Omvårdnad ur ett internationellt perspektiv, 7,5 hp
Nursing from an International Perspective, 7.5 credits
Kurskod: OM6018
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Omvårdnad, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)Behörighetskrav
Omvårdnadens grunder: människa, hälsa, samhälle och omvårdnad 15 hp, Anatomi och fysiologi som stöd för omvårdnad 15 hp, Hälsoprocesser i omvårdnad 7,5 hp, Omvårdnad och farmakologi inklusive VFU 15 hp, Specifika ohälsotillstånd i ett livscykelperspektiv 7,5 hp av 15 hp, Omvårdnad vid hälsa och ohälsa i ett livscykelperspektiv 7,5 hp av 15 hp. Undantag ges för kravet på svenska. Engelska 6.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Sjuksköterskeprogrammet 180 hp. Kursen ingår även i utbudet för utbytesstudenter från högskolans partneruniversitet.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten utifrån ett internationellt perspektiv utvecklar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom omvårdnad, genom att identifiera variationer i hälsa och ohälsa i så väl hemland som värdland. Med utgångspunkt från värdlandets kontext ska hälsa och ohälsa i olika ålders- och befolkningsgrupper samt sociala kontexter problematiseras. Dessutom ska studenten kunna reflektera över globala hälsoutmaningar och rätten till hälsa utifrån ett genus- och jämställdhetsperspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera variation i befolkningens hälsa och ohälsa i värdlandet
- redogöra för specifika hälsoproblem i det aktuella värdlandet och diskutera hur dessa kan förebyggas och åtgärdas
- beskriva olika vårdkontext i värdlandet samt relatera till hemlandet
Färdighet och förmåga
- utifrån individens/familjens hälsoproblem identifiera omvårdnadsbehov, föreslå omvårdnadsåtgärder samt ge förslag på hur det kan utvärderas
- arrangera muntligt informationstillfälle i samband med fältstudierna
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över globala hälsoutmaningar och rätten till hälsa utifrån ett genus-, jämställdhets- och hållbarhetsperspektiv
- identifiera ytterligare kunskapsbehov samt reflektera över den kommande yrkesrollen utifrån omvårdnad i ett internationellt perspektiv
Innehåll
Kursen behandlar frågeställningar kring hälsa och ohälsa ur ett internationellt perspektiv. Studenten deltar i omvårdnadssituationer i olika vårdmiljöer där studenten möter individer och familjer från olika kulturella kontexter. I kursen diskuteras hälsoproblem och variationer i befolkningens hälsa och ohälsa både inom och mellan länder. Agenda 2030 och rätten till hälsa belyses. Sjuksköterskans profession i värdlandet och hemlandet problematiseras.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av fältstudier, föreläsningar och seminarier med eller utan stöd av informations- och kommunikationsteknik. Pedagogiken bygger på samverkan mellan den undervisning som ges teoretiskt och praktiskt och förutsätter en hög studentaktivitet där studenten tar ansvar for sitt eget lärande. Fältstudier genomförs vid olika vårdkontext och verksamheter i såväl Sverige som i annat land. Avtal skrivs mellan aktuell verksamhet och Högskolan i Halmstad.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom genomförda fältstudier i annat land med en efterföljande reflektion i seminarie samt ett muntligt informationstillfälle i värdlandet. Vidare examineras kursen genom en skriftlig individuell inlämningsuppgift.
2002: Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2003: Seminarium, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2201: Fältstudier, 5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2202: Muntligt informationstillfälle, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Jacobsen, K.H. Introduction To Global Health (3 uppl.). Burlington: Jones and Bartlett Publishers, Inc, 2018. ISBN 9781284123890
Koplan, Jeffrey P, Bond, T Christopher, Merson, Michael M et al. Towards a common definition of global health. Lancet, 2009. (1993- 1995)
Rosling, Hans, Rosling Rönnlund, Anna & Ola Rosling. Factfulness: Tio knep som hjälper dig att förstå världen. Natur och Kultur, 2018.
Rosling, Hans, Rosling Rönnlund, Anna & Rosling Ola. Factfullness: Ten reasons we're wrong about the world - and why things are better than you think. Hodder Stoughton, 2019.
Dessutom tillkommer vetenskapliga rapporter och artiklar i omvårdnad.