Sök Stäng
Kursplan

Omsorg, lärande och utveckling, 15 hp

Care, Learning and Development, 15 credits

Kurskod: UV4050

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

Kursen Barndomens villkor och estetiska uttryck 10 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Förskollärarutbildningen, 210 hp. Kursen utgör en del inom förskolepedagogiska området om 120 hp samt samt en del av den verksamhetsförlagda utbildningen om 30 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten utifrån forskning och teori ska utveckla kunskaper om barns behov, lärande och utveckling, såväl relationellt och socialt som kulturellt. Målet är också att studenten utvecklar förståelse för hur olika perspektiv på, och kunskaper om, barn har och får betydelse för utformning av förskolans undervisning och arbetsformer. Studenten ska utveckla förmåga att värdera teoretiska kunskapers relevans som grund för att möta barns behov, kompetenser och utmaningar i relation till barnperspektiv, barns perspektiv och barnrättsperspektiv. Vidare ska studenten utveckla grundläggande kunskaper om och förmåga att söka och välja vetenskapliga artiklar i relevanta databaser. Ytterligare mål är att studenten fördjupar sin förståelse för och förmåga att använda vetenskap och beprövad erfarenhet i dagligt arbete på förskolan.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera kursens centrala teorier och begrepp i förhållande till omsorg, barns behov, lärande och utveckling
  • redogöra för aspekter av delaktighet samt relatera dessa till relevanta teorier och begrepp
  • redogöra för genuspedagogiska och normkritiskt förhållningssätt


Färdighet och förmåga

  • med stöd i teorier om barns behov, lärande och utveckling kritiskt granska, planera och presentera ett systematiskt kvalitetsarbete
  • genomföra artikelsökningar i nationella och internationella databaser
  • uttrycka sig väl i tal och skrift enligt akademiska normer
  • planera för och kritiskt granska arbetssätt som verkar för barns rättigheter, förebyggande av diskriminering och kränkande behandling
  • i samarbete med yrkesverksamma förskollärare planera och genomföra aktiviteter, samt observera och reflektera över omsorg och lärande i förskolans undervisning
  • i möte med barn, pedagoger och vårdnadshavare handla i enlighet med den värdegrund som uttrycks i förskolans styrdokument
  • ta egna initiativ till kontakt och kommunikation med såväl barn som vuxna i förskolan med hänsyn till vad situationen kräver


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • med ett kritiskt förhållningssätt granska och värdera vetenskapliga artiklar i relation till några av kursens centrala teorier, perpspektiv och begrepp
  • utifrån erfarenheter från den verksamhetsförlagda ut bildningen (VFU) värdera förskolans speciella förutsättningar som lärandemiljö i relation till omsorg, lärande och utveckling med hänsyn tagen till genus och intersektionalitet
  • visa självkännedom, engagemang och empatisk förmåga i förhållande till barn, vårdnadshavare och kollegor i förskolan

Innehåll

Kursen bearbetar utvecklings- och relationella teorier med fokus på omsorg, barns behov, lärande och utveckling där social hållbarhet, barn, vuxna, sammanhang, tid och rum förstås som integrerade delar. Med utgångspunkt i barns erfarenheter, behov, kompetenser och utmaningar diskuteras vetenskapliga teoriers relevans för arbets- och förhållningssätt som stöttar barns utveckling och lärande. Studenten introduceras till databassökning och presenterar forskningsartiklar med relevans för kursens centrala innehåll.

