Examensarbete inom byggteknik inriktning förnybar energi, 30 hp
Thesis in Construction Engineering with specialisation in Renewable Energy, 30 credits
Kurskod: BF7001
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Avancerad nivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Byggteknik inriktning förnybar energi, Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen. (A2E)Behörighetskrav
60 hp på avancerad nivå, varav 30 hp inom huvudområdet Byggteknik inriktning förnybar energi samt Vetenskapliga metoder och akademiskt skrivande 7,5 hp. Engelska 6.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Masterprogram i Energismart innovation i byggd miljö.
Mål
Kursens mål är att studenten utvecklar fördjupade kunskaper i forskningsmetodik inom energismarta innovationer i den byggda miljön, samt förtrogenhet med självständigt planerande, genomförande och redovisning av forsknings- eller utvecklingsprojekt inom ämnesområdet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- självständigt, och med stöd i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, redogöra för området byggteknik inriktning förnybar energi, såväl generellt som i detalj vad gäller vissa delar av området
- redogöra för vetenskapliga metoder inom byggteknik inriktning förnybar energi
Färdighet och förmåga
- kritiskt analysera och sammanfatta ett ämne inom energismarta innovationer i den byggda miljön
- skriftligt och muntligt presentera utredningar och resultat samt visa förmåga att diskutera sina slutsatser, den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
- formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att självständigt ta ansvar för sin kunskapsutveckling
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, jämställdhetsmässiga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
Innehåll
Examensarbete kommer att inriktas inom energismarta innovationer i den byggda miljön, beroende på den enskilde studentens intresse. Arbetet kan utföras vid högskolan eller i näringslivet.
Undervisningsspråk
Undervisning
Examensarbetet ska utföras antingen enskilt eller i en grupp om max 2 studenter. Till alla studentgrupper kommer att det utses en eller flera handledare och en examinator.
Arbetet består av självständigt planerande, genomförande och redovisning av forskning- eller utvecklingsprojekt. Arbetet skall vara en fördjupning inom området byggteknik, inriktning förnybar energi. I arbetet skall finnas en koppling mellan undersökning, design samt anpassade undersökande och utvärderande metoder.
Undervisningen sker i form av seminarier med handledning och även enskild handledning. Vid seminarierna och även vid slutredovisningen förväntas kursdeltagarna aktivt delta i undervisningen med muntliga frågor och argument i diskussioner.
Undervisningen sker på engelska.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker genom bedömning av arbetets genomförande, obligatoriska moment såsom skriftlig slutrapport samt muntliga redovisning vid ett seminarium.
Handledning av examensarbete ges under kursens gång och i den omfattning som respektive akademi har bestämt. Har studenten behov av ytterligare handledning efter kursens slut, kan akademichef besluta om ytterligare handledningstid under ett ar. Därefter ska studenten ges betyg på examensarbetet oavsett om arbetet är avslutat eller ej.
2101: Examensarbete, 30 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Blomkvist, Pär and Hallin, Anette. Method for engineering students, Degree projects using the 4-phase Model. Studentlitteratur AB, 2015
Referenslitteratur
Björklund M. and U. Paulsson. Academic papers and theses. To write and present and to act as an opponent. Studentlitteratur AB, 2014
Arbnor, Ingeman and Bjerke, Björn. Methodology for creating business knowledge. 3rd Edition. Sage Publications Inc, 2009
Säfsten, Kristina and Gustavsson, Maria. Research Methodology, For Engineers and Other Problem-Solvers. Studentlitteratur AB, 2020