Interkulturalitet, omsorg och delaktighet, 22,5 hp
Interculturality, Care and Participation, 22.5 credits
Kurskod: UV6080
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)Behörighetskrav
Kurserna Förskolepedagogiskt estetiskt projekt 15 hp och Barns språk och kommunikation 15 hp samt VFU 6 hp inom kursen Matematik i förskola 15 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i programmet Förskollärarutbildning 210 hp. Kursen utgör en del inom utbildningsvetenskaplig kärna om 60 hp, en del inom förskolepedagogiskt område om 120 hp, samt en del av den verksamhetsförlagda utbildningen om 30 hp.
Mål
Kursens övergripande mål är att rikta studenten mot förskolläraryrket samt mot förskolan både som arbetsplats och som utvecklingsarena för barn. Kursens mål är också att knyta ihop utbildningens specialpedagogiska progression genom att studenten utvecklar fördjupade kunskaper om barns individuella behov, kompetenser och utmaningar samt barngruppers komplexitet och mångfald. Vidare ska studenten utveckla teoretiska och forskningsbaserade kunskaper om interkulturalitet och mångfald, omsorg som relationell praktik, samt delaktighet och inkludering. Studenten ska kunna tillämpa sina samlade teoretiska och praktiska kunskaper med hänsyn tagen till barns erfarenheter och intressen. Kursen har även som mål att studenten ska utveckla sitt professionella förhållningssätt i relation till pedagogiska och kommunikativa samt etiska och empatiska dimensioner gentemot barn, vårdnadshavare och kollegor i förskolekontext. Vidare ska studenten utveckla sin professionella kompetens och utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet självständigt kunna ansvara för förskollärarens arbete i barngruppen och på avdelningen. Studenten ska kunna planera, genomföra och värdera egen undervisning utifrån kursens centrala teman och begrepp samt reflektera över och kritiskt granska förskolans verksamhet i stort.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för och diskutera olika aspekter av omsorg med särskilt fokus på omsorg som relation i förhållande till barns individualitet, behov och kompetens
- utifrån relevanta specialpedagogiska och interkulturella begrepp och perspektiv definiera och problematisera barns delaktighet och inkludering
- redogöra för olika vetenskapliga utgångspunkters relevans som grund för arbetssätt och strategier i förskolans undervisning och verksamhet
- redogöra för hur olika perspektiv på barn får betydelse för hur barns intresse och erfarenheter kan tas tillvara i förskolans undervisning och verksamhet
Färdighet och förmåga
- självständigt analysera och kritiskt granska barngruppers komplexitet och mångfald avseende barns generella och individuella kompetenser, utmaningar och behov i relation till omsorg och undervisning i förskola
- analysera och kritiskt granska aspekter av integration och segregation samt normalitet och andrafiering i förskolans vardag
- med ett professionellt pedagogiskt ledarskap självständigt kommunicera och samverka med barn, vårdnadshavare och kollegor i förskolans verksamhet, utifrån styrdokument, vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- tillsammans med förskolans arbetslag ansvara för avdelningens undervisning och verksamhet i förhållande till barn, vårdnadshavare och kollegor
- på ett adekvat sätt kommunicera muntligt och skriftligt i enlighet med akademiska normer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- jämföra och värdera konsekvenser av interkulturella perspektiv för barns identitetsskapande, lärande och livsvillkor, i relation till förskolans pedagogiska uppdrag, utifrån begreppen normalitet, etnicitet, kön och klass
- kritiskt analysera hur interkulturella perspektiv, omsorg som relation, samt delaktighet och inkludering integreras i förskolans dagliga verksamhet
- problematisera specialpedagogiska dilemman i relation till barns individualitet, behov och kompetens samt barnperspektiv, barnets perspektiv och barnrättsperspektiv
- med tydligt stöd i relevant teoribildning värdera förskolan som utvecklingsarena för barn och motivera arbetssätt och prioriteringar i syfte att möjliggöra utveckling och lärande för alla barn
- på ett självständigt och reflekterande sätt visa självkännedom, professionalitet, engagemang samt empatisk förmåga i förhållande till alla barn, vårdnadshavare och kollegor
Innehåll
Specialpedagogik som kunskaps- och forskningsfält diskuteras med utgångspunkt i både en problematiserande och en pragmatisk ansats. Kursens tre temaområden, interkulturalitet, omsorg och delaktighet, behandlas och problematiseras utifrån vetenskapliga perspektiv samt nationella och internationella styrdokument. I kursen tolkas och bearbetas interkulturalitet som vidgat begrepp och inbegriper begrepp som mångfald, normalitet, integration, segregation, kultur och inkludering. Omsorg behandlas och diskuteras som relationell, etisk och moralisk praktik med fokus på omsorg som relation. Temat delaktighet tolkas och bearbetas som vidgat begrepp och inbegriper begrepp som inkludering, självbestämmande och tillgänglighet. Specialpedagogiska perspektiv samt arbets- och förhållningssätt problematiseras och värderas i förhållande till barns individuella och generella behov, kompetenser och utmaningar, barngruppens behov, kompetenser och utmaningar. Kursen belyser och problematiserar komplexiteten inom det specialpedagogiska fältet, avseende vetenskapliga perspektiv, forskning och tillämpning.
