Affärsmodellsinnovation, 7,5 hp
Business Model Innovation, 7.5 credits
Kurskod: TE8009
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Avancerad nivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (A1N)Behörighetskrav
Högskoleingenjörsexamen 180 hp inom byggteknik, energiteknik, maskinteknik eller motsvarande. Varav kurser om 7,5 hp inom teknikområdet byggteknik, samt 7,5 hp projektledning. Engelska 6.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Masterprogram i energismart innovation i byggd miljö. Kursen ges som fristående kurs.
Mål
Målet med denna kurs är att studenten ska utveckla förståelse för innovationens dynamik, från idéskapande till introduktion på marknaden. Vidare är kursens mål att studenten utvecklar kunskap om affärsmodellsinnovationens roll och dess ekonomiska-, miljömässiga- och sociala effekter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara betydelsen av nya affärsmodeller och deras komponenter för frambringandet av innovation och introduktion på marknaden
Färdighet och förmåga
- demonstrera förmågan att tillämpa och diskutera aktuell forskning inom området affärsmodeller
- använda olika affärsmodellsverktyg för att designa nya affärsmodeller
- delta aktivt i workshoppar med olika aktörer för att samla in relevant data för analys och design av nya affärsmodeller
Värderingsförmåga och förhållningssätt
reflektera över hur affärsmodellernas utformning påverkar ekonomiska, miljömässiga, sociala och etiska aspekter
reflektera över förhållandet och samspelet mellan affärsmodellforskning och hållbar utveckling samt människors ansvar för hur denna vetenskapliga forskning används
Innehåll
Innovation är när en ny ide, teknologi, produkt eller organisatorisk design tas från idé till implementering, antingen i affärslivet eller i samhället. Innovationen måste uppnå acceptans, skapa ett värde för olika intressenter och kan ofta relateras till nya affärsmodeller och nya sätt att göra affärer.
Kursens fokus ligger på att utforska dynamiken i innovationer för att bli en framgångsrik produkt eller tjänst, och affärsmodellens roll i processen. Det primära innehållet i kursen är att granska litteraturen inom området affärsmodellinnovation samt att tillämpa olika affärsmodellmetoder på olika fall. I synnerhet kommer studenterna att få möjlighet att utveckla nya affärsmodeller för företag utifrån ett vinstnormerande och/eller hållbarhetsfokuserat perspektiv. Dessutom kommer kursen att utforska rollen av nya affärsmodeller för att ta itu med de stora utmaningarna och förverkligandet av FN:s hållbara mål.
Kursen innehåller 3 delar:
- Genomgång av litteratur inom området Business model Innovation.
- Applicera affärsmodellsansatser och verktyg på företagsfall
- Utveckla nya affärsmodeller för företag ur ett vinstnormativt och/eller ett hållbarhetsfokuserat perspektiv.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursen undervisas genom föreläsningar, seminarier och workshops.
Samarbete med affärslivet är en del av kursen när det är möjligt.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom aktivt deltagande i grupp i litteraturseminarie och en skriftlig slutrapport med muntlig presentation av ett kursprojekt samt individuellt quiz.
2501: Litteraturseminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2502: Quiz, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2503: Kursprojekt, 4,5 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Osterwalder, Alexander & Pigneur, Yves. Business Model Generation. John Wiley Sons Inc, senaste upplagan
Gassman, Oliver., Frankenberg, Karolin., Choudury, Michaela & Csik, Michaela. Business Model Navigator. Pearson Education Limited, senaste upplagan