Sök Stäng
Kursplan

Vetenskaplig forskningsmetodik inom psykologi II, 7,5 hp

Scientific Research Methodology in Psychology II, 7.5 credits

Kurskod: PS4011

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-27 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Psykologi, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

Psykologi 30 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Psykologi inriktning idrott och motion 180 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten utvecklar kunskaper för att redogöra för kunskapsteoretiska-, vetenskapsteoretiska- och metodologiska utgångspunkter for psykologisk forskning. Kursens mål är också att studenten utvecklar grundläggande kunskaper kring olika metodologiska tillvägagångssätt inom psykologisk forskning samt dess etiska aspekter. Vidare är kursens mål att studenten utvecklar grundläggande kunskaper i att utföra, tolka, samt rapportera analyser av kvalitativa och kvantitativa data. Ett ytterligare mål är att studenten kan söka, värdera och presentera information på ett vetenskapligt korrekt sätt.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:



Kunskap och förståelse

  • översiktligt redogöra for relationen mellan kunskapsteoretiska-, vetenskapsteoretiska- och metodologiska utgångspunkter for psykologisk forskning
  • redogöra for olika forskningsmetodologiska begrepp samt förklara forskningsprocessens olika delar och deras inbördes relationer



Färdighet och förmåga

  • utföra och tolka analyser av kvalitativa och kvantitativa data samt rapportera resultatet
  • argumentera för val av analys i förhållande till olika forskningsfrågor inom psykologisk forskning
  • diskutera etiska aspekter inom olika metodologiska tillvägagångssätt
  • på ett vetenskapligt korrekt sätt söka, värdera och presentera information



Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt analysera och värdera olika förekommande designer för undersökningar inom det psykologiska vetenskapsområdet

Innehåll

Kursen behandlar relationen mellan vetenskapsteoretiska perspektiv och kvantitativa samt kvalitativa forskningsmetoder. Vidare diskuteras metodologiska begrepp som exempelvis beskrivande och förklarande
statistik, kvalitativ och kvantitativ forskningsdesign, frågeformulär och intervju. Under kursen kommer också etiska aspekter i relation till metodologiska tillvägagångssätt att diskuteras.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, laborationer och gruppövningar samt via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga hemtentamina i grupp, individuell skriftlig salstentamen samt seminarium med obligatoriskt deltagande.

2501: Statistik - skriftlig tentamen i grupp, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2502: Kvalitativ dataanalys - skriftlig tentamen i grupp, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2102: Forskningsmetodik - seminarium, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2503: Kvantitativ och kvalitativ metod -– skriftlig salstentamen, 4 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Braun, Virginia, & Clarke, Victoria. Successful qualitative research. A practical guide for beginners. SAGE Publications Ltd, senaste upplagan.


Howitt, Dennis, Cramer, D. Introduction to research Methods in Psychology. Pearson, senaste upplagan


Jones, Ian, and Chris Gratton. Research Methods for Sports Studies. Taylor & Francis Group, senaste upplagan


Navarro, Daniel, J., Foxcroft, David, R., & Faulkenberry, Thomas, J. Learning Statistics with JASP: A Tutorial for Psychology Students and Other Beginners. Online, senaste upplagen


Smith, Brett. & Sparkes, Andrew C. Routledge handbook of qualitative research in sport and exercise. Routledge, senaste upplagan


Ytterligare litteratur kan tillkomma.