Den moderna människan: livsvillkor och föreställningsvärldar, 7,5 hp
The Modern Human: Living Conditions and Imaginary Worlds, 7.5 credits
Kurskod: HI4002
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Historia, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Historia (1-30), 30 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ges som fristående kurs.
Mål
Kursens mål är att studenten ska tillägna sig fördjupade kunskaper om centrala utvecklingslinjer, förändringar och tillstånd i människors livsvillkor och därtill knutna föreställningsvärldar på såväl en övergripande internationell som en mera avgränsad nationell nivå från 1800-tal till nutid. Kursen skall ge studenten grundläggande förmåga att förstå historiska sammanhang och att urskilja mönster i olika men sammansatta perspektiv (politiska, sociala, kulturella och ekonomiska).
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra översiktligt för orsakerna till framväxten av det moderna samhället och innehållet i centrala föreställningsvärldar samt beskriva mänskliga livsvillkor från 1800-tal till nutid
Färdighet och förmåga
- urskilja och redogöra för centrala faktorer som förklarar historisk förändring och tillstånd i det moderna samhället med särskilt fokus på 1800-och 1900-talets europeiska och nordiska historia
- tolka och dra slutsatser rörande relationen mellan historiska sammanhang i det modernaa samhället och de perspektiv som underbygger under aktuell tidsperiod
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och förhålla sig till historievetenskapliga framställningar, perspektiv och tolkningar av centrala förändringsprocesser av politisk, social och kulturell art med särskilt fokus på 1800- och 1900- talets europeiska och nordiska historia
Innehåll
Momentet tar avstamp i det långa 1800-talet som grund för det moderna samhällets framväxt utifrån politiska ideologier, sociala relationer och kulturella och estetiska uttryck så som de framträder i föreställningsvärldar och livsvillkor. Med särskilt fokus på Europa och Norden samt med utblickar mot imperiebyggande, kolonialisering och det mångkulturella samhället, studeras historisk förändring och orsakerna till den.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen ges på distans via högskolans digitala lärplattform och består av föreläsningar och gruppdiskussioner.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom tre individuella och självständigt formulerade inlämningsuppgifter samt genom obligatoriskt deltagande i gruppdiskussioner. För VG på kursen krävs VG på minst två av tre inlämningsuppgifter samt G på gruppdiskussionerna.
2301: Individuella inlämningsuppgifter - kontinuerlig bedömning, 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2302: Gruppdiskussioner, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Hilson, Mary. The Nordic Model - Scandinavia since 1945. Reaktion Books, 2008
Marks, Robert B. The Origins of the Modern World: A Global and Environmental Narrative from the Fifteenth to the Twenty-First Century. Rowman Littlfield, 2015 (delar av)
Rydström, Jens & Tjeder, David. Kvinnor, män och alla andra: en svensk genushistoria. 2. uppl. Studentlitteratur, 2021
Ytterligare kortare artiklar och underlag till gruppdiskussioner kan tillkomma enligt skriftliga anvisningar inom kursen.