Sök Stäng
Kursplan

Interventioner och arbetsmetoder i praktiskt socialt arbete, 7 hp

Interventions and Working Methods in Social Work Practice, 7 credits

Kurskod: SA4013

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-27 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Socialt arbete, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

45 hp inom socialt arbete inklusive kursen Juridik i socialt arbete 15 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Socionomprogrammet 210 hp.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten tillägnar sig grundläggande kunskap och färdigheter om det sociala arbetets interventioner och arbetsmetoder för stöd och förändring på individ och gruppnivå. Målet är även att studenten tillägnar sig kunskaper om digitalt socialt arbete, evidens och effekter av olika interventioner. Kursens mål är också att studenten utvecklar ett självständigt kritiskt förhållningssätt och förmåga att problematisera olika interventioner och arbetsmetoder i relation till olika målgrupper och utifrån intersektionella perspektiv. Detta inkluderar kunskap om brukarperspektiv och att studenten utvecklar ett etiskt förhållningsätt.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för principer vad gäller interventioner och arbetsmetoder i socialt arbete på en individ- och gruppnivå samt redogöra för aktuell forskning på området


Färdighet och förmåga

  • tillämpa arbetsmetoder i socialt arbete utifrån principer vad gäller ett professionellt bemötande och förhållningssätt
  • diskutera och värdera etiska principer i relation till interventioner och arbetsmetoder riktade till personer i olika utsatta livssituationer


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt diskutera och reflektera över innebörden av evidensbaserat socialt arbete, standardiserade metoder, digitala verktyg samt effekter av olika interventioner
  • kritiskt reflektera över olika interventioner och arbetsmetoder i socialt arbete utifrån ett intersektionellt perspektiv

Innehåll

Kursen ger en introduktion till och problematisering av det sociala arbetets interventioner och arbetsmetoder i relation till olika sociala problem, såsom våld i nära relationer, missbruk och hemlöshet. Barnperspektivet, ett intersektionellt perspektiv och frågan om delaktighet är centrala delar. Vidare ägnas särskilt intresse åt möjligheter och utmaningar med evidensbaserat socialt arbete, digitalisering och standardiserade metoder. Kursen anknyter till den framtida professionella yrkesutövningen, och inkluderar färdighetstränande moment där studenten ges möjlighet att integrera teori och praktik. I kursen ingår också en skriftlig fördjupning där studenten problematiserar och söker vetenskapliga artiklar om interventioner och arbetsmetoder i socialt arbete.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och praktiska färdighetsövningar.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Kursen examineras genom ett skriftligt individuellt fördjupningsarbete inklusive muntlig presentation, seminarer och praktiska färdighetstränande gruppmoment.

2501: Skriftligt fördjupningsarbete, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2502: Seminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2503: Praktisk färdighetsträning, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2504: Hemlöshet - seminarium inklusive skriftlig inlämning, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Akademikerförbundet SSR. (2017). Etik i socialt arbete: etisk kod för socialarbetare. Akademikerförbundet SSR. Tillgänglig på nätet.


Barron, Karin. Maktmedveten omsorg och socialt arbete. Ingår i: Gunnarsson, Evy & Szebehely, Marta (red.) Genus i omsorgens vardag. Gleerups, 2017


Börjeson, Bengt & Börjeson, Martin. Förstå socialt arbete. 3 uppl. Liber, 2015 (valda delar)


Hydén, Margareta. Evidence-based social work på svenska – att sammanställa systematiska kunskapsöversikter. Socialvetenskaplig tidskrift. Vol 15 (2016) nr. 1. DOI: https://doi.org/10.3384/SVT.2008.15.1.2580


López Peláez, Antonio, Pérez García, Raquel & Aguilar-Tablada Massó, Mª Victoria. E-Social work: building a new field of specialization in social work? European Journal of Social Work. Vol 21 (2018) nr. 6, s. 804-823.


Meeuwisse, Anna, Swärd, Hans, Sunesson, Sune & Knutagård, Marcus. (red). Socialt arbete: En grundbok. Natur & kultur, 2016 eller senare (valda delar)


Oscarsson, Lars. Interventionsforskning. Ingår i: Anna Meeuwisse, Hans Swärd, Rosmari Eliasson-Lappalainen & Katarina Jacobsson (red.), Forskningsmetod för socialvetare. Natur och Kultur, 2008, s. 170-185. Tillgänglig via högskolans lärplattform


Runquist, Weddig. Hur har andrahandslägenheter i Malmö kommun fördelats till hemlösa över tid? : en studie av prioriteringar och exkluderingar. Lunds universitet, Socialhögskolan, 2021. Tillgänglig på nätet.


Socialstyrelsen. (2018). Metodguide för socialt arbete. Tillgänglig på nätet.


Topor, Alain & Borg, Marit. Relationer som hjälper. Studentlitteratur, 2008


Ytterligare vetenskapliga artiklar kan tillkomma.


Referenslitteratur

Herz, Marcus. Kritiskt socialt arbete. Liber, 2012


Martinell Barfoed, Elizabeth. Standardiserad interaktion - en utmaning för socialt arbete. Socialvetenskaplig tidskrift. (2014) nr. 1, s. 423.


Mattsson, Tina. Intersektionalitet i socialt arbete. Teori, reflektion och praxis. 3 uppl. Gleerups, 2021