Kursen innehåller slut-VFU under vilken studenten på vetenskaplig grund och med stöd i beprövad erfarenhet, samt med hög grad av självständighet, ska planera, genomföra och värdera egen undervisning, samt presentera ett systematiskt kvalitetsarbete för förskolans arbetslag. Vidare ska studenten i hög grad ta över handledarens roll som förskollärare i barngruppen och på avdelningen. Under VFU ska studenten pröva och värdera arbets- och förhållningssätt utifrån kursens centrala teman, interkulturalitet, omsorg och delaktighet.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och workshoppar. Därtill utförs fältstudier inom ramen för VFU.
Betygsskala
Examinationsformer
För betyg Godkänd (G) på hel kurs krävs betyget G på samtliga examinationsmoment. För betyget Väl godkänd (VG) krävs därutöver betyget VG på individuell skriftlig tentamen samt på VFU.
Kursen examineras genom individuell skriftlig tentamen, muntlig examination, seminarier samt VFU inbegripet seminarier och uppgifter. Seminarier och workshoppar som är obligatoriska genererar underlag för bedömning till kursens examinationer.
På verksamhetsförlagd utbildning (VFU) ges betyget Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Efter genomförd VFU med underkänt betyg har studenten rätt till ytterligare en VFU-period. För betyg godkänd på kurs som innehåller VFU krävs närvaro vid samtliga VFU-moment. För behörighet till kurs som innehåller VFU ska studenten ha genomfört föregående kurser med VFU med godkänt betyg.
2301: Individuell skriftlig hemtentamen, 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2302: Muntlig examination, 4,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2303: Seminarier, 4,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2304: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 7,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Övriga föreskrifter
För tillträde till kurs som innehåller VFU ska studenten ha genomfört föregående kurser med VFU med godkänt betyg. I de fall studenten visar så pass grov oskicklighet under VFU:n att barn/elever eller personal riskerar att skadas ska VFU:n avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) av examinatorn på kursen. Om VFU:n avbryts i förtid kan examinator efter samråd med VFU-handledare, VFU-ledare och programansvarig besluta att underkänna studenten i förtid. I beslutsunderlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av programansvarig. I planen ska det framgå vilket stöd studenten kan få samt när och hur bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras för att denne ska få återuppta verksamhetsförlagd utbildning (VFU), vilket är begränsad till ytterligare ett tillfälle.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
FN:s konvention om barnets rättigheter, https://beta.unicef.se/barnkonventionen
Kinge, Emelie. Barnsamtal – den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter. Studentlitteratur, 2018
Lutz, Kristian. Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola – möte med det som inte anses lagom. Liber, 2021
Nilholm, Claes. Perspektiv på specialpedagogik. Studentlitteratur, 2020
Noddings, Nel. Caring. A relational approach to ethics and moral education. Second edition. University of California press, 2013
Olivestam, Carl, Eber och Thorsén, Håkan. Värdegrund i förskola-skola-fritidshem. Om värdegrund, yrkesidentitet och praktik. Remus, 2022
Salamanca-deklarationen. Om undervisning av elever med behov av särskilt stöd. ÅR: 2006 NR: 1, Svenska Unescorådet
Sandberg, Anette. (red.) Med sikte på förskolan – barn i behov av stöd. Tredje upplagan. Studentlitteratur. 2021
Sandell Ring, Annika. Mångfaldens förskola. Flerspråkighet, omsorg och undervisning. Studentlitteratur, 2021
Skolverket. Förskolans och skolans värdegrund - förhållningssätt, verktyg och metoder. Fritzes, 2013 https://www.skolverket.se/publikationsserier/stodmaterial/2013/forskolans-och-skolans-vardegrund---forhallningssatt-verktyg-och-metoder
Skolverket. Läroplan för förskolan, Lpfö 18. Norstedts juridik, 2018. https://www.skolverket.se/undervisning/forskolan/laroplan-for-forskolan/laroplan-lpfo-18-for-forskolan
Stier, Jonas och Riddarsporre, Bim. Interkulturellt arbete i förskolan. Med läroplanen som grund. Natur och kultur, 2021
Ytterligare litteratur och vetenskapliga artiklar tillkommer enligt lärares anvisning.