Psykologi: motions- och hälsopsykologi, 7,5 hp
Psychology: Exercise and Health Psychology, 7.5 credits
Kurskod: PS2021
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Psykologi, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen är en fristående kurs men kan också ingå i utbildningsprogram som medger det.
Mål
Kursens mål är att ge en överblick av motions- och hälsopsykologins ämnesområde samt grundläggande kunskaper om relaterade begrepp, teorier, metoder och problemställningar. Särskilt betonas psykologiska aspekter på motionsbeteenden, motion kopplat till psykisk hälsa samt tillämpad motionspsykologi. Vidare är kursens mål att studenten utvecklar kunskap inom det motions- och hälsopsykologiska området samt motionsbeteenden och dess relation till hälsa och välbefinnande.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika teorier, evidens och begrepp inom motions- och hälsopsykologi
- förstå människans motionsdeltagande utifrån psykologiska bestämningsfaktorer för fysisk aktivitet och motionsbeteenden
- beskriva och förklara hur psykologiska aspekter kan påverka hälsa
- beskriva och diskutera negativa konsekvenser av motionsbeteenden såsom idrottsskador, träningsberoende och social kroppsanspänning samt dess relation till psykologiska aspekter
Färdighet och förmåga
- använda och applicera motions- och hälsopsykologisk kunskap i motionssammanhang
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och värdera motions- och hälsopsykologiska teorier samt kritiskt granska dessa.
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande frågor inom det motions- och hälsopsykologiska området och betonar aspekter kring motionsidrott, hälsa och välbefinnande. Här studeras till exempel betydelsen av fysisk aktivitet, motionsbeteenden i relation till mental hälsa, tillämpad motionspsykologi samt teorier kring beteendeförändringar. Exempel på faktorer som belyses är motivation, stress, emotioner, självkänsla, depression och ångest. Kursen tar även upp negativa aspekter som idrottsskador,träningsberoende och social kroppsanspänning.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker på distans i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar via högskolans lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination består av seminarier samt skriftlig akademisk reflektion och skriftlig tentamen.
2002: Skriftlig tentamen, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2301: Seminarier, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2302: Skriftlig akademisk reflektion, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Berger, Bonnie. G., Weinberg, Robert. S., & Eklund, Robert. C. Foundations of Exercise Psychology. Fitness Information Technology, 3rd ed, 2015.
Tillgänglig via länken http://www.fitpublishing.com/books/foundations-exercise-psychology-ebook
Lindwall, M., Weman Josefsson., K & Stenling A. Motivation inom träning, hälsa och idrott – ett självbestämmande perspektiv. Studentlitteratur, 2019.
Ytterligare litteratur kan tillkomma.