Sök Stäng
Kursplan

Social hållbarhet i civilsamhället, 13 hp

Social Sustainability in Civil Society, 13 credits

Kurskod: SO6003

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Sociologi, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

Kurserna Introduktion till sociologisk teori 15 hp, Vetenskaplig metod 15 hp, Social hållbarhet - en teoretisk introduktion 15 hp, Social hållbarhet i offentlig praktik 15 hp samt 15 hp från kurserna Sociologisk teori 15 hp och Vetenskaplig metod och uppsats i sociologi 15 hp. Undantag ges för kravet på svenska. Engelska 6.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Samhällsförändring och social hållbarhet, 180 hp samt ges även som fristående kurs.

Mål

Kursens mål är att studenten utvecklar sociologiska kunskaper om det sociala, och hur samhällsförändringar förbundna med stat, marknad och teknisk utveckling, påverkar civilsamhället. I kursen ska studenten utveckla kunskaper om hur frivilligorganisationer och sociala rörelser i civilsamhället bidrar till socialt hållbar utveckling inom samhällets olika områden. I kursen utvecklar studenten vidare fördjupade sociologiska kunskaper om public sociology som ett samtida sätt att reflektera över och bedriva sociologisk forskning av relevans för social hållbarhet. Målet är vidare att studenten utvecklar kunskaper om kritiska och praktiknära sociologiska angreppssätt som aktionsforskning, som innebär att forskaren i samarbete med berörda grupper och individer undersöker hinder och möjligheter till social hållbarhet inom olika fält.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för uppkomsten av public sociology som sociologisk riktning och vad som karakteriserar den som ett sätt att bedriva en reflexiv sociologisk forskning med relevans för ett socialt hållbart civilsamhälle
  • redogöra för hur arbetet med social hållbarhet som bedrivs av sociala rörelser och frivilligorganisationer kan bidra till ett socialt hållbart civilsamhälle
  • beskriva hur aktionsforskning i samverkan med berörda organisationer kan användas för att formulera problem, kartlägga, utveckla förändringsstrategier och utvärdera inom fältet social hållbarhet i civilsamhället


Färdighet och förmåga

  • använda kunskaper om public sociology och civilsamhället för att förstå möjligheterna till arbete med social hållbarhet inom området
  • använda kunskaper om utveckling av städer och landsbygd för att tolka hur aktuella förändringsprocesser påverkar möjligheten för ett socialt hållbart civilsamhälle
  • planera undersökningar utifrån principer om aktionsforskning i relation till problemområden som är av relevans för ett socialt hållbart civilsamhälle


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över förändrade förutsättningar och betingelser i civilsamhället i städer och på landsbygden, samt hinder och möjligheter för praktiskt socialt hållbarhetsarbete

Innehåll

Kursen behandlar hur man med hjälp av public sociology kritiskt och reflexivt kan förstå centrala frågor i sociologisk forskning, som berör kunskapsproduktion, samhällsförändring och social hållbarhet i civilsamhället. Den behandlar vidare hur arbetet med att förstärka den sociala hållbarheten inom olika områden i samhället bedrivs på olika arenor inom civilsamhällets organisationer. Fokus ligger på frågor som berör genus, etnicitet, inkludering och exkludering i offentliga och privata rum samt olika processer i samtiden som möjliggör eller försvårar ett socialt hållbart civilsamhälle. I kursen behandlas även frågor som rör demokrati, offentligt rum och medborgarskap, samt den roll som konflikter och sociala rörelser har för sociala förändringar.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, grupparbete och handledning. Undervisningen bedrivs på engelska.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen, skriftliga och muntliga gruppuppifter samt seminarier.

2301: Hemtentamen, 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2302: Grupparbete I, 3,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2303: Grupparbete II, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2304: Seminarier, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Boyns, David and Jesse Fletcher. Reflections on public sociology: Public relations, disciplinary identity, and the strong program in professional sociology. The American Sociologist. Vol 36 (2005)


Burawoy, Michael. For Public Sociology.American Sociological Review. Vol 70 (2005) nr. 1.


Capra, Fritjiof. Sustainable Living, Ecological Literacy, and the Breath of Life. Canadian Journal of Environmental Education. 12 (2007)


Hird, Myra. A Public Sociology of Waste. Bristol university press. 2023.


McNiff, Jean. Action Research: All you need to Know. Routledge, 2017*


Mills, Charles. Wright. The Sociological Imagination. Oxford University Press. 2001.


Mooney Nickel, Patricia. Public sociology and Civil society. Governance, Politics, and Power. Paradigm, 2013.



*Böckerna används i andra kurser inom programmet.


Ytterligare litteratur kan tillkomma.