Hållbart ledarskap i kris och förändring, 7,5 hp
Sustainable Leadership in Crisis and Change, 7.5 credits
Kurskod: FE4001
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Kursen Ledarskap 7,5 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ges som fristående kurs.
Mål
Målet med kursen är att studenten ska vidareutveckla sina teoretiska och praktiska kunskaper inom hållbart ledarskap. Fokus ligger på att utveckla studentens förmåga att agera som ledare på ett långsiktigt hållbart sätt för dem själva och att driva verksamhet på ett hållbart sätt, med hänsyn till både sociala och miljömässiga faktorer. Under kursen kommer studenterna även att utveckla kunskaper om och förståelse för hur ledarskap kan tillämpas inom områden som stresshantering, konflikthantering, krishantering och förändringsarbete.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva hållbarhetsbegreppets tre delar; ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet
- redogöra för vad Nudging innebär och hur människor kan coachas mot mer hållbara val
- beskriva teorier kring stress och konflikthantering
- beskriva olika teorier om ledarskap i kris
Färdighet och förmåga
- kritiskt analysera ledarskapsproblem relaterat till hållbarhet och föreslå lösningar på problemen
- självständigt och i grupp genomföra uppgifter inom givna tidsramar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- skriftligt och muntligt diskutera och argumentera för ställningstagande avseende värderingar kring olika sätt att bedriva hållbart ledarskap
- kritiskt reflektera kring hållbart ledarskap med fokus både på social och miljömässig hållbarhet
Innehåll
Kursen behandlar hållbart ledarskap med fokus på både social och miljömässig hållbarhet. Vidare diskuteras fenomen som stress, konflikt och förändringsarbete. Begrepp och teorier kring Nudging som ett sätt att leda människors val och förändra beteende tas också upp i kursen.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker via modern informations- och kommunikationsteknik (via lärcentrum). Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och arbetsplatsanalys. Deltagarna förbereder seminarier och träffar utifrån uppgifter och material som läggs ut i förväg.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker genom skriftlig individuell inlämningsuppgift, vetenskaplig rapport i grupp och muntlig presentation av rapporten vid seminarium.
2401: Inlämningsuppgift, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2402: Vetenskaplig rapport, 3,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2403: Seminarium med muntlig presentation, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Arnetz, Bengt & Ekman, Rolf. Stress: gen, individ, samhälle. Liber AB, 2013
Blomquist, Christine & Röding, Pia. Ledarskap - Personen, reflektionen, samtalet. Studentlitteratu, 2010
Carmeli, Abraham & Schaubroeck, John. (2008). Organisational crisis-preparedness: The importance of learning from failures. Long range planning, Vol 41 (2008) nr 2, s. 177-196.
Carrington, David. J., Combe, I. A., & Mumford, M. D. Cognitive shifts within leader and follower teams: Where consensus develops in mental models during an organizational crisis. The Leadership Quarterly, Vol 30 (2019) nr 3, s. 335-350.
Johnson, Spencer. Vem snodde osten? (hur vi tacklar förändringar). Brain Books, 2000
Lemoine, Ida., Lindström, Kajsa., Lindström, Linda., & Salzer, Samuel. Nudging i praktiken-så gör organisationen det lätt att göra rätt. Natur & Kultur, 2019
Paul, Souren., Seetharaman, Priya., Samarah, Imad & Mykytyn, Peter. Impact of heterogeneity and collaborative conflict management style on the performance of synchronous global virtual teams. Information & Management, Vol 41 (2004) nr 3, s. 303-321.