Sök Stäng
Kursplan

Omvårdnad, hälsa och livsstil, 7,5 hp

Nursing Care, Health and Lifestyle, 7.5 credits

Kurskod: OM6019

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Omvårdnad, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

Omvårdnadens grunder: människa, hälsa, samhälle och omvårdnad 15 hp, Anatomi och fysiologi som stöd för omvårdnad 15 hp, Hälsoprocesser i omvårdnad 7,5 hp, Omvårdnad och farmakologi inklusive VFU 15 hp, Specifika ohälsotillstånd i ett livscykelperspektiv 7,5 hp av 15 hp, Omvårdnad vid hälsa och ohälsa i ett livscykelperspektiv 7,5 hp av 15 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ges som valbar kurs i Sjuksköterskeprogrammet 180 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten ska utveckla kunskap om livsstilens, levnadsvanornas och livsvillkorens inverkan på hälsa ur ett individ- och samhällsperspektiv. Studenten ska också utveckla kunskap om socioekonomiska skillnader i relation till hälsa, samt kunna integrera ett hälsofrämjande och förebyggande förhållningssätt i omvårdnaden och professionellt kunna motivera och stödja förändring av levnadsvanor. Studenten ska också tillägna sig kunskap om rådgivande samtal och kvalificerad rådgivning med anpassning till individens livsvillkor. Studenten ska vidare ha kännedom om olika tekniker, verktyg och modeller som kan användas i hälsofrämjande, förbyggande och åtgärdande omvårdnad vid specifika livsstilssjukdomar. Evidensbaserad kunskap om kost, nutrition och hälsa, vikten av att vara fysiskt aktiv samt att motverka negativ stress, hög alkoholkonsumtion, rökning och främja goda sömnvanor är en del av kursens målsättning.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • beskriva olika definitioner av hälsa, livsstil, levnads- vanor och livsvillkor
  • beskriva prevention av ohälsotillstånd och livsstilssjukdomar relaterade till livsstil, levnadsvanor och livsvillkor
  • redogöra för hur sjuksköterskan kan ge evidensbaserade råd och genomföra rådgivande samtal
  • beskriva modeller och tekniker för att öka inre och yttre motivation till stöd för förändring av levnadsvanor


Färdighet och förmåga

  • tillämpa evidensbaserad kunskap om kost och nutrition, fysisk aktivitet, stress, sömn, rökning och alkoholbruk
  • kommunicera och tillämpa rådgivning avseende hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande omvårdnad generellt och vid olika ohälsotillstånd och livsstilssjukdomar


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera och problematisera eget förhållningssätt till människors levnadsvanor, livsvillkor och livsstilssjukdomar och hur empati och respekt för individers integritet och delaktighet kan och ska upprätthållas i omvårdnaden.

Innehåll

I kursen studeras sambandet mellan livsstil, levnadsvanor, socioekonomiska livsvillkor och livsstilssjukdomar. Kunskap om hur samhällförändringar kan påverka levnadsvanor och livsstil syftar till att vidga perspektivet från individ- till samhällsnivå. Förtrogenhet med modeller, tekniker och olika verktyg för att stödja och motivera till hälsofrämjande levnadsvanor utgör också en central roll i undervisningen.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, grupparbeten, gruppövningar samt seminarier, och via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Kursen examineras genom gruppuppgift som redovisas på seminarium med rollspel- och lärarbedömning, samt med individuell skriftlig inlämningsuppgift.

2301: Gruppuppgift med seminarium, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2302: Individuell skriftlig tentamen, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2303: Livsstilscafé med rollspel, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Folkhälsomyndigheten. Riktlinjer för fysisk aktivitet och stillasittande. Kunskapsstöd för främjande av fysisk aktivitet och minskat stillasittande. Folkhälsomyndigheten 2021 (pdf).


Holm Ivarsson, Barbro., Hjalmarson, Agneta. & Pantzar, Margaretha. Stödja patienter att sluta röka och snusa:
rådgivning om tobak och avvänjning. Andra upplagan, 2020


Huber M, Knottnerus JG, Lawrence, Green L, van der Horst H, Jadad AR, Kromhout DL, Brian, et al. How should we define health? British Medical Journal 2011; 26 (343).


Rössner, Stephan, Egger, Gary. & Binns, Andrew Levnadsvanor: en klinisk handbok. Studentlitteratur, 2014.


Socialstyrelsen. Nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor I: stöd för styrning och ledning: Socialstyrelsen 2018 (pdf).



Referenslitteratur


Cederholm, Tommy & Rothenberg, Elisabeth (red.) Mat och hälsa: en klinisk handbok. Studentlitteratur, 2015.


FYSS 2017: fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling/Yrkesföreningar för fysisk aktivitet (YFA) Läkartidningen förlag AB, Stockholm, 2016.


Socialstyrelsen. Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende: Stöd för styrning och ledning: Socialstyrelsen 2019 (pdf)



Ytterligare litteratur, vetenskapliga artiklar och rapporter kan tillkomma.