I kursen ingår 6 hp verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Studenten ska tillämpa observation som vetenskaplig metod för och dokumentation av utveckling av yrkeskunnande, för att under VFU följa och reflektera kring den egna utvecklingen till professionell förskollärare. Under VFU ska studenten diskutera och använda relevanta teoretiska utgångspunkter för barns behov i förhållande till omsorg, lärande och utveckling i förskolans praktik, planering och granskning av kvalitetsarbete och kvalitetsuppföljning samt i förhållande till värdegrundsarbete, intersektionalitet och inkludering.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och workshoppar. Studierna bedrivs även via fältstudier, övningar och enskilt kunskapssökande. Fältstudiernas olika delmoment innebär observationer och olika grader av praktiskt pedagogiskt arbete på en övningsförskola.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom att i grupp granska, planera och presentera ett systematiskt kvalitetsarbete, individuell skriftlig vetenskaplig litteraturfördjupning med tillhörande seminarier och workshoppar, artikelseminarium samt VFU inbegripet seminarier och uppgifter


För betyg (G) på hel kurs krävs minst betyget G på alla kursens examinationsmoment. För betyg väl godkänd (VG) på hel kurs krävs därutöver, VG på individuell skriftlig litteraturfördjupning, VG på VFU, samt godkänd (G) på systematiskt kvalitetsarbete.


På verksamhetsförlagd utbildning (VFU) ges betyget Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Efter genomförd VFU med underkänt betyg har studenten rätt till ytterligare en VFU-period. För betyg godkänd på kurs som innehåller VFU krävs närvaro vid samtliga VFU-moment.

2301: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2302: Individuell skriftlig litteraturfördjupning, 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2303: Systematiskt kvalitetsarbete, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Övriga föreskrifter

För tillträde till kurs som innehåller VFU ska studenten ha genomfört föregående kurser med VFU med godkänt betyg. I de fall studenten visar så pass grov oskicklighet under VFU:n att barn/elever eller personal riskerar att skadas ska VFU:n avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) av examinatorn på kursen. Om VFU:n avbryts i förtid kan examinator efter samråd med VFU-handledare, VFU-ledare och programansvarig besluta att underkänna studenten i förtid. I beslutsunderlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av programansvarig. I planen ska det framgå vilket stöd studenten kan få samt när och hur bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras för att denne ska få återuppta verksamhetsförlagd utbildning (VFU), vilket är begränsad till ytterligare ett tillfälle.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Allwood, Carl Martin. & Erikson, Martin G. Grundläggande vetenskapsteori: för psykologi och andra beteendevetenskaper. Studentlitteratur, 2017 (urval enligt anvisning, boken används även i andra kurser i utbildningen)


Backman, Jarl. Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur, 2016

Bie, Kristin. Reflektionshandboken. Gleerups, 2009


Brodin, Marianne. & Hylander, Ingrid. Att bli sig själv - Daniel Sterns teori i förskolans vardag. Liber, 1998


Brodin, Marianne. & Hylander, Ingrid. Självkänsla att förstå sig själv och andra. Liber, 2002


Davidsson, Fanny. Lekande rätt. En förskola för barnets rättigheter. Studentlitteratur, 2020


Hart, Susan. & Swartz, Rikke. Från interaktion till relation: om anknytningsteori. Liber, 2010 (urval enligt anvisning, boken används även i andra kurser i utbildningen)


Havnesköld, Leif. & Risholm Mothander, Pia. Utvecklingspsykologi. Liber, 2009 (urval enligt anvisning, boken används även i andra kurser i utbildningen)


Lenz Taguchi, Hillevi, Bodén, Linnea. & Ohrlander, Kajsa. En rosa pedagogik: jämställdhetspedagogiska utmaningar. Liber, 2011


Olivestam, Carl. Eber. & Thorsén, Håkan. Värdegrund i förskola-skola-fritidshem. Femte upplagan. Remus, 2022


Osnes, Heid., Skaug, Hilde N. & Eid Kareby, Karen M. Kropp, rörelse och hälsa i förskolan. Studentlitteratur, 2012


Skolverket. Kvalitetsarbete i praktiken. Fritzes, 2015


Skolverket. Läroplan för förskolan, Lpfö 18. Skolverket, 2018


Smidt, Sandra. Vygotskij och de små och yngre barnens lärande. Studentlitteratur, 2010


Willingham, Daniel T. Varför gillar elever inte skolan?: Forskningsresultat för en positiv upplevelse av klassrummet. Natur & Kultur, 2018


Övriga läromedel

Ytterligare litteratur och vetenskapliga artiklar tillkommer enligt lärares anvisningar.