Vetenskapsteori och metod, 7,5 hp
Theory of Science and Research Methods, 7.5 credits
Kurskod: HL8030
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Avancerad nivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-15 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Hälsa och livsstil, Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav. (A1F)Behörighetskrav
22,5 hp av följande kurser på avancerad niva: Hälsa och livsstil i ett nordiskt perspektiv 7,5 hp, Välfärdsmodeller i Norden 7,5 hp, Nya utmaningar i välfärdssamhället 7,5 hp och Social hållbarhet i Norden 7,5 hp. Engelska 6. Undantag ges för kravet på svenska.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i magisterprogrammet i nordisk välfärd 60 hp.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten tillägnar sig fördjupade kunskaper om vetenskapsteoretiska riktningar och hur de kopplas till forskning och kunskapsproduktion. Vidare är kursens mål att studenten tillägnar sig fördjupade kunskaper i forskningsmetoder, såväl kvantitativa som kvalitativa. Kursens mål är också att studenten utvecklar kunskap kring forskningsetiska reflektioner och fördjupad kunskap om etiska riktlinjer vid forskning enligt nationella och i jämförelse med samtliga nordiska länder, samt internationella regelverk.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för innebörden av olika vetenskapsteoretiska riktningar och hur de relaterar till områden inom hälsa och livsstil i ett nordiskt välfärdsperspektiv
- förklara hur vetenskapliga riktningar kopplas till olika metodtraditioner inom hälsa och livsstil
Färdighet och förmåga
- identifiera och formulera forskningsfrågor med relevans för studier inom hälsa, livsstil och välfärd
- skapa en forskningsdesign och tillämpa adekvata metoder
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och kritiskt reflektera över forskningsetikens betydelse i studier kring hälsa, livsstil och välfärd
- kritiskt värdera hur olika vetenskapsteoretiska perspektiv, ställningstaganden och forskningsfrågor styr val av forskningsansats och analysmetod
Innehåll
Kursen fokuserar på vetenskapsteoretiska riktningar som positivism, hermeneutik och kritisk teori och dess kopplingar till olika metodtraditioner. Kursen behandlar metodlära som ligger till grund för studier inom hälsa och livsstil, exempelvis statistik, grounded theory och etnografi. Kursen behandlar även forskningsetiska frågor utifrån ett nordiskt perspektiv med relevans för jämförande studier kring exempelvis hälsorelaterade livsstilsstudier.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, fältstudier, självstudier och via högskolans lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom individuell skriftlig examination, hemtentamen, samt grupparbete som presenteras på seminarium med obligatoriskt deltagande.
2101: Individuell skriftlig hemtentamen, 6 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)
2102: Gruppuppgift, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Alvesson, Mats. Reflexive Methodology. 2a uppl. Sage, 2017.
Bryman, Alan. Social Research Methods. 5e upplagan. OUP Oxford, 2015.
Hall, George M. How to Write a Paper. Wiley Blackwell, 2012.
Vetenskapliga artiklar med nordiskt perspektiv
Ytterligare litteratur kan tillkomma.