Sök Stäng
Kursplan

Ämnes-VFU I för grundlärare årskurs 4-6, 7,5 hp

Teaching Practice I for Primary School Teachers School Years 4-6, 7.5 credits

Kurskod: UV6085

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-12-23 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

Kurserna Svenska I för årskurs 4-6 15 hp, Didaktiskt ledarskap för årskurs 4-6 15 hp, Engelska I för årskurs 4-6 15 hp, Specialpedagogiska perspektiv och bedömning för årskurs 4-6 15 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Grundlärarutbildning åk 4–6, 240 hp.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska utveckla sin ledarskapskompetens och ämnesdidaktiska kompetens i ämnesområdena svenska, engelska och matematik för undervisning i årskurserna fyra till sex. Målet är att studenten ska utveckla ett relationellt, situationsanpassat och didaktiskt ledarskap, med särskilt fokus på ämnesdidaktiska förmågor. Studenten ska utveckla sitt klassrumsledarskap och sin förmåga att planera, genomföra och motivera undervisningsmoment som gynnar elevens lärande. Studenten ska utveckla förmågan att omvandla ämneskunskap till undervisningsämnet, samt genomföra en varierad, meningsfull och inkluderande undervisning som tar hänsyn till elevers olika intressen och förutsättningar att lära. Studenten ska utveckla sitt professionella och yrkesetiska förhållningssätt. Ett ytterligare mål är att studenten ska kunna värdera, analysera och reflektera över planering och genomförd undervisning, samt kunna föreslå framåtsyftande förbättringar för sin vidare utveckling inom undervisningsämnena svenska, engelska och matematik.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Färdighet och förmåga 

  • tillämpa korrekta och relevanta ämneskunskaper, ämnesspråk och ämnesbegrepp i svensk-, engelsk- och matematikämnet i skolverksamheten
  • kommunicera muntligt och skriftligt med elever på ett adekvat och begripligt sätt, samt interagera, skapa och upprätthålla relationer med elever och bemöta såväl individen som gruppen utifrån ett situationsanpassat sätt
  •  leda, engagera och möta olika elevgrupper, samt uppmärksamma och medverka till att bemöta och hantera eventuella konfliktsituationer
  • utifrån konstruktiv länkning planera, formulera och kommunicera tydliga och konkreta lärandemål, som är anpassade till elevgruppen, samt genomföra och motivera undervisning med tydlighet, struktur, interaktion, inkludering och särskilda elevanpassningar som skapar förutsättning för lärande
  • tillämpa korrekta och relevanta ämnesdidaktiska begrepp och perspektiv för att resonera och reflektera kring den egna praktiken
  • omvandla kunskapsstoff i ämnena svenska, engelska och matematik till en för eleverna adekvat nivå i undervisning i skolverksamhet, samt använda ett relevant och adekvat ämnesspråk för att förmedla såväl korrekta som relevanta ämneskunskaper och ämnesbegrepp i undervisningsmoment
  • göra enkla kartläggningar, analyser och utvärderingar av elevers lärande och kunskaper, samt tillämpa återkoppling som tydliggör elevernas kunskapsutveckling


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera kring pedagogiska situationer med beaktande av barns rättigheter, likvärdighet, jämställdhet och mångfald utifrån etiska aspekter, internationella överenskommelser och nationella styrdokument
  • tillämpa en professionell yrkesetik och ett professionellt förhållningssätt och omdöme samt en empatisk förmåga i mötet med elever och vuxna i skolverksamheten
  • granska, utvärdera, motivera och reflektera kritiskt, såväl muntligt som skriftligt, kring sitt ledarskap, sin planering och sina genomförda undervisningsmoment i relation till handledares återkoppling, ämnesdidaktiska teorier och beprövad erfarenhet
  • identifiera och formulera utvecklingsbehov och framåtsyftande mål för att förbättra såväl sitt ledarskap, sin undervisning som sin ämnesdidaktiska kompetens i ämnena svenska, engelska och matematik

Innehåll

I kursen ska den teoretiska högskoleförlagda utbildningen tillämpas i praktik genom den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU. Under VFU-perioden ges studenten möjlighet att praktisera teoretiska kunskaper från tidigare kurser i ämnesstudier och utbildningsvetenskaplig kärna. Genom att särskilt träna på att undervisa i ämnena svenska, engelska och matematik ges studenten möjlighet att utveckla och fördjupa både ämnesspecifika och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter. Med stöd av handledare ges möjlighet att träna på och förbättra såväl sin kommunikativa förmåga som sitt relationella, situationsanpassade och didaktiska ledarskap med särskilt fokus på elevers lärande i svenska, engelska och matematik. Studenten planerar och genomför undervisning med stöd av handledare och reflekterar tillsammans med handledaren över resultatet och över sina didaktiska val och sitt sätt att leda klassen. Handledning och reflektion görs såväl muntligt som skriftligt via särskilt digitalt verktyg samt vid seminarier med den lokala VFU-ledaren på övningsskolan. Efter avslutad VFU-period sker uppföljande seminarium där studenten får möjlighet att diskutera sina egna och andras erfarenheter av hur teori omsätts i praktiken. Slutligen utvärderar och reflekterar studenten kritiskt kring sitt lärarskap och formulerar utvecklingsområden och förbättringsmål inför nästkommande VFU-period

