UVK 6: utveckling och utvärdering av lärande, 15 hp
Educational Sciences 6: Development and Evaluation of Learning, 15 credits
Kurskod: UV8043
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Avancerad nivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (A1N)Behörighetskrav
Kurserna UVK 4: Vetenskapsteori och metod 7,5 hp och UVK 5: Didaktik och bedömning 15 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen utgör en del av utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) för inriktning mot ämneslärarexamen mot gymnasieskolan om 300 hp.
Mål
Kursens mål är indelat i två områden: undervisning och utveckling av undervisning.
Inom det första området ska studenten utveckla förmågor att tillämpa undervisning av sådan kvalitet att alla elever erbjuds goda förutsättningar att lära. Studenten ska även kunna reflektera över sin undervisning i syfte att identifiera behov av ytterligare kunskaper som kanbidra till att utveckla sin yrkesverksamhet.
Inom det andra området ska studenten tillägna sig kunskap, metoder och redskap för att i sin yrkesprofession ha förmågan att självständigt och tillsammans med andra planera och genomföra ett didaktiskt och undervisningsnära utvecklingsarbete samt motivera det på forsknings- och utvärderingsmässig grund.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva olika forsknings- och utvärderingsmetoder knutna till utbildning, undervisning och lärande
- visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
Färdighet och förmåga
- planera, leda, utvärdera och utveckla egen undervisning med utgångspunkt i styrdokument samt visa förmåga att omsätta relevanta ämneskunskaper och didaktiska kunskaper i syfte att på bästa sättstimulera varje elevs lärande och utveckling på ett inkluderande sätt
- planera och utvärdera didaktiskt och ämnesdidaktiskt utvecklingsarbete i skolans verksamhet
- självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningen och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling på ett inkluderande sätt
- identifiera och i samverkan med andra tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter
- anpassa och variera bedömningsformer utifrån styrdokument, undervisningssituation och elev
- anpassa sitt ledarskap efter situation och förutse konsekvenser av olika val
- på adekvat svenska kommunicera i tal och skrift med elever, vårdnadshavare, handledare och övrig personal
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera kring och kritiskt värdera utvecklingsarbete i skolansverksamhet samt reflektera över sitt behov av att utveckla ytterligare kunskaper och färdigheter för att kunna medverka till enverksamhet som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- visa fördjupad självkännedom, empatisk förmåga samt visa ett professionellt förhållningssätt gentemot skolans uppdrag, kollegor, elever och deras vårdnadshavare
Innehåll
Kursen innebär att tillägna sig kunskap för att kunna planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisning som vilar på vetenskaplig grund samt att med stöd i vetenskaplig kunskap och praktikenbeskriva och problematisera systematiskt kvalitetsarbete i skolans verksamhet. Innehållet utgår från ett praxisnära och ämnesdidaktiskt fokus på undervisning. En väsentlig del av kursen består av analys av planering och genomförande av ett didaktiskt och undervisningsnära utvecklingsarbete på forskningsmässig grund. I kursen ingår 7,5 hp VFU.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och workshoppar.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen som berör systematiskt utvecklingsarbete i den pedagogiska verksamheten. I kursen ingår även muntliga seminarier med inlämningsuppgifter, workshoppar och redovisningar, som innebär att man som student skriftligt och individuellt förbereder sig för att kunna beskriva, jämföra och reflektera över planering och former för systematiskt kvalitetsarbete. Examination av VFU sker genom bedömning av undervisning samt genom muntliga och skriftliga uppgifter i seminarier före och efter VFU.
För att uppnå betyget G krävs att alla examinationer är godkända och för betyget VG krävs betyget VG på samtliga moment där betyget VG kan erhållas. Efter genomförd VFU med betyget Underkänd har studenten rätt till ytterligare en VFU-period. Om studenten inte närvarar eller kontaktar sin VFU-skola vid frånvaro ges betyget Underkänt.
2201: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 7,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2301: Seminarier med inlämningsuppgifter, 4,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2302: Hemtentamen, 3 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Övriga föreskrifter
För tillträde till kurs som innehåller VFU ska studenten ha genomfört föregående kurser med VFU med godkänt betyg. I de fall studenten visar så pass grov oskicklighet under VFU:n att barn/elever eller personal riskerar att skadas ska VFU:n avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) av examinatorn på kursen. Om VFU:n avbryts i förtid kan examinator efter samråd med VFU-handledare, VFU-ledare och programansvarig besluta att underkänna studenten i förtid. I beslutsunderlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av programansvarig. I planen ska det framgå vilket stöd studenten kan få samt när och hur bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras för att denne ska få återuppta verksamhetsförlagd utbildning (VFU), vilket är begränsad till ytterligare ett tillfälle.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Andrée, Maria, Carlgren, Ingrid, Bladh, Gabriel & Tväråna, Malin. Ämneslärarens arbete. Natur & Kultur, 2021.
Valda delar som tillgängliggörs på högskolans lärplattform.
Bergman, Bo & Klevsjö, Bengt. Kvalitet: från behov till användning. Studentlitteratur, 2020
Valda delar som tillgängliggörs på högskolans lärplattform.
Hirsh, Åsa & Olin, Anette. Skolutveckling i teori och praktik. Gleerups Utbildning AB, 2020
Nygren, Thomas. (red.). Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap. Natur & Kultur, 2021. Valda delar som tillgängliggörs på högskolans lärplattform.
Skolforskningsinstitutet. Hur ska man veta vad forskningen säger? Om vetenskaplig kunskap och hur man kan förhålla sig till vetenskapliga resultat. Skolforskningsinstitutet fördjupar 2020:01
Skolinspektionen. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förutsättningar och arbetsformer i grundskolan. Skolinspektionen, 2020. Tillgänglig via www.skolinspektionen.se
Skolverket. Att ställa frågor och söka svar – Samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Skolverket, 2020
Sörqvist, Lars. Ständiga förbättringar. Studentlitteratur, 2014
Valda delar som tillgängliggörs på högskolans lärplattform.
Ytterligare korta artiklar och bokutdrag kan tillkomma enligt skriftliga anvisningar inom kursen.
Litteratur i VFU
Alven, Fredrik & Bohlin, Senait. På väg mot läraryrket - en handbok för den verksamhetsförlagda utbildningen. Liber AB, 202I
Cajvert, Lilja. VFU i praktiken - Studentens handbok för verksamhetsförlagd utbildning. Studentlitteratur AB, 2020
Referenslitteratur
Björndal, Cato. Det värderande ögat. Observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Liber, 2018
Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjörn. Forskningsmetoder för lärarstudenter. Studentlitteratur AB, 20I5
Håkansson, Jan & Sundberg, Daniel. Utmärkt skolutveckling: forskning om skolförbättring och måluppfyllelse. Natur & Kultur, 2016