Makt, integration och hållbar utveckling, 7,5 hp
Power, Integration and Sustainable Development, 7.5 credits
Kurskod: AB2019
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-15 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Arbetsvetenskap, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska) + Engelska 6, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Arbetsvetenskapsprogrammet, 180 hp samt ges även som fristående kurs.
Mål
Det övergripande målet med kursen är att studenten ska utveckla förståelse och kunskap om maktens dynamik i relation till hållbarhet och integration ur ett arbetslivsperspektiv. Vidare ska studenten utveckla kunskap om och förståelse för begreppen anständigt arbete och värdighet i arbetet. Studenten ska också utveckla en förståelse för hur maktbegreppet är centralt för förståelsen av ett arbetsliv i förändring i relation till frågor om hälsa och välfärd.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara begreppet hållbarhet i relation till arbete, arbetsvillkor samt arbetets förändring
- förklara begreppen ”anständigt arbete” (decent work) och ”värdighet i arbete” (dignity at work) och vad de betyder för olika grupper på arbetsmarknaden
Färdighet och förmåga
- producera och presentera skrivna uppgifter enligt god akademisk standard
- muntligt och skriftligt redovisa hur makt- och integrationsfrågor kan användas för att nå ett mer hållbart arbetsliv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och reflektera kring social hållbarhet i relation till inkludering och exkludering i arbete
- analysera och diskutera begreppet integration och intersektionalitet i relation till maktstrukturer
Innehåll
Kursen problematiserar arbetsliv i förändring i relation till frågor om makt, integration och hållbar utveckling. I fokus står begrepp som ”anständigt arbete” och ”värdighet i arbete” och dess betydelse för olika grupper på arbetsmarknaden.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisning sker i huvudsak på campus men distansundervisning kan också förekomma.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom en individuellt skriven tentamen samt en skriven och presenterad gruppuppgift. VG erhålls genom VG på den individuellt skrivna tentamen samt godkänt på övriga obligatoriska moment och uppgifter.
2401: Individuell skriftlig tentamen, 4 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2402: Skriftlig gruppuppgift och presentation, 3,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Bolton, Sharon C. (Ed) Dimensions of Dignity at Work. Routledge, 2007
Brundtland Report, 1987. WCED
Moon, Jeremy. A very short introduction: Corporate social responsibility. Oxford University Press, 2014
Paulsen, Roland. Empty Labor: Idleness and Workplace Resistance. Cambridge University Press, 2014
Artiklar tillkomm