Sök Stäng
Kursplan

Vetenskapsteori - idrottsvetenskap, 15 hp

Philosophy of Science - Sport Science, 15 credits

Kurskod: IV4010

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-27 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Idrottsvetenskap, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

30 hp idrottsvetenskap.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Professionell idrottskarriär och arbetsliv 180 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten ska tillägna sig kunskaper om vetenskapsteorins grundläggande frågor och dess begreppsvärld. Kursens mål är även att studenten tillägnar sig kunskaper om kunskapsteoretiska, vetenskapsteoretiska och metodologiska utgångspunkter för idrottsvetenskaplig forskning. Kursens mål är också att studenten utvecklar grundläggande kunskaper kring olika metodologiska tillvägagångssätt inom idrottsvetenskaplig forskning samt dess etiska aspekter. Ytterligare mål är att studenten utvecklar grundläggande kunskaper i att utföra, tolka, samt rapportera analyser av kvalitativa och kvantitativa data. Ett ytterligare mål är att studenten kan söka, värdera och presentera information på ett vetenskapligt korrekt sätt.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för vetenskapsteorins grundläggande frågor och begreppsvärld
  • översiktlig redogöra för relationen mellan kunskapsteoretiska, vetenskapsteoretiska och metodologiska utgångspunkter för idrottsvetenskaplig forskning
  • redogöra för olika forskningsmetodologiska begrepp samt förklara forskningsprocessens olika delar och deras inbördes relationer


Färdighet och förmåga

  • utföra och tolka analyser av kvalitativa och kvantitativa data samt rapportera resultatet
  • argumentera för val av analys i förhållande till olika forskningsfrågor inom idrottsvetenskaplig forskning
  • diskutera etiska aspekter inom olika metodologiska tillvägagångssätt
  • på ett vetenskapligt korrekt sätt söka, värdera och presentera information


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt värdera olika vetenskapsteoretiska utgångspunkter samt förekommande designer för undersökningar inom det idrottsvetenskapliga vetenskapsområdet

Innehåll

Kursen behandlar relationen mellan vetenskapsteorins grundläggande frågor och begreppsvärld, vetenskapsteoretiska perspektiv och kvalitativa samt kvantitativa forskningsmetoder. Vidare diskuteras metodologiska begrepp som exempelvis beskrivande och förklarande statistik, kvalitativ och kvantitativ forskningsdesign, frågeformulär, experiment, och intervju. Under kursen kommer också etiska aspekter i relation till metodologiska tillvägagångssätt att diskuteras.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, laborationer och via lärplattform (Blackboard).

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga hemtentamina i grupp, individuella skriftliga digitala tentamina samt seminarium med obligatoriskt deltagande.

2401: lntroduktion till vetenskap - skriftlig tentamen i grupp, 4 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2402: lntroduktion till vetenskap - seminarium, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2501: Statistik - skriftlig tentamen i grupp, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2502: Kvalitativ dataanalys - skriftlig tentamen i grupp, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2503: Kvalitativ metod – skriftlig digital tentamen, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2504: Kvantitativ metod – skriftlig digital tentamen, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Allwood, Carl. M. & Erikson, Martin G. Grundläggande vetenskapsteori. Studentlitteratur, senaste upplagan.


Braun, Virginia, & Clarke, Victoria. Successful qualitative research. A practical guide for beginners. SAGE Publications Ltd, senaste upplagan.


Howitt, Dennis & Cramer, Duncan. Introduction to research methods in psychology. Pearson, senaste upplagan.


Jones, Ian, and Chris Gratton. Research Methods for Sports Studies. Taylor & Francis Group, senaste upplagan.


Navarro, Daniel, J., Foxcroft, David, R., & Faulkenberry, Thomas, J. //Learning Statistics with JASP: A Tutorial for Psychology Students and Other Beginners. Online, senaste upplagen


Smith, Brett & Sparkes, Andrew C. Routledge handbook of qualitative research in sport and exercise.Routledge, senaste upplagan.


Ytterligare litteratur kan tillkomma.