Sök Stäng
Kursplan

Hälsa och ohälsa ur ett samhällsperspektiv I inklusive VFU, 15 hp

Health and Ill Health from a Societal Perspective I including Practice, 15 credits

Kurskod: OM6030

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Omvårdnad, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

Omvårdnadens grunder: människa, hälsa, samhälle och omvårdnad 15 hp, Anatomi och fysiologi som stöd för omvårdnad 15 hp, Hälsoprocesser i omvårdnad 7,5 hp, Omvårdnad och farmakologi inklusive VFU 15 hp, Specifika ohälsotillstånd i ett livscykelperspektiv 5 hp av 15 hp. Undantag ges för kravet på svenska. Engelska 6.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Sjuksköterskeprogrammet 180 hp samt ges även som fristående kurs.

Mål

Kursens mål är att studenten inhämtar kunskap om hälsa och ohälsa relaterat till livsstil, åldrande och samhälleliga förutsättningar. Studenten ska genom verksamhetsförlagd utbildning tillägna sig fördjupade kunskaper och färdigheter i omvårdnadsprocessens samtliga delar och tillämpa ett personcentrerat förhållningssätt för att främja hälsa och säker vård i olika vårdkontexter. Vidare ska studenten också tillämpa och integrera teoretiska och praktiska kunskaper från tidigare kurser i programmet för att utveckla sin egen professionella och interprofesionella kompetens.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • använda evidensbaserad kunskap för att identifiera patientens behov, resurser och risker utifrån omvårdnadsprocessens olika steg samt föra ett kliniskt resonemang utifrån aktuell vårdkontext
  • redogöra för relevanta lagar och författningar med betydelse för sjuksköterskans yrkesområde
  • redogöra för den äldre patientens hälsa och ohälsa ur ett samhällsperspektiv utifrån mångfald, jämställdhet, ålder och hållbarhet
  • beskriva och diskutera innebörden av palliativ vård ur ett personcentrerat förhållningssätt


Färdighet och förmåga

  • utifrån ett personcentrerat förhållningssätt identifiera och bedöma vårdbehov hos patienten, samt planera, prioritera, genomföra, utvärdera och dokumentera omvårdnadsåtgärder och behandlingar
  • planera, genomföra och utvärdera information och undervisning i dialog med patient och närstående i syfte att främja delaktighet och hälsa, samt förebygga ohälsa
  • informera, samordna och utvärdera det interprofesionellt teamarbete utifrån patienternas behov och resurser
  • utifrån säker vård genomföra så väl omvårdnads- som medicintekniska moment inom sjuksköterskans ansvarsområde
  • informera patienten om läkemedel - administration, effekt, biverkningar och interaktioner
  • tillämpa grundläggande principer inom läkemedelsberäkning inom sjuksköterskans ansvarsområde utifrån säker vård
  • beskriva och praktiskt visa färdighet i omvårdnadstekniska moment


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • identifiera egna styrkor och utvecklingsområden inom sjuksköterskans professionella yrkeskompetens och reflektera över samt planera över eget behov av ytterliga kunskap
  • reflektera över betydelsen av ett personcentrerat förhållningssätt i relation till patienter och närstående samt samverkan i det interprofesionella teamet
  • bedöma rimlighet och hantera läkemedel enligt gällande lagar och författningar

Innehåll

Kursen innebär fördjupade kunskaper inom omvårdnad vid hälsa och ohälsa utifrån specifika ohälsotillstånd. Kursen ger kunskap om innebörden av palliativ vård, relevanta lagar och författningar, samt etiska överväganden. Vidare ingår ett personcentrerat förhållningssätt, med fokus på säker vård och interprofesionellt teamarbete. Teoretiska kunskaper omsätts till kliniska färdigheter i praktiska omvårdnadssituationer under verksamhetsförlagd utbildning inom olika vårdkontext.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, färdighetsträning, simulering och gruppövningar med eller utan stöd av informations-och kommunikationsteknik. Undervisning sker också i form av verksamhetsförlagd utbildning. I de fall kursen ges på distans kan andra undervisningsformer förekomma. Pedagogiken bygger på samverkan mellan den undervisning som ges teoretiskt och praktiskt och förutsätter en hög studentaktivitet där studenten tar ansvar för sitt eget lärande.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Den verksamhetsförlagda utbildningen examineras genom trepartssamtal mellan student, handledare och universitetsadjunkt/lektor. Efter genomförd verksamhetsförlagd utbildning med underkänt betyg har studenten rätt till ytterligare en utbildningsperiod i verksamhetsförlagd utbildning.
Vidare examineras kursen genom praktisk examination (omvårdnadstekniska färdigheter), individuell skriftlig tentamen i läkemedelsberäkning, seminarier med obligatoriskt deltagande, individuell skriftlig reflektion samt obligatoriskt deltagande i fullskalesimulering.

2101: Slutbedömning av verksamhetsförlagd utbildning, 9 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2103: Skriftlig individuell tentamen i läkemedelsberäkning, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2107: Fullskalesimulering, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2108: Individuell skriftlig reflektion, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2102: Examination - omvårdnadstekniska färdigheter, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2104: Seminarium - säker vård, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2105: Seminarium - palliativ vård, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2106: Seminarium - äldres hälsa och ohälsa, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Övriga föreskrifter

Om studenten på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid utan att särskilda skäl kan styrkas men att tillräckligt underlag finns för bedömningen underkänd av examinationsmomentet Slutbedömning av verksamhetsförlagd utbildning, bedöms studenten underkänd.


I de fall en student visar grov oskicklighet och patientsäkerheten är i fara ska den verksamhetsförlagda utbildningen avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) och studenten är underkänd i examinationsmomentet Slutbedömning av verksamhetsförlagd utbildning. Högskolans lärare (examinator) underkänner studenten efter underlag från handledare/huvudhandledare. I underlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av högskolans lärare och programansvarig i samråd med handledare och huvudhandledare där det framgår vilket stöd studenten kan få samt när och hur kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras. Hur kontrollen ska ske är beroende av bristernas art, men det kan ske genom klinisk färdighetsprövning, tentamen eller annat. För att göra om den verksamhetsförlagda utbildningen måste studenten vid kontroll uppvisat att de brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som innebar fara för patientsäkerheten inte kvarstår. Studenten har rätt till kontroll vid högst två tillfällen inom ett år och kontrollen utförs av högskolans lärare i samråd med handledare/huvudhandledare. Om studenten ej klarar kontrollen har studenten inte rätt att gå om kursen alternativt den verksamhetsförlagda delen av kursen.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Blomqvist, Kerstin (Red). Omvårdnad och äldre. Studentlitteratur, 2017

Ternestedt, Britt-Marie, Henoch, Ingela, Österlind, Jane & Andershed, Birgitta. De 6 S:n. En modell för personcentrerad palliativ vård. Studentlitteratur, 2022


Litteratur från samtliga kurser i termin 1–3 inom sjuksköterskeprogrammet.


Referenslitteratur tillkommer.