Sök Stäng
Kursplan

Strategisk kommunikation och kriskommunikation, 7,5 hp

Strategic Communication and Crisis Communication, 7.5 credits

Kurskod: MK6019

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Medie- och kommunikationsvetenskap, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

60 hp, inklusive 30 hp medie- och kommunikationsvetenskap. Undantag ges för kravet på svenska. Engelska 6.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Medie- och kommunikationsvetenskap – inriktning hälsa, 180 hp samt ges även som fristående kurs.

Mål

Kursens mål är att studenten ska tillägna sig kunskaper och färdigheter för att kunna studera och analysera organisationers omvärldsrelationer och omvärldsbevakning, samt utforma strategier för organisationers kommunikation med omgivningen i olika situationer. Speciellt fokus läggs i kursen på kriskommunikation och krishantering. Studenten ska utveckla sina kunskaper om betydelsen av organisationers samhällsansvar (corporate social responsibility), såsom exempelvis organisationers prestationer på områden som jämlikhet och hållbarhet. Vidare förväntas studenten tillägna sig grundläggande kunskap om hur organisationer arbetar med frågor som rör den allmänna opinionen och/eller opinionsbildning. Studenten tränas också i att tillämpa perspektiv på hållbarhet, genus, mångfald och deltagande i utformning av kommunikationsstrategier och mål.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • identifiera relevanta kommunikationsteoretiska utgångspunkter för analyser av organisationers kommunikativa relationer med omvärlden
  • redogöra för grundläggande perspektiv inom strategisk kommunikation, hållbarhet och socialt ansvarstagande (CSR), samt opinionsbildning
  • förklara och exemplifiera grundläggande begrepp inom kriskommunikation och krishantering, såsom definitioner av kriser, hot och krisers utvecklingsfaser


Färdighet och förmåga

  • genomföra omvärldsanalyser, såväl som intressent- och målgruppsanalyser
  • analysera utgångslägen för organisationers kommunikation med omgivningen, samt utforma och presentera kommunikationsplaner (mål, strategier och genomförande) i samband med en specifik kommunikationsinsats, inom givna tidsramar 
  • analysera en pågående krissituation och besluta om lämpliga kommunikationsåtgärder och strategiska val för krishantering


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera kring egna och andras analyser och strategier avseende organisationers kommunikation med omvärlden, utifrån perspektiv som hållbarhet, genus och jämlikhet, mångfald och delaktighet
  • diskutera och problematisera betydelsen av opinionsbildning för grupper, organisationer och samhällen

Innehåll

Kursen behandlar kommunikationsteoretiska utgångspunkter för analyser av organisationer kommunikativa relationer med det omgivande samhället. Grundläggande modeller för omvärldsbevakning och omvärldsanalyser, samt intressent/-målgruppsanalyser tas upp och tillämpas under kursens gång, liksom Issues Management och publika relationer. I kursen ingår också övningar i att utforma kommunikationsplaner för organisationers kommunikation med omvärlden, genom såväl teoretiska utgångspunkter som praktisk tillämpning. Mer specifikt har kursen ett huvudsakligt fokus på områden och sammanhang som rör hållbarhet, socialt ansvarstagande (CSR) och opinionsbildning. Kriskommunikation och krishantering behandlas i ett särskilt avsnitt under kursens gång.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops och gruppövningar – samt webbaserad utbildning via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Examinationsformer

Kursen examineras genom gruppuppgifter som presenteras muntligen och skriftligen vid seminarier med obligatoriskt deltagande, samt genom en individuell skriftlig tentamen.

2501: Opinionsbildning - gruppuppgift med seminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2502: Kriskommunikation - gruppuppgift med seminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2503: Kommunikationsstrategier - gruppuppgift med seminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2504: Individuell skriftlig salstentamen, 3 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Fink, Steven. //Crisis Communication.//McGraw-Hill Education, 2023


Gulbrandsen, IB T. & Just, Sine N. Strategizing Communication. Theory and Practice. 2.uppl. Studentlitteratur, 2020


Haski-Leventhal, Debbie. Strategic Corporate Social Responsibility. SAGE, 2018


Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt examinators anvisningar