Språkvetenskapligt projekt, 7,5 hp
Linguistic Project, 7.5 credits
Kurskod: SV4014
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Svenska språket, Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen. (G1E)Behörighetskrav
Kurserna Svenska språkets struktur 7,5 hp, Språket i det digitala samhället 7,5 hp, Global kultur och kommunikation 7,5 hp samt ytterligare 15 hp inom huvudområdet svenska språket.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i programmet Strategisk svenska – digital kommunikation, forensik och marknadsföring 180 hp.
Mål
Kursens mål är studenten ska utveckla färdigheter i att identifiera och formulera en språkvetenskaplig problemställning, relatera denna till relevant tidigare forskning och teorier samt planera, genomföra och redovisa ett eget avgränsat projekt baserat på språkvetenskaplig metod. Studenten ska också utveckla förmåga att värdera och diskutera andras forskningsfrågor och projektarbeten utifrån såväl vetenskapligt som samhälleligt perspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för några viktiga forskningsresultat inom ett valt språkvetenskapligt område
Färdighet och förmåga
- genomföra ett eget projekt som bygger på språkvetenskapliga metoder
- skriva en enklare men sammanhängande vetenskaplig och språkligt korrekt uppsats med korrekt tillämpning av språkvetenskaplig terminologi
- leda en oppositionsdiskussion inom studentgruppen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera forskningsfrågor i uppsatser ur ett vetenskapligt och samhälleligt perspektiv
- förhålla sig till adekvat forskningsetik
- värdera och bedöma andras projektarbete i en seminariesituation
Innehåll
Kursen består huvudsakligen av att studenten under handledning genomför ett eget projekt som bygger på språkvetenskapliga metoder. Projektet presenteras skriftligt i form av en mindre vetenskaplig uppsats som diskuteras och värderas muntligt vid ett oppositionsseminarium. Vi inleder kursen med en genomgång av vetenskapligt förhållningssätt och vetenskapligt skrivande, språkvetenskaplig teori och metod samt etiska överväganden. Under kursens gång genomförs också löpande seminarieverksamhet där vi diskuterar och värderar vetenskapliga artiklar ur olika perspektiv.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, seminarier, samt övningar individuellt och i grupp.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom en vetenskaplig uppsats med ett avslutande oppositionsseminarium.
2201: Vetenskaplig uppsats med oppositionsseminarium, 7,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Dysthe, Olga, Hertzberg, Friydis & Likensgard Hoel, Torlaug. Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. 2:a upplagan. Studentlitteratur, 2011
Lagerholm, Per. Språkvetenskapliga uppsatser. 2.a upplagan. Studentlitteratur, 2010
Vetenskapsrådet. God forskningssed, 2017. (kap. 2.1, 2.3, 4.3, 4.4, 6.1-6.3) (Tillhandahålls via högskolans lärplattform.)
Vetenskapsrådet. CODEX regler och riktlinjer för forskning: Forskning på människor. (https://codex.uu.se)
Ytterligare korta artiklar kan tillkomma enligt skriftliga anvisningar inom kursen.