Svensk och nordisk språkutveckling, 7,5 hp
The Development of Swedish and Nordic Languages, 7.5 credits
Kurskod: SV2038
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-06 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i lärarprogram med inriktning mot ämneslärarexamen gymnasieskolan om 300 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskap om det svenska språkets historiska förändring och förändringsprocesser i dagens svenska, liksom en förståelse för de nordiska språkens inbördes släktskap och särdrag. Dessutom ska studenten utveckla strategier för att använda historiska texter och grannspråkstexter i ett didaktisk sammanhang inom gymnasieskolan under tillvaratagande av den moderna teknikens möjligheter, samt inta ett textkritiskt förhållningssätt i arbetet med äldre språkmaterial.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva grundläggande drag i svenska språkets historia från runtid till samtid
- redogöra för dagens språksituation i de nordiska grannländerna
- redogöra för släktskapsförhållanden mellan de nordiska språken
Färdighet och förmåga
- analysera och diskutera språkbruk i äldre texter
- analysera texter på danska och norska på ett grundläggande och didaktiskt motiverat sätt
- tillämpa språkligt material från äldre tid i ett didaktiskt sammanhang passande för gymnasiet
- använda moderna tekniska hjälpmedel för att levandegöra äldre tiders språk i didaktiskt syfte
- göra didaktiska avväganden kring texter på danska och norska
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera pågående språkförändringar i Sverige mot en historisk bakgrund
- förhålla sig textkritiskt till äldre språkligt material
Innehåll
I kursen behandlas det svenska språkets utveckling från runtid till samtid och didaktiska möjligheter och svårigheter vid användning av äldre språkligt material. Språkutvecklingen studeras med utgångspunkt i valda texter. En kortare översikt av urnordiskan och den klassiska fornsvenskan tjänar som utgångspunkt för mer detaljerade studier av senare tiders språkförändring. Även pågående språkförändringar i Sverige idag diskuteras och problematiseras mot en historisk bakgrund. I ett särskilt moment behandlas svenskans historiskt grundade släktskap med de andra nordiska språken och dagens språksituation i Norden diskuteras. Här ingår även viss språklig analys av moderna texter på danska och norska, samt en diskussion av grannspråksdidaktikens utmaningar.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och övningsmoment.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom en individuell skriftlig salstentamen, seminarier i grupp och en digital och muntlig gruppredovisning.
För att få betyget Väl Godkänd på hela 7,5-poängskursen krävs betyget Väl godkänd på den skriftliga salstentamen.
2501: Gruppredovisning, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2502: Salstentamen, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2503: Seminarier, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Ask, Sofia. Språkämnet svenska: ämnesdidaktik för svensklärare (kap. 8, 9). Studentlitteratur, 2012
Einarsson, Jan. Språksociologi (kap. 4, 9). Studentlitteratur, 2009 (2:a upplagan)
Grünbaum, Catharina & Reuter, Mikael. Att förstå varandra i Norden. 2009 (tillhandahålls inom kursen).
Josephson, Olle. Ju: ifrågasatta självklarheter om svenskan, engelskan och alla andra språk i Sverige (kap. 2-3) Norstedts, 2005 (eller senare)
Melkersson, Rickard. "Beau Masque je vous connois, Ni talar som ett fä." Om Bellman och niandet. I: Delsing, Lars-Olof och Wendt, Bo-A (red.). Studier i svensk språkhistoria 16. Främmande inflytande på svenska språket. Lund. (Lundastudier i nordisk språkvetenskap A 85) 2023 S. 119–128.
Moberg, Lena & Westman, Margareta (red). Svenskan i tusen år. Glimtar ur svenska språkets utveckling. (Läses enligt anvisning) (Skrifterutgivna av Svenska språknämnden 81). Norstedts, 1996.
Pettersson, Gertrud. Svenska språket under sjuhundra år. En historia om svenskan och dess utforskande (kap. 1, 3-6, 9). Studentlitteratur, 2005.
Svedner, Per-Olof. Svenskämnet och svenskundervisningen. Delarna och helheten (s. 110-113, 117-123). Kunskapsföretaget, 2010.
Därutöver tillkommer ett urval äldre texter samt texter på och om de skandinaviska grannspråken som tillhandahålls av läraren.
Referenslitteratur
Fjeldstad, Anton & Hervold, Kari. Norsk for svensker. Studentlitteratur, 1989.
Zola Christensen, Robert. Dansk for svensktalende. Studentlitteratur, 2007.