Sök Stäng
Kursplan

Individens utveckling i ett livsloppsperspektiv, 7,5 hp

Individual Development in a Life Course Perspective, 7.5 credits

Kurskod: SA2026

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-27 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Socialt arbete, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Socionomprogrammet (210 hp).

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten utvecklar kunskaper om teoretiska perspektiv på människans psykologiska och sociala utveckling i ett livsloppsperspektiv. Målet är vidare att studenten ska kunna reflektera över hur olika former av utsatthet kan se ut i olika livsfaser, och i ett livsloppsperspektiv. Målet är vidare att studenten ska tillägna sig kunskaper om familjedynamiker, våld i nära relationer, psykisk ohälsa, äldreomsorg och kriminalitet. Därutöver är målet att studenten ska förstå hur utsatthet och livslopp kan analyseras ur ett intersektionellt perspektiv med fokus på ålder, genus och sexualitet.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:



Kunskap och förståelse

  • redogöra för människans psykologiska och sociala utveckling i relation till levnadsvillkor och utsatthet
  • visa grundläggande kunskaper om psykologiska och socialpsykologiska begrepp och teorier
  • självständigt förklara identitetsskapande processer utifrån såväl individ- som gruppnivå
  • visa grundläggande kunskaper om ålderism och ålderskategorisering i relation till det sociala arbetet



Färdighet och förmåga

  • med utgångspunkt i för kursen centrala teorier och begrepp analysera sociala problem och social utsatthet i olika livsfaser och över ett livslopp
  • analysera konsekvenserna av mäns våld mot kvinnor i nära relationer 




Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • utifrån ett intersektionellt perspektiv, kritiskt analysera och reflektera över hur egna värderingar kring genus, ålder och sexualitet påverkar bedömning av sociala problem och förhållningssätt till utsatta människor

Innehåll

I kursen tas olika psykologiska och socialpsykologiska teorier upp ur ett livsloppsperspektiv. Under kursen belyses även sociala problem utifrån ett livsloppsperspektiv vilket innebär att sociala problem inte ses som isolerade företeelser utan snarare som uttryck för sociala och psykologiska processer över tid. Processerna exemplifieras inom en variation av områden relevanta för socialt arbete såsom: barns utsatthet, äldreomsorg, våld i nära relationer, kriminalitet och psykisk ohälsa. Kursen ger en bild av hur sociala problem kan se olika ut i olika livsfaser och hur sociala problematiker kan eskalera eller förändras över ett livslopp. För att skapa en förståelse för hur individens utveckling relaterar till sociala sammanhang används såväl utvecklingspsykologiska, socialpsykologiska som sociologiska teorier om självet, identitet, familj och livslopp på kursen. Populärvetenskapliga gestaltningar används för att förankra teori i konkreta diskussioner om individens utveckling och villkor.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, samt fördjupningsseminarier.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Examinationen sker genom obligatoriska seminarier, där vetenskapliga artiklar och kurslitteratur diskuteras, samt genom en individuell skriftlig reflektionsuppgift.

2401: Seminarier, 4 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2402: Individuell skriftlig reflektionsuppgift, 3,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Ambjörnsson, Fanny & Jönsson Maria (red.) (2010). Livslinjer. Berättelser om ålder, genus och sexualitet. Makadam. Valda delar


Angelöw, Bosse, Johnsson Thom, Stier Jonas. Introduktion till Socialpsykologi, Studentlitteratur, 2015


Johansson, Thomas & Sorbring, Emma (red) (2018). *Barn- och ungdomsvetenskap: grundläggande perspektiv. *Liber. Valda delar


Jönson, Håkan (red.) Perspektiv på ålderism. Social Work Press, 2021. https://lucris.lub.lu.se/ws/portalfiles/portal/90527736/Perspektiv_pa_a_lderism.pdf kapitel 1-5, 8


Hwang, Philip och Nilsson, Björn (2019) Utvecklingspsykologi. Natur och Kultur.


Westover, Tara. Allt jag fått lära mig. Natur och Kultur, 2019


Wrangsjö, Björn och Wirtberg, Ingegerd (2019) Familjen och livscykeln. Studentlitteratur.


Örmon Karin, Torstensson-Levander Marie, Bahtsevani Christel, Sunnqvist Charlotta. 2015). The life course of women who have experienced abuse - a life chart study in general psychiatric care. J Psychiatr Ment Health Nurs. (2015) Vol 22, nr 5 s.:316-25. doi: 10.1111/jpm.12177. Epub 2014 Oct 14. PMID: 25311151


Forkby,T., Enell, S., Thulin,J., Alstam, K., & Anderberg, M. (red) (2023). Prevention med barn och unga : teori och praktik för socialt och pedagogiskt arbete. Lund: Studentlitteratur



Ytterligare litteratur kan tillkomma.