Kreativa experiment för hållbar utveckling, 4 hp
Creative Experimentation for Sustainable Development, 4 credits
Kurskod: CC2016
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen är en del av Högskolan i Halmstads Common Core utbud.
Mål
Målet med kursen är att studenten skall utveckla kunskap om vilka företeelser i framtiden som kommer att kräva innovationer för en hållbar framtid.
Målet är även att studenterna ska utveckla sina innovativa resurser och få kunskap i hur de kan visualisera sina framtagna idéer med hjälp av moderna verktyg. Detta genom att de utvecklar grundläggande kunskaper i de design- och produktutvecklingsmetoder som är centrala för utvecklingen av produkter och tjänster. Studenten ges möjlighet att öva sina personliga färdigheter i designmetodik, illustrationsteknik och modellteknik för att ta fram innovationer som underlättar mänsklighetens strävan mot de globala målen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara innebörden av de olika verktyg och metoder som kan användas i designprocessen
- uttrycka grundläggande förståelse för designprocessen utifrån perspektiv på människa, teknik och samhälle
Färdighet och förmåga
- genomföra ett projekt utifrån designprocesser och designmetodik
- tillämpa sina kunskaper för att i mångvetenskaplig grupp analysera komplexa problem relevanta för framtagning av innovationer
- muntligt och skriftligt diskutera innovationer med avseende på hållbar utveckling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera och visa insikt i användarinvolvering i en designprocess för effektiv och säker framtagning av produkter och tjänster inom valt temaområdet från de globala målen
Innehåll
Ett hållbart samhälle kräver innovativa invånare, som kan tänka kreativt och som också har en förmåga att visualisera sina idéer med hjälp av moderna verktyg. Kursen sätter ett bra samarbete i fokus och ger studenterna möjlighet att skapa innovativa idéer med teman från de globala hållbarhetsmålen, dessa teman kommer att förändras från kurs till kurs.
Kursen fokuserar på idéutveckling och användningen av olika verktyg för att möjliggöra visualisering av de framtagna idéerna. Kursen riktar sig till alla studenter men i huvudsak till studenter som inte kommer i kontakt med dessa verktyg i sina egna program. Kursen kommer att lyfta fram vikten av ett bra samarbete i gruppen för att skapa en god grund för kreativitet. Gruppen kommer att vara i centrum och övningar för att skapa ett gott samarbetsklimat kommer att inleda kursen.
Kursen hålls i Fab Labs maskinpark och lokaler där Fab Lab används som en konceptverkstad med alla verktyg för att skapa modeller och prototyper. Studenterna kommer att använda dessa verktyg för att kunna färdigställa koncept och idéer. Centrala områden och begrepp som belyses i kursen är Designmetodik, Rapid prototyping methods, Additiv tillverkning, behovsanalys, funktionsanalys och målgruppsanalys, vilket behandlas utifrån design- och produktutvecklingsprocesser med fokus på hållbarhet och de globala målen.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen bedrivs enligt aktuella riktlinjer som beskriver det problembaserade pedagogiska ramverket för Common Core-kurser (LooP-modellen). Detta innebär att studenterna arbetar med projekt som genomförs i interdisciplinära grupper i ett mångvetenskapligt sammanhang för att utveckla tvärvetenskapligt tänkande. Vidare bedrivs undervisning genom föreläsningar, seminarier, arbete i studiegrupper samt handledning.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom en skriftlig uppgift som utförs individuellt samt ett projekt som utförs i grupp.
2201: Skriftlig uppgift, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2202: Projekt, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Wikber Nilsson, Åsa., Ericsson Åsa & Törlind, Peter. Design: process och metod. Senaste upplaga