Hälsopedagogiska arenor, 15 hp
Settings for Health Education, 15 credits
Kurskod: HP2006
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-15 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Hälsopedagogik, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Hälsopedagogiskt program 180 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten ska förvärva grundläggande kunskaper om olika hälsopedagogiska arenor, det vill säga olika sociala sammanhang för hälsopedagogiskt arbete i samhället. Vidare ska studenten förvärva en förmåga att identifiera sådana arenor och att reflektera över och problematisera villkor för olika former av hälsopedagogiskt arbete och lärande på olika arenor för att främja ett hållbart samhälle. Målet är också att studenten ska utveckla kunskaper om pedagogiska teorier och strategier med fokus på lärprocesser i grupp för att kunna iscensätta fungerande arbetssätt utifrån relevant pedagogisk teori och metod i det hälsopedagogiska arbetet på olika arenor.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera olika arenor för hälsopedagogiskt arbete i samhället samt förstå betydelsen av hälsopedagogiskt arbete på dessa arenor för att främja ett hållbart samhälle
- beskriva olika pedagogiska teorier och begrepp för hur människor lär i grupp samt hur dessa kan användas för lärande på olika hälsopedagogiska arenor
Färdighet och förmåga
- använda begrepp och teorier relevanta för hälsopedagogik i relation till hur människor lär i grupp på hälsopedagogiska arenor
- sammanställa, bearbeta och analysera information samt presentera det i rapportform
- söka och använda relevant vetenskaplig information från olika källor till att formulera en text i enlighet med akademiskt språkbruk
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över behov av hälsopedagogiskt arbete på olika arenor i syfte att skapa förutsättningar för människors lärande i grupp
Innehåll
I kursen identifieras olika arenor för hälsopedagogiskt arbete, det vill säga olika sociala sammanhang där hälsopedagogiskt arbete bedrivs. Därutöver studeras olika förutsättningar som finns på respektive arena för att främja utvecklingen mot ett hållbart samhälle. I kursen tillämpas lärande i grupp och studenternas ansvar för det egna lärandet betonas. Kursen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärandet samt förmåga att genomföra hälsopedagogiska lärprocesser i grupper.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops och via högskolans lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom individuell digital tentamen, muntlig examination i grupp, skriftlig examination i grupp samt skriftlig individuell examination. För att få betyget VG på kursen krävs VG på examinationsmomenten Individuell digital tentamen (5 hp) samt Skriftlig individuell examination (5 hp).
2401: Individuell digital tentamen, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2402: Muntlig examination i grupp, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2403: Skriftlig examination i grupp, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2404: Skriftlig individuell examination, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Bringsén, Åsa & Nilsson Lindström Petra (red.). Hälsopromotion i teori och praktik - olika arenor och målgrupper. Liber, 2019.
Davidson, Neil., & Major, Claire. H. (2014). Boundary crossings: Cooperative learning, collaborative learning, and problem-based learning. Journal on Excellence in College Teaching. Vol 25 nr 3 & 4, s. 7–55.
PBL-guiden. Handbok i problembaserat lärande för studenter och lärare vid Medicinska fakulteten. Linköpings universitet, 2016. Tillgänglig via: https://liu.se/artikel/problembaserat-larande 2
Pellmer Wramner, Kristina, Wramner, Håkan, & Wramner, Bengt. Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber, 2017.
Regeringskansliet. Agenda 2030 för hållbar utveckling. Tillgänglig via: https://www.regeringen.se/regeringens-politik/globala-malen-och-agenda-2030/
Säljö, Roger. Lärande: en introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups Utbildning, 2022
Trost, Jan & Levin, Irene. Att förstå vardagen – Med utgångspunkt i symbolisk interaktionism. Studentlitteratur, 2018.
United Nations Development Programme (UNDP). Globala målen. Tillgänglig via: https://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
Ytterligare litteratur och vetenskapliga artiklar tillkommer.