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Verksamhetsförlagd utbildning sker i form av praktik på en övningsskola.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Examinationsmomentet Verksamhetsförlagd utbildning examineras genom de praktiska momenten i den pedagogiska verksamheten som dokumenteras av handledaren i en bedömningsrapport. Därutöver examineras examinationsmomentet Verksamhetsförlagd utbildning självvärdering genom en skriftlig individuell uppgift samt genom deltagande vid för- och efterseminarium.


Efter genomgången VFU med underkänt betyg har studenten rätt till ytterligare en VFU-period. Om studenten inte närvarar eller kontaktar sin övningsskola vid frånvaro ges betyget Underkänt.


För betyget Godkänd på hel kurs krävs Godkänt på samtliga moment. För betyget Väl Godkänt på hel kurs krävs VG på samtliga moment.

2501: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2502: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) självvärdering - skriftlig uppgift och seminarier, 1,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Övriga föreskrifter

För tillträde till kurs som innehåller VFU ska studenten ha genomfört föregående kurser med VFU med godkänt betyg. I de fall studenten visar så pass grov oskicklighet under VFU:n att barn/elever eller personal riskerar att skadas ska VFU:n avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) av examinatorn på kursen. Om VFU:n avbryts i förtid kan examinator efter samråd med VFU-handledare, VFU-ledare och programansvarig besluta att underkänna studenten i förtid. I beslutsunderlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av programansvarig. I planen ska det framgå vilket stöd studenten kan få samt när och hur bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras för att denne ska få återuppta verksamhetsförlagd utbildning (VFU), vilket är begränsad till ytterligare ett tillfälle.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Beslutad av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-12-23.

Alven, Fredrik & Bohlin, Senait. På väg mot läraryrket: en handbok för den verksamhetsförlagda utbildningen. Liber, 2021 (används även i andra kurser i utbildningen)

Dalhkwist, Matts. Lärarledarskapet. Situationsanpassat ledarskap och strukturerad undervisning. Liber, 2019 (används även i andra kurser i utbildningen)

Ytterligare textdokument kan tillkomma enligt examinators anvisningar.


Referenslitteratur

Ahlquist, Sharon. "English is Fun”: Challenges and Opportunities English in Years 4-6. Studentlitteratur, 2019

Bengtsson, Hans, Svensson, Krister & Urbas, Anders. Ansvar och sekretess i förskola, skola och fritidshem. (8 uppl.). Liber, 2018

Berg Nestlog, Ewa & Danielsson, Kristina. Textskapande i grundskolan. Utveckla funktionella skrivpraktiker. Studentlitterartur, 2020 (utvalda delar; boken används även i andra kurser i utbildningen)

Bergius, Berit. & Emanuelsson, Lillemor. Hur många prickar har en gepard? Unga elever upptäcker matematik. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, 2008

Colnerud, Gunnel. Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik. Liber, 2017

Gibbons, Pauline. Stärk språket, stärk lärandet: språk och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. (5 uppl.). Hallgren & Fallgren, 2018

Karlsson, Natalia. & Kilborn, Wiggo. Matematikens didaktik och undervisningens innehåll i årskurs 1-6: guidat lärande med praktiska exempel. Studentlitteratur, 2023

Keaveney, Sharon & Lundberg, Gun. Early Language Learning and Teaching Pre-AI- A2. Studentlitteratur, 2023

Kåreland, Lena. Skönlitteratur för barn och unga. Studentlitteratur, 2015 eller 2021 (utvalda delar; boken används även i andra kurser i utbildningen)

Lundahl, Bo. Texts, Topics and Tasks. Studentlitteratur, 2022

McIntosh, Alistair. Förstå och använda tal: en handbok. (2. uppl.) Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, 2020

Rystedt, Elisabeth. & Trygg, Lena. Laborativ matematikundervisning: vad vet vi? Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, 2010

Solem, Ida .H., Alseth, Björnar., Eriksen, Elisabeta. & Smestad, Björn. Tal och tanke 2: matematikundervisning från årskurs 4 till 6. Studentlitteratur AB, 2019

Westlund, Barbro. Aktiv läskraft: att undervisa i lässtrategier för förståelse. Natur & kultur, 2015