Sök Stäng
Kursplan

UVK 3: specialpedagogik, 7,5 hp

Educational Sciences 3: Special Needs Education, 7.5 credits

Kurskod: UV4025

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

UVK 1 för ämneslärare gymnasieskolan: Den professionella läraren (1-15), 15 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen utgör en del av utbildningsvetenskaplig kärna med inriktning mot ämneslärarexamen gymnasieskolan om 300 hp.

Mål

Kursens mål ar att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om och förståelse av begrepp inom specialpedagogik med forankring i aktuell forskning med betoning på inkluderande undervisning. Ett annat mål är att studenten ska utveckla grundläggande förmågor att självständigt analysera och värdera pedagogisk differentiering i praktisk handling mot bakgrund av teorier och relevanta styrdokument.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • identifiera, beskriva och använda specialpedagogiska teorier och begrepp ur ett inkluderande perspektiv
  • redogöra och uttrycka förståelse för styrdokumenten ur ett inkluderande perspektiv
  • redogöra för några funktionsnedsättningar i relation till anpassning av pedagogik och didaktik
  • identifiera elevers behov av specialpedagogiska insatser


Färdighet och förmåga

  • använda specialpedagogiska teorier och begrepp ur inkluderande perspektiv som förhållningssätt och analysredskap i den egna undervisningspraktiken
  • planera för pedagogisk differentiering och likvärdighet i undervisningssituationer med hjälp av analoga och digitala didaktiska verktyg
  • formulera extra anpassningar som stöd för elevers utveckling och lärande med utgångspunkt i elevers förutsättningar och delaktighet.
  • i samverkan med andra uppmärksamma och anpassa undervisning till elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter
  • identifiera emotionella aspekter av olika funktionsnedsättningar


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera etiska dilemman som kan uppsta i relationen mellan dokumentation, vårdnadshavare och elever i behov av stöd
  • observera, granska, analysera och värdera pedagogers förhållningssätt samt kritiskt granska eget pedagogiskt förhållningssätt och egen progression i pedagogiskt arbete
  • värdera pedagogiska situationer utifrån beaktandet av varje elevs rättigheter utifrån FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, Salamanca-deklarationen samt Barnkonventionen

Innehåll

I kursen behandlas specialpedagogiska synsätt och centrala teorier kring dessa. Internationella och nationella styrdokument som ligger till grund för ett inkluderande arbetssätt studeras liksom hur relevanta didaktiska redskap utgör inslag i skolans pedagogiska vardagsarbete. I kursen ges en översiktlig bild av olika funktionsnedsättningar och dess praktiska och emotionella konsekvenser som pedagoger kan möta i skolan. Pedagogisk dokumentation och extra anpassningar samt åtgärdsprogram problematiseras ur olika etiska aspekter.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen sker huvudsakligen genom föreläsningar, seminarier samt redovisningar av egna arbeten. Studierna innehåller även observationsmoment vid fältstudier som utförs kursöverskridande inom ramen för VFU i kursen ”Läraren som ledare”.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

För betyget G krävs godkänt resultat på samtliga examinationsmoment och för betyget VG krävs, utöver uppfyllda kriterier för G, betyget VG på individuell skriftlig tentamen.

Examinationen består av tre delar. Den första utgörs av en skriftlig individuell hemtentamen som baseras på en fallbeskrivning (fallbeskrivningen bygger på data från systematiska observationer).
Den andra delen utgörs av muntliga deltentamina i grupp kring funktionsnedsättning, pedagogisk differentiering, dokumentation i form av extra anpassning samt etiska aspekter vid seminarier med obligatoriskt deltagande. Den tredje delen, specialpedagogiska förhållningssätt och perspektiv, examineras vid seminarier och workshoppar med obligatoriskt deltagande.

2002: Gruppexamination med muntlig redovisning samt skriftligt dokument, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2201: Individuell skriftlig tentamen, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2202: Specialpedagogiska förhållningssätt och perspektiv - litteraturseminarier och workshoppar, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Ahlberg, Ann. Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik - att bygga broar. Liber, 2015


Boo, Sofia, Forslund Frykedal, Karin & Thorsten, Anja. Att anpassa undervisning till individ och grupp i klassrummet. Natur och kultur, 2017.


