Skandinavisk design, 7,5 hp
Scandinavian Design, 7.5 credits
Kurskod: KV2026
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska) + Engelska 6.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ges som fristående kurs.
Mål
Studenten ska under kursen utveckla översiktlig kunskap om skandinavisk design från andra halvan av 1800-talet fram till 2020-talet med fokus på konstindustri och industridesign. Detta innefattar kunskap om konsekvenser av förändrade produktionsmetoder och materialbruk. Studenten ska utveckla kunskap om design som uttryck för praktisk funktion och design som kommunikation. Vidare ska studenten utveckla kunskap om och förmåga att problematisera historieskrivningen om skandinavisk design, mot bakgrund av skandinaviska och internationella samhälleliga och kulturella sammanhang. Genom objekt- och bildanalyser ska studenten utveckla färdighet i att använda designföremål och bilder av design som informationskällor och utgångspunkt för analytiska resonemang.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- övergripande redogöra för designrelaterade begrepp och designtrender i Skandinavien i relation till förändringar i produktionsmetoder och materialbruk under andra halvan av 1800-talet och fram till 2020-talet
- övergripande redogöra för designrelaterade begrepp och designtrender i Skandinavien i relation till kulturella och samhälleliga förhållanden under andra halvan av 1800-talet och fram till 2020-talet
Färdighet och förmåga
- använda designföremål och bilder av design som informationskälla och utgångspunkt för analytiska resonemang om designtrender, kulturella och samhälleliga värderingar
- övergripande jämföra skandinavisk design med internationella trender
- analysera designföremål med avseende på praktisk funktion och kommunikation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- översiktligt reflektera över och problematisera historieskrivningen om skandinavisk design som särpräglad i relation till design i andra länder
- översiktligt reflektera över produktion och bruk av skandinavisk design med tanke på hållbarhetsfrågor och genus
Innehåll
Kursen behandlar skandinavisk design från 1800-talets återanvändning av äldre stilar och framväxande nationalism till 1900-talets betoning av det praktiska och funktionella, samt det sena 1900-talets avsteg från detta. Begrepp som stil, smak, vackrare vardagsvara och funktionalism behandlas, liksom diskussioner kring formgivningens mål och syften. Konsekvenser av förändrade produktionsmetoder och materialbruk behandlas. Enskilda formgivare diskuteras, deras produktion och formspråk analyseras som exempel på designtrender. Vidare diskuteras och problematiseras historieskrivningen om skandinavisk design. Detta görs mot bakgrund av skandinaviska och internationella samhälleliga och kulturella sammanhang. Som en del av detta behandlas 2000-talets globalisering och ökande medvetenhet om miljöfrågor, hållbarhet och genus. Genom studium av olika typer av litteratur och källtexter sätts fokus på viktiga skeenden, idéer och värderingar om skandinavisk design.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker via högskolans digitala lärplattform med inspelade föreläsningar, instruktionsmaterial, diskussionsövningar och virtuella exkursioner där lärare och studenter deltar.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom tre korta individuella uppgifter i form av digitala test om designrelaterade begrepp och designtrender samt om designföremål och bilder av design som informationskälla. Kursen avslutas med en individuell skriftlig hemtentamen. Betyget på hel kurs bestäms av det erhållna betyget på hemtentamen, under förutsättning att övriga examinationsmoment är godkända.
2401: Test I, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2402: Test II, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2403: Test III, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2404: Hemtentamen, 4,5 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Creagh, Lucy., Kåberg, Helena & Miller Lane, Barbara (red.). Modern Swedish Design: Three Founding Texts. The Museum of Modern Art. 2008
Fallan, Kjetil. Scandinavian Design. Alternative Histories. Bloomsbury Publishing. 2013. E-bok
Fallan, Kjetil., Zetterlund, Christina & Munch, Anders V. Nordic Design Cultures in Transformation, 1960–1980. Taylor Francis Ldt. 2022. The Open Access version of this book, available at www.taylorfrancis.com
Fiell, Charlotte & Fiell, Peter. Scandinavian Design. 40th edition (eller tidigare upplaga). Taschen. 2024
Referenslitteratur
Fiell, Charlotte., Fiell, Peter & Englund, Magnus. Modern Scandinavian Design. Laurence King Publishing. 2017
Raizman, David. History of Modern Design. Third Edition. Quercus Publishing. 2023
eller
Raizman, David. History of Modern Design. Laurence King Publishing. 2010
Övriga läromedel
Ytterligare material i form av artiklar, webbsidor och inspelat material kan tillkomma enligt skriftliga anvisningar inom kursen.