Kunskap och verkan: människan i den intelligenta maskinens tidsålder, 4 hp
Knowledge and Impact: Humans in the Age of Intelligent Machines, 4 credits
Kurskod: CC2019
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen är en del av Högskolan i Halmstads Common Core-utbud.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska utveckla grundläggande förståelse av konsekvenser av människans kunskapsbildning genom historien, samt vad som är människans drivkrafter och ansvar i att forma sin omvärld med hänsyn till framtiden. Till detta hör att studenten ska utveckla ett kritiskt och etiskt förhållningssätt till relationen mellan mänsklig kunskap, teknikutveckling och påverkan på miljö och omvärld, med avseende på aktuella eller framtida samhällsutmaningar, särskilt relaterade till artificiell intelligens. I samarbete med andra ska studenten utveckla förståelse för och förmåga att inta olika perspektiv på kunskap i högre utbildning och i samhället.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- uttrycka grundläggande förståelse för historisk och framtida kunskapsutveckling utifrån perspektiv på människa, teknik och samhälle
Färdighet och förmåga
- tillämpa sina kunskaper för att i mångvetenskaplig grupp analysera komplexa problem relevanta för människans ansvar för framtidens kunskaps- och teknikutveckling
- muntligt och skriftligt diskutera och problematisera människans kunskap och tekniska förmåga med avseende på hållbar utveckling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt diskutera exempel på etiska och hållbarhetsrelaterade frågeställningar rörande den teknologiska utvecklingens inverkan på människan och människans omvärld i såväl korta som längre tidsperspektiv
Innehåll
Common Core-kurser utgår från komplexa samhällsutmaningar som belyses från olika vetenskapliga och ämnesmässiga områden. I denna kurs utgörs utmaningen av konsekvenser av hur människans kunskap påverkar på hennes omvärld.
Kursen ger en grundläggande, mångvetenskaplig översikt över relationen mellan människa och omvärld samt samhälleliga förändringar i historien för att pröva perspektiv på hur människans agerande kan komma att ge avtryck i framtiden. I fokus står stora skiften som markerar språng i hur människan utvecklar och använder sin kunskap inom olika områden, i synnerhet avseende effekterna av teknologisk utveckling, där artificiell intelligens sätts i fokus. Kursen behandlar och problematiserar hur människan genom att bilda sig kunskap får makt att påverka sin omvärld på både kort och lång sikt men också riskerar att förlora kontrollen över denna utveckling.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisning bedrivs genom föreläsningar och handledning av grupprojekt.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom presentation av resultatet av ett grupprojekt, dels skriftligt, dels vid seminarium.
2301: Skriftlig redovisning, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2302: Seminarium, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Harari, Yuval Noah. Homo Deus: en kort historik över morgondagen. Natur och kultur, 2022 (eller senare).
Vetenskapliga artiklar:
Cohen, Stav, Bitton, Ron & Nassi, Ben. Here Comes the AI Worm: Unleashing Zero-click Worms that Target GenAI-Powered Applications. arXiv:2403.02817 (2024) (tillgänglig inom kursen)
Delanty, Gerard & Mota, Aurea. Governing the Anthropocene: Agency, Governance, Knowledge. European Journal of Social Theory. Vol. 20 (2017) nr. 1, s. 9-38.
Frey, Carl Benedikt & Osborne, Michael. Generative AI and the Future of Work: A Reappraisal. //Brown Journal of World Affairs.// Vol. 30 (2023) nr. 1, s. 1–17.
Hegmon, Michelle & Peeples, Matthew A. The Human Experience of Social Transformation: Insights from Comparative Archaeology. PLoS ONE. Vol. 13 (2018) nr. 11, s. 1-29.
Johnson, James. Automating the OODA loop in the age of intelligent machines: reaffirming the role of humans in command-andcontrol decision-making in the digital age. //Defence Studies.// Vol. 23 (2023) nr. 1, s. 43–67.
Manyika, James. Getting AI Right: Introductory Notes on AI & Society. //Daedalus.// Vol. 151 (2022) nr. 2, s. 5–27.
Parisi, Luciana. Critical Computation: Digital Automata and General Artificial Thinking. Theory, Culture & Society. Vol. 36 (2019) nr. 2, s. 89-121.
Övriga läromedel:
Ytterligare material i form av korta texter och bild-/filmmaterial kan tillkomma enligt lärares anvisningar i kursen.