Kotte, Elaine. Inclusive Education and Teachers ´Perception of Lessons Work from a Student Inclusive Perspective. Sisyphus Journal of Education, Vol 9 (2021) No. 3, November-February, s. 56-71, 2021


Liljeroth, Ingrid. Vägval och växande: Människor i behov av stöd: förhållningssätt, identitet, kunskap, praktik. Liber, 2017 (urval enligt anvisning).

Persson, Bengt. Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap. 4. uppl. Liber, 2019


Skolverket. Den individuella studieplanen i gymnasieskolan. (Ev. uppdaterad.) Skolverket, 2012. Tillgänglig på: www.skolverket.se


Skolverket. Arbeta med förskolans och skolans värdegrund. Skolverket, 2022. Tillgänglig på: www.skolverket.se


Skolverket. Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Skolverket, 2022. Tillgänglig på: www.skolverket.se


Läroplan för grundskolan, förskoleklassen, fritidshemmet. Skolverket, 2022. Tillgänglig på: www.skolverket.se


Skolverket. Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola, 2011. (rev.2018). Skolverket, 2018. Tillgänglig på: www.skolverket.se


Skolverket. Läroplan för vuxenutbildningen. 2. uppl. Skolverket 2017. Tillgänglig på www.skolverket.se


Svenska Unescorådet. Salamancadeklarationen och Salamanca +I0. Svenska Unescorådet, 2006.


Svenska Unescorådet. Salamanca-deklarationen - handlingsram för undervisning av elever med behov av särskilt stöd.Svenska Unescorådet, 1997. Svenska Unescorådets skriftserie 1996:4.


Szönyi, Kristina & Söderqvist Dunkers, Tove. Delaktighet - ett arbetssätt i skolan. Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2018. Tillgänglig som pdf. (68 s) www.spsm.se


Unicef. Barnkonventionen. Unicef, 2013. Tillgänglig: www.unicef.se/barnkonventionen


Wennergren, Ann-Christine. Elever som aktörer. Grundskoletidningen 2, 2008, s.10-15. (Tillgänglig via
högskolans lärplattform)


Ytterligare korta artiklar kan tillkomma enligt skriftliga anvisningar inom kursen.


Referenslitteratur


Barow, Thomas. Mångfald och differentiering - inkludering i praktisk tillämpning. Studentlitteratur, 2013.


Björndal, Cato. Det värderande ögat. Liber, 2018. (urval enligt anvisning, läggs på BB).


Fredriksson Ulf & Taube, Karin. Läsning, Läsvanor och läsundersökningar. Studentlitteratur, 2012.


Haug, Peder. Pedagogiskt dilemma - specialundervisning. Liber, 1998


Lahdenperä, Pirjo. & Lorenz, Hans. (Red.) Möten i mångfaldens skola. lnterkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar. Studentlitteratur, 2010.


Nilholm, Claes & Göransson, Kerstin. lnkluderande undervisning - vad kan man lära av forskning? Speialpedagogiska skolmyndigheten, 2013. Tillgänglig på: www.spsm.se



Persson, Bengt, Persson, Elisabeth. lnkludering och socialt kapital. Skolan och ungdomars välbefinnande. Studentlitteratur, 2016.


Persson, Elisabeth. Raising achievement through inclusion. lnternational Journal of lnclusive Education, 2012. 17(11), 1205 – 1220.


Pettersson Charlotta, Wickman Kim & Takala Marjatta. Genus och specialpedagogik - praktiknära perspektiv. En vetenskaplig antologi från specialpedagogiska skolmyndigheten, 2017. Tillgänglig på: www.spsm.se


Skolverket. Stödinsatser i utbildningen - om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. Skolverket 2014. Tillgänglig på:www.skolverket.se


Skolverket. Stödinsatser i utbildningen - om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. Skolverket 2014. Tillgänglig på:www.skolverket.se


Wallberg, Helena. Lektionsdesign - en handbok. Gothia Fortbildning AB, 2019.