Sök Stäng
Kursplan

Arbetspsykologi och hälsa, 15 hp

Work Psychology and Health, 15 credits

Kurskod: PS2039

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Psykologi, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen är en fristående kurs.

Mål

Kursens mål är att studenten ska utveckla kunskap och förståelse för arbetspsykologins centrala områden, såsom psykosocial arbetsmiljö, stress, rekrytering, ledarskap, organisation i relation till hälsa och välbefinnande.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • förstå forskning om hur förhållanden i arbetsorganisationen, i arbetsgruppen och i personliga förhållningssätt påverkar hälsa och välbefinnande hos den arbetande människan
  • förstå grunderna i personbedömning och kompetensprofilering av betydelse för rekrytering och utveckling
  • förstå ledarskapets betydelse för upplevd hälsa och produktivitet på arbetsplatsen, samt förstå innebörden av en hälsofrämjande arbetsplats
  • redogöra för och förstå olika steg i ett psykosocialt förändringsarbete på en arbetsplats, samt redogöra för arbetsplatsen som en arena för hälsofrämjande insatser och hälsopromotion


Färdighet och förmåga

  • analysera relationen mellan arbetets krav och individuella förutsättningar i arbetet
  • tillämpa ett holistiskt perspektiv på den arbetande människan och identifiera sambanden mellan livsstilsfaktorer, arbetsförhållanden och hälsa


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera olika rekryteringsmetoder och dess betydelse för organisationer och individer, och självständigt kunna värdera kompetensbehov, och utveckla en rekryteringsplan för en organisation
  • värdera och reflektera över samspelet mellan dagens moderna arbetsvillkor, förändringar i arbetet, arbetsmiljö och mänskliga behov i förhållande till produktivitet och välbefinnande

Innehåll

Kursen behandlar arbetspsykologi och arbetsmiljö utifrån grundläggande arbetspsykologiska teorier för att få en förståelse för människan i arbetslivet, samt motivationspsykologiska teorier och deras betydelse för samspelet mellan människa och organisation. Exempel på innehåll är stress, arbetsmotivation, ledarskap och individuella förutsättningar för att hantera dagens moderna arbetsvillkor. Vidare behandlas personbedömning och rekrytering i form av grunderna i kompetensbaserad rekrytering och arbetsanalys, och rekryteringsarbete specifikt för olika typer av organisationer och yrken. Psykosocialt arbetsmiljöarbete behandlas utifrån teorier kring den moderna organisationen och hur ett framgångsrikt förändringsarbete kan genomföras. Vidare studeras betydelsen av sociala relationer och hur ett hälsofrämjande arbetsmiljöarbete kan bidra till individers välbefinnande i ett hållbart arbetsliv. Studenterna kommer även få reflektera kring sina egna erfarenheter och lärande i relation till det egna yrkeslivet.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursen undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, och gruppövningar och via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga hemtentamina individuellt eller i grupp med tillhörande seminarium.

1802: Personbedömning och rekrytering - rekryteringsplan, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2301: Introduktion till arbetspsykologi - caseanalys, 6 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2302: Ett konsultativt arbetssätt - arbetsmiljöanalys, 4 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare
2025-01-20 – 2025-01-20

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Eriksson, A. (2011). Health-Promotion Leadership - A Study of the Concept and Critical Conditions for Implementation and Evaluation. Nordic School of Public Health. NHV Report 2011:6. (kan hämtas elektroniskt).


Grönlund, A. (2007) Egenkontroll som friskfaktor och riskfaktor. Det gränslösa arbetet i Västeuropa och Sverige. Arbetsmarknad och Arbetsliv. Årg. 13, nr 2. (kan hämtas elektroniskt)


Jacobsen, Dag Ingvar & Thorsvik, Jan. Hur moderna organisationer fungerar. 5. Uppl. Studentlitteratur, 2021.


Lindelöw, Malin. Kompetensbaserad personalstrategi. Natur & Kultur, 2016.


SBU. Arbetsmiljöns betydelse för symtom på depression och utmattningssyndrom. En systematisk litteraturöversikt. Stockholm: Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU); 2014. SBU-rapport nr 223. ISBN 978-91-85413-64-5. (kan hämtas elektroniskt)


Weman-Josefsson, A. Karin & Berggren, Tomas. Psykosocial arbetsmiljö och hälsa. Studentlitteratur, senaste upplagan.


Ytterligare litteratur kan tillkomma.


Referenslitteratur


Härenstam, Annika & Bejerot, Eva. (red.). Sociala relationer i arbetslivet. Gleerup, 2011.