Social innovation i en digital kontext, 4 hp
Social Innovation in a Digital Context, 4 credits
Kurskod: CC2015
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska) + Engelska 6.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen är en del av Högskolan i Halmstads Common Core utbud.
Mål
Kursens mål är att utveckla kunskap om social innovation och digitalisering samt förståelse för hur man genom social innovation i det digitala samhället kan driva transformativa förändringsprocesser mot ökad hållbarhet i ett internationellt sammanhang. Målet är dessutom att utveckla viss förmåga att använda teorier om normer och normförändring som kan ligga till grund för framtagande och design av sociala innovationer. Studenten kommer också att öka förståelse för hur den egna utbildningsinriktningen kan bidra till att lösa komplexa samhällsproblem i ett tvärvetenskapligt perspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- definiera och beskriva social innovation
- identifiera betydelsen av social innovation för transformativa normbildningsprocesser
- på en grundläggande nivå beskriva det digitala samhällets konsekvenser och möjligheter i förhållande till social innovation och de globala hållbarhetsmålen utifrån perspektiv på människa, teknik och samhälle
Färdighet och förmåga
- muntligt och skriftligt diskutera och/ eller problematisera enkla förändringsprocesser som bygger på social innovation i förhållande till de globala hållbarhetsmålen
- tillämpa sina kunskaper för att i mångvetenskaplig grupp analysera komplexa problem relevanta för samhällsutmaningen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera sociala innovationers disruptiva karaktär i förhållande till samhälleliga strukturer
- kritiskt granska och värdera planerade förändringsprocesser som bygger på social innovation i förhållande till de globala hållbarhetsmålen
Innehåll
Common Core-kurser utgår ifrån komplexa samhällsutmaningar som belyses från olika vetenskapliga och ämnesmässiga perspektiv. I den här kursen tar studenten sin utgångspunkt i Agenda 2030 och de globala hållbarhetsmålen och de samhällsutmaningar som kan kopplas till dessa. Fokus ligger på att skapa förståelse för hur social innovation och samhälleliga förändringsprocesser, utöver kunskap om teknik och natur, måste inkludera kunskap om marknad, civilsamhälle och styrning. Kursen behandlar hur kunskap om mänskligt beteende, attityder och normer har betydelse för möjligheterna att genom innovation bidra till lösningar i förhållande till de globala målen. Kursen illustrerar att sociala innovatörer tar itu med världens allvarligaste och mest komplexa utmaningar, allt från analfabetism till rent vatten och sanitet, utbildning för flickor, fängelsereformer, finansiell integration och katastrofhjälps.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen bedrivs enligt aktuella riktlinjer som beskriver det problembaserade pedagogiska ramverket för Common Core-kurser (Halmstadmodellen). Detta innebär att studenterna arbetar med projekt som genomförs i interdisciplinära grupper i en workshop för att utveckla lösningar på en utmaning. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Inbjudna experter och internationella gästföreläsare är också ett tydligt inslag. Undervisningen bedrivs på campus men med olika digitala distanslösningar i flera av momenten.
Betygsskala
Examinationsformer
Som betyg för hel kurs används något av uttrycken Underkänd eller Godkänd. Kursen examineras genom en kursportfölj där studenten samlar tre dokument som genereras under kursens gång; samt genomförandet av ett reflektionsseminarium.
2202: Inlämningsuppgifter samt reflektionsseminarium, 4 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Hydén, Håkan. Sociology of Law as the Science of Norms (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003241928 (Selection of chapters). 2022
Smith, Adrian., Fressoli, Mariano., Abrol, Dinesh., Arond, Elisa., & Ely, Adrian. Grassroots Innovation Movements (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315697888 (Selection of chapters). 2016
United Nations (2020) The Sustainable Development Goals Report 2020. https://unstats.un.org/sdgs/report/2020/
Dijck, José van, Thomas Poell, och Martijn de Waal. The Platform Society. Oxford University Press. (Selected chapters, E-book available through the University Library). 2018
Kahiu, Wanuri. The Fight for Artistic Freedom. World Economic Forum. Webinar, 2020
https://youtu.be/sPcs1R3qTxE
Logue D. Social Innovation and its Contemporay Evolution. Chapter 1 in Theories of Social Innovation, 192 pp, 2019, DOI: https://doi.org/10.4337/9781786436894
Haskell L., Bonnedahl KJ., Stål HI. Social innovation related to ecological crises: A systematic literature review and a research agenda for strong sustainability. Journal of Cleaner Production, 2021, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.129316
Ytterligare litteratur såsom läromedel presenteras vid kursstart