Sök Stäng
Kursplan

Krigets kulturhistoria - känsla, minne, materialitet, 1500-2000, 15 hp

Cultural History of War - Emotion, Memory, Materiality, 1500-2000, 15 credits

Kurskod: HI2015

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-04 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Historia, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ges som fristående kurs.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om och en generell förståelse för krigets kulturella och materiella innebörd i relation till politik, ideologi, ekonomi och samhällsförändringar i Sverige och den omgivande världen under perioden 1500–2000 utifrån relevanta kulturteoretiska modeller och materiella lämningar. Studenten ska speciellt utveckla kunskap om den centrala roll som kriget har haft för samhällets sociala organisering under perioden, exempelvis utifrån den vapenteknologiska revolutionens effekter på arméernas behov av finansiering, utrustning och logistik, liksom hur rådande samhällsformer har inverkat på och styrt det möjliga innehållet i dessa krav. Hur slagfältsteknik och strategiska doktriner har utvecklats är också centrala aspekter för studenten att beakta. Kursen syftar också till att studenten ska tillägna sig förmågan att på ett fördjupat sätt diskutera förhållandet mellan känsla, kultur och materialitet vad gäller förändring av hur krigens narrativ skrevs fram under den givna perioden. Särskilt viktigt är att studenten ska diskutera vilken inverkan 1700-talets betoning av känslor har haft på krigets kulturhistoria. Därtill ska studenten genom konkreta exempel utveckla ett analytiskt och kritiskt förhållningssätt till krigets minneskultur.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för den militärtekniska utvecklingen 1500–2000
  • redogöra för relationen mellan krig och samhällsutveckling
  • på ett grundläggande sätt beskriva framväxten och innebörden av en minneskultur kopplad till kriget

Färdighet och förmåga

  • analysera innebörden av krigens kulturella uttryck över tid i relation till samhällelig förändring
  • relatera känslornas betydelse till förändringar i attityder till kriget
  • på ett adekvat sätt kommunicera muntligt och skriftligt i enlighet med akademiska normer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera relationen mellan minneskultur, nationell identitet och historisk autenticitet i förhållande till rådande samhällsorganisation
  • kritiskt diskutera relevanta kulturteoretiska modeller utifrån deras tillämpbarhet som förklaringsram till krigets logik

Innehåll

Kursen behandlar den militärtekniska utvecklingen i Sverige 1500–2000 med utblickar mot den omgivande världen och med specifika exempel från Halland med avseende på teman som materialitet samt känslo- och minneskulturer. I kursen förstås konflikter som aktiva delar i kulturella, politiska och sociala kontexter. Krig som samhällsdrivande process diskuteras och problematiseras. Den vapenteknologiska revolutionen som central aspekt av och för förändring tas upp och kopplas till utveckling av militär slagfältsteknik, strategiska doktriner och en förändrad syn på krig som reell politisk möjlighet. Den senare aspekten knyter an till krigens vidare samhälleliga och kulturella mening i relation till politisk och ideologisk utveckling. Krigens materialitet studeras dels utifrån lokala museisamlingar med avseende på livsförhållanden i fält och i fredstid, dels utifrån exkursioner och studiebesök. 1700-talets betonande av känslornas betydelse och dess påverkan på krigens narrativ uppmärksammas och exemplifieras via förändrade sätt att uppleva och beskriva kriget på utifrån skönlitteratur, memoarer samt populärkulturella uttryck som film och serier.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen sker via högskolans digitala lärplattform med inspelade föreläsningar, instruktionsmaterial, diskussionsövningar och digitala exkursioner där lärare och studenter deltar. I kursen ingår också fältstudier.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom löpande digitala flervalstexter och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

För betyget Godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinationsmoment är godkända. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs dessutom betyget väl godkänd på den skriftliga inlämningsuppgiften.

2501: Digitala tester, 6 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2502: Skriftlig inlämningsuppgift, 9 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Ericson Wolke, Lars. Stridens verklighet: döden på slagfältet i svensk historia 1563–1814. Historiska Media, 2022

Hårdstedt, Martin. Om krigets förutsättningar: Den militära underhållsproblematiken och det civila samhället i norra Sverige och Finland under Finska kriget 1808-09. Institutionen för historiska studier. Umeå universitet, 2002

Keegan, John. A History of Warfare. Pimlico, 2004

Knarrström, Bo. Slagfältet: om bataljen vid Landskrona 1677 och fynden från den första arkeologiska undersökningen av ett svenskt slagfält. Efron och Dotter, 2006

Lerbom, Jens. Monumentala manifestationer Minnesproduktion kring slaget vid Fyllebro 1828–2018. Ale. Historisk tidskrift för Skåne, Halland och Blekinge, nr 2-3, 2019

Lindegren, Jan. Utskrivning och utsugning. Produktion och reproduktion i Bygdeå 1620-1640. Studia historica Upsaliensia, 1980

Nilson, Tomas. Inför döden – Svenska Främlingslegionärers erfarenheter av koloniala krig i Marocko och i Indokina under 1900-talet. Fortid, Oslo, 2015

Parker, Geoffrey. The Military revolution: Military Innovation and the rise of the West 1500-1800. Cambridge University Press, 1996

Referenslitteratur

Davis, Victor. Carnage and Culture. Landmark battles in the Rise of Western Power. Knopf Doubleday Publishing Group, 2007

Fox, Richard Allan. Archaeology, History and Custers last Battle. University of Oklahoma Press, 1997

Harari, Yuval Noah. The Ultimate Experience. Battlefield revelations and the making of modern war culture, 1450-2000. Palgrave McMillan, 2008

Keegan, John. The face of Battle: A study of Agincourt, Waterloo and the Somme. Vintage, 2014

Sandberg, Brian. War and conflict in the early modern world 1500-1700. Polity Press, 2016

Axtorna - en studie i organisation och taktik. Generalstaben 1926

Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt anvisningar inom kursen.