UVK 5 Vetenskaplig teori och metod för grundlärare åk F-3, 6 hp
Education Science: Scientific Theory and Method, 6 credits
Kurskod: UV8050
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Avancerad nivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (A1N)Behörighetskrav
Kurserna UVK 1 för grundlärare åk F-3: Den professionella läraren 15 hp, UVK 2 för grundlärare åk F-3: Didaktik och bedömning 15 hp och UVK 3 för grundlärare åk F-3: Läraren som ledare 15 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen utgör en del av utbildningsvetenskaplig kärna med inriktning mot grundlärarexamen åk F-3 om 240 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten ska utveckla vetenskapsfilosofiska, vetenskapsteoretiska och metodologiska kunskaper och färdigheter, insatta i ett sammanhang som är relevant för den kommande yrkesutövningen och ämnesområdet. Kursens mål är också att studenten ska kunna förstå och kritiskt granska andras vetenskapliga arbeten. Målet med kursen är vidare att studenten ska utveckla kunskap om, och erfarenheter av, att producera, bearbeta, analysera och problematisera empiriskt material vetenskapligt i enlighet med forskningstraditioner inom verksamhetsområdet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- med ett akademiskt språkbruk redogöra för och resonera kring vetenskapsteoretiska och metodologiska utgångspunkter utifrån forskning inom det utbildningsvetenskapliga området
- identifiera och beskriva olika forskningsmetoder med akademisk språkhantering och presentationsform
- förklara och visa förståelse för forskningsetiska principer
Färdighet och förmåga
- kritiskt granska, jämföra och resonera kring metodologiska utgångspunkter i ämnesrelevant forskning samt diskutera dessa med ett akademiskt språkbruk
- designa och genomföra kvalitativa och kvantitativa forskningsprojekt genom mindre undersökningar med olika metoder för insamling, bearbetning och analys av empiri
- med akademisk språkhantering och presentationsform motivera, analysera och problematisera de metodologiska utgångspunkterna i de genomförda undersökningarna i relation till vetenskapliga kriterier
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera forskningsetiska dilemman och relatera dessa till forskningsetiska principer
- reflektera över vetenskaplig forsknings betydelse för den egna pedagogiska kompetensutvecklingen.
Innehåll
Kursen behandlar teorier om kunskap och vetenskap i relation till vardaglig kunskap och forskning. Kursen berör hur vetenskaplig kunskap produceras både med avseende på kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder. Under kursen genomförs mindre projekt i form av enkätundersökning och intervjuundersökning och andra kvalitativa undersökningsmetoder som observation och textanalys berörs. Vidare berörs kunskapsfilosofiska och vetenskapsteoretiska begrepp, vetenskapliga metoder och teoriperspektiv, som ska knytas till de undersökningsprojekt som studenten själv designar, genomför och utvärderar.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker huvudsakligen genom föreläsningar samt seminarier och workshops där studenten deltar aktivt.
Betygsskala
Examinationsformer
För godkänt på hela kursen krävs Godkänt på samtliga moment.
Examination sker genom en skriftlig individuell examinationsuppgift och seminarier; Vetenskapsteoretisk begreppsförståelse är en individuell skriftlig tentamen som examinerar kunskapen om vetenskapsteoretiska begrepp och examinationen Kritisk granskning av forskning utgörs av diskussionsseminarier där studenten granskar och diskuterar en avhandling med de vetenskapsteoretiska begreppen. Dessutom examineras studenten genom skriftliga gruppuppgifter och muntligt seminariedeltagande om vetenskapliga insamlingsmetoder i examinationen Grupptentamen.
2501: Vetenskapsteoretisk begreppsförståelse - individuell tentamen, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2502: Kritisk granskning av forskning - diskussionsseminarier, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2503: Grupptentamen, seminarier och workshops, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Brinkkjaer, Ulf & Høyen, Marienne. Vetenskapsteori för lärarstudenter. Studentlitteratur, 2020
Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjörn. Forskningsmetoder för lärarstudenter. Studentlitteratur, 2015
Litteratur, vetenskapliga avhandlingar och vetenskapliga artiklar tillkommer i samråd med handledare.
Referenslitteratur
Ahrne, Göran. & Svensson, Peter. (red). Handbok i kvalitativa metoder. [upplaga 2] Liber, 2015
Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj. Tolkning och reflektion: vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. 3., [uppdaterade] uppl. Studentlitteratur, 2017
Bryman, Alan. Samhällsvetenskapliga metoder. 2 uppl. Liber, 2018
Esaiasson, P., Gilljam, M., Oscarsson, H. & Wängnerud, L. Metodpraktikan: Konsten att studera samhälle, individ och marknad. Nordstedts Juridik AB, 2017
Kvale, Steinar & Brinkman, Svend. Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur, 2014
Stukat, Staffan. Statistikens grunder. Studentlitteratur, 1993
Thomassen, Magdalene. Vetenskap, kunskap och praxis. lntroduktion till vetenskapsfilosofi. Övers. J, Retzlaff. Gleerups, 2018