Vetenskaplig metodik, 7,5 hp
Scientific Methods, 7.5 credits
Kurskod: MV4004
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
45 hp inom Miljövetenskap.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Miljö, innovation och hållbarhet.
Mål
Kursens mål är att studenten ska utveckla insikt om vetenskapsteoretiska förhållningssätt samt fördjupa sig i vetenskapligt arbetssätt inom miljövetenskap. Vidare är kursens mål att studenten utvecklar grundläggande kunskaper i forskningsmetodologi och forskningsprocessens olika delar, från projektplanering via insamling och analys av data till redovisning och diskussion av resultat. Kursens mål är också att studenten utvecklar kunskaper inom kvantitativa och kvalitativa vetenskapsmetoder, lär sig att applicera dessa och får en förståelse för vad tvärvetenskaplig forskning inom miljö- och hållbarhetsområdet innebär. I detta ingår att under givna förutsättningar göra bedömningar av vilka metoder som är lämpliga för att utföra en forskningsstudie samt ta hänsyn till forskningsetiska aspekter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika former av vetenskapligt arbetssätt och studiedesign som förekommer inom området miljövetenskap, så som tvärvetenskapliga förhållningssätt och mixade metoder
- redogöra för olika forskningsmetodologiska begrepp samt förklara forskningsprocessens olika delar och hur de förhåller sig till varandra
Färdighet och förmåga
- bedöma metoder och forskningsresultat från aktuell vetenskaplig litteratur
- sammanställa kvantitativa och kvalitativa data, samt med inom ämnesområdet vanligt förekommande metoder bearbeta, analysera och presentera dessa
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- förhålla sig till olika vetenskapsteoretiska och forskningsetiska perspektiv
- kritiskt värdera miljörelaterad forskning utifrån insikter om vald forskningsmetod
Innehåll
Kursen tar upp vetenskapliga arbetsmetoder och studiedesign som kan förekomma vid hållbarhetsarbete. Studenten tränas i att planera studier på ett sätt som genererar användbara data för ändamålet, vare sig det gäller kvantitativa, kvalitativa eller mixade studier. Hänsyn till vetenskapsteoretiska och forskningsetiska förhållningssätt tas upp. I detta ingår även moment som belyser olika forskningsmetodologiska begrepp och hur forskningsprocessen kan gå till. Kursens övningar fokuserar på hur data kan bearbetas, analyseras och presenteras. På kursens seminarier diskuteras miljö- och hållbarhetsrelaterad forskning utifrån perspektiv som metodval, ändamålsenlighet och trovärdighet.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom övningar, tentamen och seminarier.
2103: Övningar, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2104: Tentamen, 3,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2105: Seminarier, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Säfsten, Kristina & Gustavsson, Maria. Forskningsmetodik för ingenjörer och andra problemlösare. Studentlitteratur, senaste upplagan
Kompletterande material tillkommer.