Sök Stäng
Kursplan

Informationsarkitektur, 7,5 hp

Information Architecture, 7.5 credits

Kurskod: IK4060

Akademin för informationsteknologi

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Informatik, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

Introduktion till digital design och innovation 15 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Digital design och innovation 180 hp.

Mål

Kursen fokuserar på informationsarkitektur, och teori och praktik bakom strukturen och organisationen av informationsytor i relation till produkter, tjänster och upplevelser. Det primära målet för kursen är att studenten skapar en ingående förståelse av vad informationsarkitektur är, vilken roll det spelar i designaktiviteter, vilka grundläggande koncept som används inom fältet och hur de appliceras i praktiken. Kursen för samman perspektiv på människor, information, organisationer och kontexten de befinner sig i; den har också som mål att studenten förstår hur olika informationsarkitekturer bidrar till att forma olika typer av produkter, tjänster och upplevelser, och den ofta förbisedda relationen mellan struktur och gränssnitt.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för vad informationsarkitektur är och vilken roll det spelar för produkter, tjänster och upplevelser
  • redogöra för och använda relevanta koncept inom informationsarkitektur
  • redogöra för vikten av mentala modeller, kategorier och struktur i utformningen av förståelse


Färdighet och förmåga

  • analysera informationsarkitekturen av produkter, tjänster och upplevelser
  • utforma informationsarkitekturen av en produkt, tjänst eller upplevelse genom designleverabler (t.ex. blueprints)
  • kritisera digitala, fysiska och blandade ytor från ett informationsarkitektursperspektiv


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera begrepp inom informationsarkitektur i förhållande till andra digitala designfält, som användbarhet, interaktionsdesign och upplevelsedesign
  • problematisera skillnader och likheter mellan digitala och fysiska miljöer, och de utmaningar och möjligheter de skapar

Innehåll

Kursen introducerar informationsarkitektur från ett historisktperspektiv, och går igenom dess rötter från 70-talet till dess nuvarande utveckling. Den ger en bas i teoretiska och praktiska verktyg och metoder för att strukturera information både på digitala och fysiska ytor. Perspektiv på rollen av användandet av informationsarkitektur inom utökad verklighet (virtual reality, augmented reality, mixed reality) och artificiell intelligens introduceras också.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, workshops, övningar och seminarier.


Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Examinationen består av tre skriftliga examinationsmoment där Övning I genomförs individuellt och Övning II och III genomförs i mindre grupper. För godkänt (G) på hel kurs krävs minst G på alla examinationsmoment. För Väl godkänt (VG) på hel kurs krävs dessutom VG på minst två examinationsmoment.

2301: Övning I: Grunderna i informationsarkitektur, 2,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2302: Övning II: Analys av en informationsarkitektur, 2,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2303: Övning III- Utformning av en informationsarkitektur, 2,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Covert, Abby. How to make sense for any mess: Information architecture for everybody. Charleston, 2014. Boken finns också tillgänglig via Open Access på: www.howtomakesenseofanymess.com


Resmini, Andrea., & Rosati, Luca. Pervasive information architecture: designing cross-channel user experiences. Elsevier, 2011.


Rosenfeld, Louis., Morville, Peter., & Arango, Jargo. Information Architecture for the Web and Beyond. 4. uppl. O’Reilly, 2015


Ytterligare litteratur kan tillkomma i samråd med läraren.