Psykologisk teori i praktiken II, 11 hp
Psychological Theory in Practice II, 11 credits
Kurskod: PS4015
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-07 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Psykologi, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Kursen Psykologisk teori i praktiken I 11 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i programmet Psykologi inriktning idrott och motion I80 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper kring samtalsmetodik och samtalsprocesser utifrån ett mindfulness- och acceptansbaserat teoretiskt och tillämpat perspektiv. Kursens mål är också att studenten utvecklar färdigheter i att kunna göra intervjuer med personer utifrån en given mall. Vidare innefattar kursmålen att, utifrån ett case, kunna göra en funktionell analys av problembilden enligt ett Acceptance and Commitment (ACT) perspektiv. Slutligen är ett mål med kursen, att studenten tillägnar sig kunskaper om etiska aspekter kring tillämpat arbete inom idrotts- och motionspsykologi.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva och förstå psykologiska begrepp, teorier och processer utifrån ett teoretiskt och tillämpat mindfulness- och acceptansbaserat perspektiv
- förstå och redogöra för etiska principer i professionella samtal med individer
Färdighet och förmåga
- genomföra ett samtal utifrån given intervjumall med en person
- visa praktiska färdigheter i samtalsövningar
- göra en funktionell analys av ett case utifrån ett ACT-perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och reflektera över det egna bemötandet och förhållningssättet vid samtal samt reflektera kring det egna behovet av ytterligare kunskap
Innehåll
Centralt i kursen är hur samtalsmetodik med utgångspunkt från ett ACT-perspektiv kan tillämpas i samtal med individer. Under kursen ges en introduktion till teori och metodik inom ramen för ett mindfulness- och acceptansbaserat perspektiv med särskilt fokus på idrotts-, motions- och hälsokontexter. l kursen läggs stor vikt vid praktiska moment där studenten får öva sig i tillämpandet av metoder, tekniker, övningar och verktyg. Slutligen diskuteras centrala etiska aspekter för tillämpat arbete.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, lektioner, workshops och gruppövningar samt via högskolans lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom individuell skriftlig salstentamen, hemtentamen i grupp, workshop samt seminarium.
2501: Skriftlig individuell salstentamen, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2502: Skriftlig hemtentamen I, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2503: Skriftlig hemtentamen II, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2504: Workshop - samtalsövningar, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2505: Seminarium - etik, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
*Harris, Russ. ACT helt enkelt: En introduktion till Acceptance and Commitment therapy. Natur & kultur, 2020.
*Keegan, Richard. Being a sport psychologist. Palgrave, 2016.
Hayes, Steven. C. Acceptance and commitment therapy, relational frame theory, and the third wave of behavioral and cognitive therapies. Behavior therapy, 35(4), 2004.
Twohig, Michael. P. Acceptance and commitment therapy: Introduction. Cognitive and Behavioral Practice, 19(4), 2012.
Referenslitteratur
Lochbaum, Marc., et al. Sport psychology and performance meta-analyses: A systematic review of the literature. PLoS ONE 17(2), 2022.
Reinebo, Gustaf., et al.* Effects of psychological interventions to enhance athletic performance: A systematic review and meta-analysis. *Sports Medicine, 54(2), 2024.
*Återkommer i flera kurser.
Ytterligare artiklar kan tillkomma.