Sök Stäng
Kursplan

Marknadsföring, 7,5 hp

Marketing, 7.5 credits

Kurskod: FÖ2078

Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Företagsekonomi, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska) + Engelska 6.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ges som fristående kurs.

Mål

Kursen syftar till att studenten utveckla en grundläggande förståelse för klassiska marknadsföringstermer, begrepp, teorier och modeller. Studenten kommer att förvärva praktisk kunskap om hur dessa principer tillämpas i verkliga scenarier och betona vikten av etisk och hållbar marknadsföringspraxis i dagens samhälle. Slutligen kommer studenten att utveckla färdigheter för att effektivt navigera inom marknadsföringsområdet och formulera framgångsrika marknadsföringsstrategier för att introducera produkter eller tjänster på valda marknader med hänsyn till hållbarhet.


Efter avslutad kurs skall studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • beskriva syftet och innehållet i marknadsföringsprocessen
  • redogöra för grundläggande principer, teoretiska begrepp och modeller inom marknadsföring av olika produkter och tjänster
  • identifera marknadsföringens roll i företags och samhälles hållbara utveckling ur ett marknadsföringsperspektiv


Färdighet och förmåga

  • tillämpa kursens teori i analyser av företagens marknadsföring i ett helhetsperspektiv
  • diskutera kring samhälleliga och etiska aspekter i samband med marknadskommunikation
  • skriva och muntligt presentera ett projektarbete inom företagens marknadsföring


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och utvärdera företagens arbete inom hållbar marknadsföring

Innehåll

Kursen ger grundläggande kunskaper i marknadsföringens teori och historiska utveckling och leder fram till en genomgång av moderna forskningsförankrade perspektiv inom ämnet. Vidare utforskar kursen olika modeller och metoder och visar deras kopplingar till aktuella företeelser i både företagsvärlden och samhället i stort. Dessutom analyseras och diskuteras etiska och hållbarhetsaspekter av marknadsföringspraxis samt olika marknadsföringsstrategier för att introducera produkter eller tjänster på valda marknader.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, projektarbete i grupp och seminarier. Praktisk problemlösning, rapportskrivande, muntliga presentationer och kamratgranskning förstärker inlärningen i klassrumsmiljön.

Betygsskala

Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Examinationsformer

Examination sker i form av en individuell skriftlig tentamen, samt genom ett skriftligt projektarbete i grupp vilket inkluderar muntliga presentationer och kamratgranskning.

2403: Skriftlig tentamen, 4 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

2404: Grupprojekt, 3,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Kotler, Philip., Armstrong, Gary & Parament, Anders. Principles of Marketing. Scandinavian Edition, Pearson, senaste upplagan


Peer-review granskade vetenskapliga artiklar tillkommer.



Referenslitteratur

Guyader, Hugo, Ottosson, Mikael, & Parment, Anders. Marketing & Sustainability: Why and how sustainability is changing current marketing practices. Studentlitteratur, senaste upplagan