Hälsokommunikation i ett interkulturellt perspektiv, 7,5 hp
Health Communication in an Intercultural Perspective, 7.5 credits
Kurskod: MK6020
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)Behörighetskrav
60 hp, varav minst 30 hp medie- och kommunikationsvetenskap. Undantag ges för kravet på svenska. Engelska 6.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Medie- och kommunikationsvetenskapligt program – inriktning hälsa 180 hp. Kursen ges även som fristående kurs.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten tillägnar sig kunskaper om vikten att kommunicera hälsofrågor, preventivt och under extra-ordinära händelser, till olika grupper, i olika kulturella kontexter och med ett globalt perspektiv. Målet är därmed även att studenter tillägnar sig vikten av interkulturell förståelse i kommunikationssammanhang. Ett ytterligare mål är att studenten tillägnar sig kunskaper om olika hälsofrågor som ryms inom såväl ett lokalt som ett globalt perspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för teorier om interkulturell kommunikation
- identifiera hälsofrågor och risker av globala och lokala sammanhang
Färdighet och förmåga
- muntligt och skriftligt diskutera olika hälsofrågor och hur de kommuniceras i ett interkulturellt sammanhang
- tillämpa en specifik hälsofråga på ett kommunikativt professionellt sammanhang
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt värdera betydelsen av hur hälsofrågor kommuniceras till olika grupper och i olika kontexter
- kritiskt reflektera över vikten av interkulturell kommunikation
Innehåll
Kursen fokuserar på hälsofrågor utifrån kommunikationsbehov i olika grupper och kontexter, både lokalt och globalt. Hälsofrågor definieras som både preventiva och i sammanhang där speciella kommunikationsbehov uppstår i exempelvis extra-ordinära händelser. För en ökad förståelse för hur dessa frågor kan kommuniceras, innehåller kursen även aspekter kring innebörden och vikten av interkulturell kommunikation. I kursen ingår föreläsningar som exemplifierar specifika hälsofrågor som är relevanta globalt och lokalt. Mediernas roll i förmedlingen av hur hälsofrågor kommuniceras är en del av kursens innehåll. Kursen innehåller träningsmoment för att kunna professionellt kommunicera specifika hälsofrågor.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker genom föreläsningar, seminarier, laborationer, gruppövningar, fältstudier och via lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras dels genom en individuell skriftlig salstentamen, dels genom uppgifter som redovisas muntligt vid seminarier med obligatoriskt deltagande.
2401: Salstentamen, 5 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)
2402: Litteraturseminarium, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2403: Fallstudieseminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Corcoran, Nova. Communicating Health. 2. uppl. Sage, 2013
Rings, Guido & Rasinger, Sebastian M.The Cambridge Introduction to Intercultural Communication, Cambridge University Press, 2022
Referenslitteratur
Lewis, Belinda and Lewis, Jeff. Health Communication. A Media and Cultural Approach. Palgrave, 2014 *
* Boken förekommer på flera kurser