Juridik och handläggning i socialt arbete, 15 hp
Special Administrative Law Focusing on Social Welfare, 15 credits
Kurskod: SA4010
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-27 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Socialt arbete, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Kurser i socialt arbete om minst 45 hp inklusive Juridik i socialt arbete 15 hp
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Socionomprogrammet 210 hp.
Mål
Kursens övergripande mål är att såväl vidga som fördjupa kunskaperna inom de områden som är av betydelse för studentens framtida yrkesutövning som socionom och för den som avser att arbeta inom socialt arbete och annan offentlig verksamhet. Studenten ska tillägna sig juridisk kunskap avseende socialrätt, vilket inbegriper tvångslagstiftning på socialtjänstområdet men även angränsande områden. Målet är också att studenten tillägnar sig kunskap om handläggnings- och utredningsförandet inom socialtjänstens område.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för rättsregler och principer inom det socialrättsliga området, inklusive tvångslagstiftning
- med stöd i relevant lagstiftning redogöra för socialtjänstens utredningsförfarande, inklusive handläggning och utredningsmetodik
- redogöra för och analysera betydelsen av barnperspektivet i utredningar inom socialtjänstområdet och relatera till lagstiftning på området
- redogöra för förvaltningsrättsliga och sekretessrättsliga regler och principer
Färdighet och förmåga
- tillämpa rättsregler vid ärendehantering och genom självständig analys komma fram till motiverade juridiska slutsatser
- utarbeta en utredning inom socialtjänstområdet och argumentera för olika juridiska lösningar
- diskutera rättsreglernas tillämpning utifrån övergripande rättsliga principer, och finna juridiska lösningar på frågeställningar som har särskild betydelse för socialt arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över lagstiftningens inverkan på individens situation ur ett helhetsperspektiv med avseende på utredningsförfarandet, makt, myndighetsutövning och etiska aspekter
- problematisera tillämpningen av gällande rätt och reflektera kring dilemman och ställningstagande vid val av frivilliga alternativt tvångsåtgärder
Innehåll
Kursen inleds med en genomgång av de rättsregler som styr arbetet med handläggning av ärenden på myndigheter (Förvaltningslagen, Kommunallagen samt Offentlighet och sekretesslagen). Tonvikt läggs därefter på en fördjupad kunskap om hur lagstiftning som bland annat sociallagarna kan ge stöd till personer med missbruksproblematik, familjer, barn och ungdomar, samt till äldre och personer med funktionsnedsättning. Det innefattar även tvångslagstiftning på socialtjänstområdet samt straffrätt med fokus på unga lagöverträdare. Vidare berörs etiska aspekter på offentlig maktutövning.
Vidare innefattar kursen även kunskap om socialtjänstens utredningsförfarande och hur sociala utredningar utformas. Ett granskande, kritiskt perspektiv på utredningsmetodik presenteras i syfte att utveckla ett hållbart syn- och förhållningssätt på enskildas rättssäkerhet. Metoder för utredning av sociala ärenden samt föredragningsteknik avhandlas. I arbetet med ett praktikfall författar studenterna en utredning i ärende som antingen rör barn- och unga, missbruk, bistånd enligt Socialtjänstlagen eller insatser enligt Lagen om stöd och service till vissa grupper. I en fortsättning av praktikfallet tränar studenterna tillämpning av rättsliga normer. Tillämpningen fokuserar på den juridiska metoden och ska utmynna i ett, utifrån juridiska källor, motiverat förslag till beslut. Vid ett separat seminarium behandlas vikten av barnperspektivet i utredningsförfarandet.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Fältanknytning sker i form av gästföreläsare.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker i form av en individuell skriftlig salstentamen och praktikfall i två delar med gruppvis skriftlig inlämning och muntlig redovisning vid obligatoriskt seminarium.
För betyget Godkänt pa hel kurs krävs godkänt på kursens samtliga moment.
2401: Salstentamen, 6 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2402: Seminarium - barnperspektiv, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2403: Praktikfall - utredning, 3,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2404: Praktikfall - beslutsunderlag, 5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
För all litteratur gäller senaste upplagan.
Clevesköld Lars, Thunved Birgit & Thunved Anders. Samhället och de unga lagöverträdarna. Stockholm: Norstedts Juridik
Edvardsson Bo & Vahlne Westerhäll Lotta. På saklig grund: utredningsarbete inom socialtjänsten. Gleerups
Fäger Catarina. Förvaltningslagen. En kommentar med inriktning mot socialt arbete. Studentlitteratur
Lundgren Lars & Sunesson Per-Anders. Nya Sociallagarna. Norstedts Juridik
Ponnert, Lina. Utredningsarbete i den sociala barnavården. Gleerups
Rådman Fredrik & Fridström Montoya Therése. Sekretess och tystnadsplikt på socialtjänstens område. Norstedts Juridik
Socialstyrelsen. Handläggning och dokumentation inom socialtjänsten. Socialstyrelsens handbok. Socialstyrelsen
Socialstyrelsen. SOSFS 2014:5. Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamheten som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS. Stockholm: Socialstyrelsen
Lagtextsamling: Sveriges Rikes Lag, Stockholm: Norstedts Juridik, eller Sveriges Lag. Studentlitteratur
Ytterligare litteratur kan tillkomma.
Referenslitteratur
Grahn-Farley, Maria. Att förstå Barnkonventionen - en överblick. Studentlitteratur
Grahn-Farley, Maria. Barnkonventionen - en kommentar. Studentlitteratur
Fridström Montoya, Therese. Juridik för socialt arbete. Gleerups
Lehrberg, Bert. Praktisk juridisk metod. Luste AB
Lundin, Kerstin & Wedin Åsa. Klarspråk i socialtjänsten; hur man skriver lättlästa beslut, utredningar och journaler. Gothia Fortbildning