Sök Stäng
Kursplan

Hälsa och ohälsa ur ett samhällsperspektiv II inklusive VFU, 15 hp

Health and Ill Health from a Societal Perspective II including Practice, 15 credits

Kurskod: OM6028

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-27 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Omvårdnad, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

Omvårdnadens grunder: människa, hälsa, samhälle och omvårdnad 15 hp, Anatomi och fysiologi som stöd för omvårdnad 15 hp, Hälsoprocesser i omvårdnad 7,5 hp, Omvårdnad och farmakologi inklusive VFU 15 hp, Omvårdnad - vetenskaplig teori och metod I 7,5 hp, Specifika ohälsotillstånd i ett livscykelperspektiv 15 hp, Omvårdnad vid hälsa och ohälsa i ett livscykelperspektiv 15 hp, Hälsa och ohälsa ur ett samhällsperspektiv I inklusive VFU 15 hp och Omvårdnad - vetenskaplig teori och metod II 7,5 hp samt Omvårdnad hälsa och livsstil 7,5 hp eller Omvårdnad inom palliativ vård 7,5 hp eller Omvårdnad utifrån smärtans olika dimensioner 7,5 hp eller Omvårdnad ur ett internationellt perspektiv 7,5 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Sjuksköterskeprogrammet 180 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten fördjupar kunskap om hälsa och ohälsa relaterat till livsstil och samhälleliga förutsättningar. Vidare är målet att studenten ska tillämpa och integrera teoretiska och praktiska kunskaper från tidigare kurser i programmet och utveckla den professionella kompetensen. Kursen mål är också att studenten självständigt ska kunna fungera som ledare i vårdteamet och under tillsyn ansvara för patienter enligt omvårdnadsprocessens samtliga delar och genomföra säker vård. Målet är vidare att studenten skall kunna använda kunskaper från forsknings- och utvecklingsarbeten, tillämpa ett personcentrerat förhållningssätt i mötet med patient och närstående, utföra handledande uppgifter samt beakta mångfald, jämställdhet, ålder och hållbarhet.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:



Kunskap och förståelse

  • använda evidensbaserad kunskap för att identifiera och analysera patientens problem, behov, resurser och risker utifrån omvårdnadsprocessens steg
  • beskriva och diskutera hur vetenskap och beprövad erfarenhet relaterar till sjuksköterskans yrkesutövning
  • redogöra för patientens hälsa och ohälsa ur ett samhällsperspektiv utifrån mångfald, jämställdhet, ålder och hållbarhet



Färdighet och förmåga

  • identifiera och bedöma vårdbehov samt planera, prioritera, genomföra, utvärdera, dokumentera åtgärder och behandlingar självständigt i samverkan med patienten och närstående
  • planera, genomföra, utvärdera information och undervisning i syfte att främja delaktighet och hälsa, samt förebygga ohälsa för patient och närstående
  • initiera, planera, samordna och utvärdera teamarbetet utifrån patienternas behov och resurser samt säker vård.
  • bedöma rimlighet och hantera läkemedel enligt gällande lagar och författningar, samt kunna undervisa och informera patienten om läkemedels- administration, effekt, biverkningar och interaktioner
  • tillämpa grundläggande principer inom läkemedelsberäkning inom sjuksköterskans ansvarsområde utifrån säker vård
  • tillämpa relevanta lagar och författningar med betydelse för sjuksköterskans yrkesområde
  • initiera, planera, samordna och genomföra studenthandledning



Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • identifiera och reflektera över pedagogiska situationer i samband med studenthandledning
  • identifiera egna styrkor och utvecklingsområden inom sjuksköterskans professionella yrkeskompetens och reflektera samt planera över sitt behov av ytterligare kunskap
  • tillämpa personcentrerat förhållningssätt och kunna diskutera och argumentera för patientens omvårdnad utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna

Innehåll

Kursen fokuserar på utvecklingen av studentens professionella kompetens och förhållningssätt till patient, närstående och medarbetare. Kursen ska ge kunskap i planering, ledning, samordning av omvårdnad och säker vård. Kursen ger kunskap i pedagogik som tillämpas vid patientundervisning och studenthandledning.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisning sker i form av ex: föreläsningar och seminarier. Undervisning sker också i form av verksamhetsförlagd utbildning. Pedagogiken bygger på samverkan mellan den undervisning som ges teoretiskt och praktiskt, och förutsätter en hög studentaktivitet där studenten tar ansvar för sitt eget lärande.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Den verksamhetsförlagda utbildningen examineras genom trepartssamtal mellan student, handledare och universitetsadjunkt/lektor.


Efter genomgången praktik med underkänt betyg har studenten rätt till ytterligare en (1) praktikperiod. Vidare examineras kursen genom Nationell klinisk slutexamination (NKSE) skriftligt och praktiskt prov, seminarier och med skriftliga individuella inlämningsuppgifter. Antalet examinationstillfällen för NKSE praktiskt prov är begränsat till tre tillfällen.

2101: Slutbedömning av verksamhetsförlagd utbildning, 8 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2102: Nationell klinisk slutexamination - praktiskt prov, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2103: Nationell klinisk slutexamination - skriftligt prov, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2104: Nationell klinisk slutexamination - skriftligt prov i läkemedelsberäkning, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2501: Seminarium - Omvårdnad vid särskilda händelser i samhället , 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2302: Individuell skriftlig och muntlig reflektion kring studenthandledning, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2303: Individuell skriftlig inlämningsuppgift om genomförd studenthandledning, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Övriga föreskrifter

Om studenten på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid utan att särskilda skäl kan styrkas kan studenten komma att examineras baserat på befintligt underlag.

I de fall en student visar grov oskicklighet och patientsäkerheten är i fara ska den verksamhetsförlagda utbildningen avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) och studenten är underkänd i examinationsmomentet Slutbedömning av verksamhetsförlagd utbildning. Kursens examinator underkänner studenten efter underlag från handledare/huvudhandledare. I underlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av högskolans lärare och programansvarig i samråd med handledare och huvudhandledare där det framgår vilket stöd studenten kan få samt när och hur kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras. Hur kontrollen ska ske är beroende av bristernas art, men det kan ske genom klinisk färdighetsprövning, tentamen eller annat. För att göra om den verksamhetsförlagda utbildningen måste studenten vid kontroll uppvisat att de brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som innebar fara för patientsäkerheten inte kvarstår. Studenten har rätt till kontroll vid högst två tillfällen inom ett år och kontrollen utförs av högskolans lärare i samråd med handledare/huvudhandledare. Om studenten ej klarar kontrollen har studenten inte rätt att gå om kursen alternativt den verksamhetsförlagda delen av kursen.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Idvall, Ewa (Red). Kvalitetsindikatorer inom omvårdnad. Gothia Fortbildning, 2019


Hugelius, Karin. Omvårdnad vid katastrofer och särskilda händelser. Studentlitteratur, 2023


Sandberg, Håkan. S (Red) Pedagogik för sjuksköterskor: pedagogiska perspektiv och handledning i VFU. Studentlitteratur, 2022


Litteratur från samtliga tidigare kurser inom sjuksköterskeprogrammet.


Ytterligare referenslitteratur kan tillkomma.