Sök Stäng
Kursplan

Perspektiv på lärande och estetiska läroprocesser, 15 hp

Perspectives on Learning and Aesthetic Processes for Learning, 15 credits

Kurskod: UV4036

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

Kursen Barndomens villkor och estetiska uttryck 10 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Förskollärarutbildningen, 210 hp. Kursen utgör en del inom utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) som i helhet motsvarar 60 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten ska utveckla grundläggande och forskningsbaserade kunskaper om pedagogiska och didaktiska perspektiv på lärande. Mot bakgrund av detta är målet att studenten ska kunna använda relevanta begrepp och teorier för att beskriva och diskutera antaganden om lärande och lärprocesser som görs inom skilda pedagogiska, estetiska och sociala praktiker avsedda för förskolebarn. Vidare ska studenten utveckla grundläggande kunskaper om barns lärande i förskolepedagogisk verksamhet, grundläggande estetiska färdigheter och lärande genom digitala uttrycksformer.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • individuellt och tillsammans med andra, skriftligt och muntligt, redogöra för ett urval av kursens centrala begrepp, teorier och perspektiv på lärande och estetiska lärprocesser
  • urskilja, beskriva och diskutera antaganden om lärande och lärprocesser som görs inom praktiker avsedda för förskolebarn
  • individuellt och tillsammans med andra, muntligt och skriftligt, redogöra för ett urval av estetiska uttrycksformer och hur dessa kan användas som pedagogiska och didaktiskta verktyg i iscensättandet av aktiviteter i förskolan
  • beskriva hur digitala uttrycksformer på ett innovativt sätt kan användas som pedagogiskt verktyg av pedagoger och barn i och utanför förskolans praktik


Färdighet och förmåga

  • på ett adekvat sätt kommunicera muntligt och skriftligt i enlighet med akademiska normer
  • muntligt tillsammans med andra argumentera för och diskutera barns lärande och utveckling ur något pedagogiskt eller didaktiskt perspektiv
  • inom givna ramar och i samarbete med andra aktivt bidra till och genomföra kursens estetiska och pedagogiska workshoppar
  • inom givna ramar och i samarbete med andra planera för att iscensätta pedagogiska aktiviteter och estetiska lärprocesser för barn i förskola med stöd av lärandeteorier


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • med stöd av pedagogiska och didaktiska perspektiv och teorier analysera vilka antaganden om lärande som görs i olika praktiker avsedda för barn
  • med utgångspunkt i begreppen barns delaktighet och inkludering kritiskt granska konsekvenser av ett urval av pedagogiska och didaktiska perspektivs tillämpning
  • utifrån pedagogiska och didaktiska perspektiv värdera, analysera och kritiskt granska iscensatta lärandesituationer i förskolepedagogisk verksamhet

Innehåll

Kursen innehåller grundläggande pedagogiska och didaktiska teorier om lärande som studenten behöver för att beskriva, granska och skapa förutsättningar för att genomföra undervisning och iscensätta lärandesituationer i förskolepedagogisk verksamhet. Estetiska uttrycksformer för lärande prövas och värderas. Kursen introducerar vidare relevanta vetenskapsteoretiska perspektiv och hur dessas relation till perspektiv på lärande och estetiska lärprocesser kan beskrivas. Studenten vidareutvecklar akademiskt skrivande och läsning av vetenskapliga texter och introduceras till kritisk reflektion. Kursen innehåller verksamhetsintegrerade dagar (VI-dagar). Syftet med VI-dagar är att integrera kursens innehåll med verksamheten på övningsförskolan.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen sker huvudsakligen genom föreläsningar, seminarier, workshoppar, redovisningar och i form av verksamhetsintegrerade dagar vid en övningsförskola.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftlig individuell tentamen, ett grupprojekt med tillhörande seminarier samt workshoppar.


VI-dagarna är obligatoriska och genererar underlag för bedömning till kursens examinationer.


För godkänt på hela kursen krävs godkänt på samtliga moment. För att få betyget väl godkänd (VG) på hela kursen krävs VG på individuell tentamen, samt G på grupprojekt och pedagogiska workshoppar.

2501: Skriftlig Tentamen , 7 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2102: Grupprojekt, 5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2302: Pedagogiska workshoppar, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Allwood, Carl Martin & Erikson, Martin G. Grundläggande vetenskapsteori: för psykologi och andra beteendevetenskaper. Studentlitteratur, 2021 (urval enligt anvisning)


Backman, Jarl. Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur, 2016 (används även i andra kurser i utbildningen)


Brodin, Marianne & Hylander, Ingrid. Att bli sig själv. Daniel Sterns teori i förskolans vardag. Liber, 1998


Connell, Raewyn & Pearse, Rebecca. Om genus. Bokförlaget Daidalos, 2015


Davidsson, Fanny. Lekande rätt: En förskola för barnets rättigheter. Studentlitteratur, 2020 (urval enligt anvisning, används även i andra kurser i utbildningen)


Ehrlin, Anna. Estetiska uttrycksformer i teori och praktik: bild-, drama- och musikdidaktik. Liber, 2020 (urval enligt anvisning, används även i andra kurser i utbildningen)


Elm Fristorp, Annika & Johansson, Inge. (red.) Professionellt lärande i förskolan: med utgångspunkt i hållbar utveckling. Liber, 2015


Elm Fristorp, Annika & Lindstrand, Fredrik. Design för lärande i förskolan. Studentlitteratur, 2020.


Hart, Susan & Swartz, Rikke. Från interaktion till relation: om anknytningsteori. Liber, 2010 (urval enligt anvisning, används även i andra kurser i utbildningen)


Havnesköld, Leif & Risholm Mothander, Pia. Utvecklingspsykologi. Liber, 2009 (urval enligt anvisning, används även i andra kurser i utbildningen)


Johansson, Barbro & Karlsson, Marianne. Att involvera barn i forskning och utveckling. Studentlitteratur, 2013 (urval enligt anvisning, används även inom andra kurser i utbildningen)


Lindgren, Therese. Föränderlig tillblivelse: figurationer av det posthumanistiska förskolebarnet. Diss. Malmö universitet, 2018 (urval enligt anvisning)


Pihlgren, Ann. Undervisning i förskolan. Natur och Kultur, 2017


Skolverket. Läroplan för förskolan Lpfö 18. Skolverket, 2018


Säljö, Roger. Lärande - en introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups, 2022


Åkerblom, Annika (red.), Hellman Anette (red.), Pramling,Niklas (red.). Metodologi - för studier i, om och med förskolan. Gleerups, 2023 (urval enligt anvisning, används även i andra kurser i utbildningen)


Övriga läromedel

Ytterligare material i form av korta artiklar (och annat material) kan tillkomma enligt skriftliga anvisningar inom kursen.