetodik och akademiskt skrivande

Carter, Ronald & Goddard, Angela. How to Analyse Texts. Routledge 2015

Clayton, Dan. Language Diversity & World Englishes. Cambridge University press, 2018


Cushing, Ian. Language Change. Cambridge University press, 2018


Cushing, Ian. Text Analysis & Reproduction. Cambridge University press, 2018


Wray, A & Bloomer. Projects in Linguistics and Language studies (3. upplagan). Hodder Education, 2012


Yule, G. The Study of Language (7. uppplagan). Cambridge University press, 2020



Moment 2: Engelsk litteraturvetenskap och forskningsmetodik

Theory Into Practice. Vol. 37, No. 3, 1998. A special issue: Literary Theory in the High School English
Classroom (tillgänglig via Högskolans lärplattform )


Headrick, Paul. Writing Essays about Literature. Wiley Blackwell, 2014.


Ngozi, Chimamanda Adichi. Half of a Yellow Sun. HarperCollins UK, 2007.


O’Farrell, Maggie. The Vanishing Act of Esme Lennox. Tinder Press, 2013.


Tyson, Lois. Critical Theory Today: A User-Friendly Guide, Routledge, 2006.


Några noveller och forskningsartiklar som tillhandahålles av högskolan tillkommer.


Referenslitteratur

Ahlberg, Sofia. Teaching Literature in Times of Crisis, Routledge, 2021.


Allwright, Dick. Observation in the Language Classroom, Routledge, 2014.


Appleman, Deborah. Critical Encounters in Secondary English: Teaching Literary Theory to
Adolescents. Teachers College Press, 2015


Bland, Janice. Teaching English with Challenging Texts. Bloomsbury Academic, 2018.


Clayton, Dan. Attitudes to Language, Cambridge University press, 2018


Collier, Patrick. Teaching Literature in the Real World: A Practical Guide. Bloomsbury Academic, 2021


Cook, Guy. Language Play, Language Learning, Oxford University press, 2000


Cook, Guy. The Discourse of Advertising (2. upplagan), Oxford University press, 2001


Dörnyei, Zoltan. Research Methods in Applied Linguistics. Oxford, 2007


Ekengren, Ann-Marie & Hinnfors, Jonas. Uppsatshandbok: hur du lyckas med din uppsats, Studentlitteratur, 2012


Gibbons, Pauline. Bridging Discourses in the ESL classroom. Continuum, 2006


Green, Anthony. Exploring Language Assessment and Testing, Routledge, 2013


Gustavsson, J. & Hedlund, M. Konsten att skriva och tala. Gleerups Utbildning AB, 2010


Hall, Geoff. Literature in language Education. Palgrave Macmillan, 2015


Heigham, Juanita & Croker, Robert. Qualitative Research in Applied Linguistics: An introduction, Palgrave Macmillan, 2009



Henry, Alastair, Sundqvist, Pia, Thorsen, Cecilia. Motivational Practice. Studentlitteratur, 2019


Ives, Gary. Language & Power. Cambridge University press, 2018


Langer, Judith, A. Envisioning Literature. Teachers College Press, 2011


Lightbown, Patsy, & Spada, Nina. How languages are Learned (5. upplagan). Oxford, 2021


Locke, John. Duels and Duets, Cambridge University Press, 2011


Longman Dictionary of Contemporary English Longman eller Collins COBUlLD English Language
Dictionary Cobuild


Lundahl, Bo. Engelsk språkdidaktik. Studentlitteratur, 2021


Marton, Ference et al. Classroom discourse and the Space of Learning. Lawrence Erlbaum Associates, 2004


Mc Carthy, Michael. Discourse Analysis for language Teachers. Cambridge University press, 2011


Mullan, John. How Novels Work. Oxford University Press, 2006.


Norstedts Stora Engelsk-Svenska Ordbok / Norstedts Stora Svensk-Engelska Ordbok


O Grenby, Matthew & Reynolds Kimberley. Children's literature studies: A research handbook. Palgrave Macmillan, 2011


Page, Ruth, Barton, David, Unger, Johann W., Michele Zappavigna. Researching Language and Social Media. Routledge, 2014


Palaiologou, Ioanna, Needham, David & Male, Trevor. Doing Research in Education. Sage, 2016


Parkinson, Brian & Reid-Thomas, Helen. Teaching literature in a second language. Edinburgh Textbooks in Applied Linguistics, 2000


Peplow, David. Talk about Books: A study of reading circles. Bloomsbury, 2017


Raithby, Katherine & Taylor, Alison. Teaching Literature in the A level Modern Languages
Classroom. Routledge, 2019


Richards Jack. C. Key. lssues in Language Teaching. Cambridge University press, 2015


Saunston, Helen. Approaches to Gender and Spoken Classroom Discourse Palgrave Macmillan, 2012


Sealey, Alison. Researching English Language: A resource book for students. Routledge, 2010


Seargeant, Philip & Swann, Joan. English in the World. Routledge, 2011


Silverman, David. Qualitative Research Sage, Senaste upplagan


Talbot, Mary. Language and Gender. Politi, 2010


Titjen, Felicity. Language & Gender. Cambridge University press, 2018


Walsh, Steve. Exploring Classroom Discourse: Language in Action. Routledge, 2011


Ämnesplaner och andra styrdokument för ämnet engelska. Tillgängliga på www.skolverket.se


Journals
English Language Teaching Journal http://eltj.oxfordjournals.org/


International Journal of English and Literature. http://academicjournals.org/journal/IJEL


Journal of Pragmatics (open access) http://www.sciencedirect.com/science/journal/03782166


Journal of Linguistics http://journals.cambridge.org/action/displayJournal?jid=LIN


Journal of Semantics - via http://jos.oxfordjournals.org/


Journal of Sociolinguistics - http://onlinelibrary.wiley.com/journal