Sök Stäng
Kursplan

Forskningsmetoder inom digitalt lärande, 15 hp

Research Methods in Digital Learning, 15 credits

Kurskod: IK8033

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-06 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Informatik, Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (A1N)

Behörighetskrav

Kandidatexamen inklusive ett självständigt arbete 15 hp eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inklusive ett självständigt arbete 15 hp. Engelska 6. Undantag ges för kravet på svenska.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Masterprogram i digitalt lärande 120 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper inom kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik i relation till digitalt lärande, samt fördjupade kunskaper kring vetenskapsteoretiska utgångspunkter. Vidare är målet att studenten utvecklar kunskap om hur ett projekt kan formuleras, planeras och utföras samt hur detta kan kommuniceras i form av en forskningsplan. Kursen syftar till att förbereda studenten för att tillämpa forskningsmetoder med anknytning till digitalt lärande.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala begrepp inom samhällsvetenskapliga forskningsmetoder relaterade till digitalt lärande inom skola, högre utbildning och arbetsplatser, samt jämföra sådana forskningsmetoder
  • redogöra för kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder samt kombinationer av kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder, och hur dessa kan användas vid forskning inom digitalt lärande
  • förklara vetenskapliga kvalitetsbegrepp och forskningsetiska principer

Färdighet och förmåga

  • identifiera och formulera frågeställningar som utforskas med lämplig kvalitativ ansats, kvantitativ ansats eller designforskningsansats
  • genomföra och skriftligt rapportera forskningsaktiviteter utifrån forskningsmetodologiska kvalitetskriterier
  • använda vetenskapliga kvalitetsbegrepp för att muntligt och skriftligt diskutera forskningsmetoders möjligheter och begräsningar i relation till problemformulering, empiri, analys och kunskapsanspråk
  • formulera, motivera och planera en studie med utgångspunkt i lämplig problemformulering, teori, urval, datainsamlingsmetod och analysmetod samt kommunicera denna i form av en forskningsplan

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och värdera olika metodval och kritiskt reflektera över metodvalens vetenskapliga, och etiska konsekvenser
  • relatera forskningsplanen till forskningens betydelse för jämställdhet och hållbar utveckling

Innehåll

Kursen förbereder studenterna för att tillämpa forskningsmetoder i studier av digitalt lärande och behandlar forskningens process, metoder och kvalitetskriterier. Under kursen genomför och presenterar studenterna avgränsade studier som innefattar en kvalitativ och en kvantitativ datainsamling samt dataanalysmetoder. Som en avslutande del i kursen författar, presenterar och försvarar studenterna en forskningsplan med avsikt att användas i ett kommande forskningsprojekt.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshoppar och handledning.

Betygsskala

Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Examinationsformer

Kursens examinationer består av: 1) Seminarium (analys av studie inom digitalt lärande), 2) Individuella skriftliga rapporter (beskrivning, diskussion och kritisk reflektion kring genomförda forskningsaktiviteter) och 3) Individuell forskningsplan.

2501: Seminarium, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2502: Skriftliga rapporter, 6 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2503: Forskningsplan, 6 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Braun, Virginia and Clarke, Victoria, 'Using thematic analysis in psychology', Qualitative research in psychology, 3/2 (2006), 77-101.

Elo, Satu and Kyngäs, Helvi, 'The qualitative content analysis process', Journal of advanced nursing, 62/1 (2008), 107-15.

Klein, Heinz K and Myers, Michael.D, 'A Set of Principles for Conducting and Evaluating Interpretive Field Studies in Information Systems', MIS Quaterly, 23/1 (1999), 67-94.

Langley, Ann, 'Strategies for theorizing from process data', Academy of Management review, 24/4 (1999), 691-710.

Braun, Virginia and Clarke, Victoria, 'Using thematic analysis in psychology', Qualitative research in psychology, 3/2 (2006), 77-101.

Elo, Satu and Kyngäs, Helvi, 'The qualitative content analysis process', Journal of advanced nursing, 62/1 (2008), 107-15.

Klein, Heinz K and Myers, Michael.D, 'A Set of Principles for Conducting and Evaluating Interpretive Field Studies in Information Systems', MIS Quaterly, 23/1 (1999), 67-94.

Langley, Ann, 'Strategies for theorizing from process data', Academy of Management review, 24/4 (1999), 691-710.

Myers, Michael. D, 'Qualitative Research in Information Systems', MIS Quarterly, 21/2 (June 1997 1997), 241. https://misq.umn.edu/supplements/. Association for Information Systems (AISWorld) Section on Qualitative Research in Information Systems, updated version, last modified: December 13, 2023 www.qual.auckland.ac.nz

Myers, Michael D and Newman, Michael, 'The qualitative interview in IS research: Examining the craft', Information and organization, 17/1 (2007), 2-26.

Romero-Hall, Enilda, Research methods in learning design and technology (Routledge, 2020).

Savin-Baden, Maggi and Tombs, Gemma, Research methods for education in the digital age (Bloomsbury Publishing, 2017)

Sein, Maung K, et al., 'Action Design Research', MIS Quarterly, 35/1 (2011), 37-56.

Stappers, Pieter Jan and Giaccardi, Elisa, 'Research through Design| The Encyclopedia of Human-Computer Interaction', (UX Design Courses & Global UX Community [online],[vid. 2021-05-09]. (2018). Retrieved from: https://www.interaction-design.org/literature/book/the-encyclopedia-of-human-computer-interaction-2nd-ed/research-through-design

Swedish Ethical Review Authority, Guide to the Ethical Review of Research on Humans, (2024), https://etikprovningsmyndigheten.se/wp-content/uploads/2024/05/Guide-to-the-ethical-review_webb.pdf

Swedish Research Council, Good Research Practice. Stockholm: Swedish Research Council, (2017). https://www.vr.se/download/18.5639980c162791bbfe697882/1555334908942/Good-Research-Practice_VR_2017.pdf

Van de Ven, Andrew H, 'Academic-practitioner engaged scholarship', Information and Organization, 28/1 (2018), 37-43.

Venable, John, Pries-Heje, Jan, and Baskerville, Richard, 'FEDS: a framework for evaluation in design science research', European journal of information systems, 25/1 (2016), 77-89.

Walsham, Geoff, 'Doing interpretive research', European journal of information systems, 15/3 (2006), 320-30.

Wright, Daniel B, 'Research methods for education with technology: four concerns, examples, and recommendations', Frontiers in education (4: Frontiers Media SA, 2019), 147.

Vetenskapliga artiklar kan tillkomma enligt lärares hänvisningar.

Studenterna väljer självständigt litteratur för den skriftliga Forskningsplanen.